Jewster
Aktiv medlem
Gersemi skrev:
Som exempel så såg jag en otroligt vältagen bild på en uggla vid något tillfälle. Teknisk sett fanns inget att anmärka, men som sagt, den var tagen på Skansen, som inte fotografen upplyste om.. SOm jag sa, fortfarande en bra bild och kanske då framförallt artbild, men ändå, kanske inte riktigt samma känsla längre, än de fågelbilder, där man vet att fotografen suttit i gömslen hela nätter/dagar och väntat.
Vad jag tycker är intressant här, och något jag finner symptomatiskt när det gäller naturfotopuritanistiska förhållningssätt, är att bedömningen av en bild verkar ligga utanför det bildliga innehållet.
Du skriver om en otroligt vältagen och tekniskt klanderfri bild av en uggla. Problemet för dig med den bilden var på inget vis fotografisk, utan snarare var den tagits. Du gillade bilden verkar det, fram tills du fick reda på att du blivit "lurad" av en bedragare. Det låter som att han inte var någon "riktig" fotograf och att bilden inte var en "riktig" fågelbild baserat på att upphovsmannen tagit genvägen förbi Skansen istället för att ha legat och skavt i en blöt sovsäck i tre dagar innan ugglan behagade uppenbara sig. Den rent fotografiska prestationen och den visuella presentationen skulle ju dock inte behöva skilja sig nämnvärt mellan bilden tagen i skogen och den i hägnet. Samma kunskaper skulle krävas i bägge fallen. Det kanske tillochmed skulle kunna vara samma uggla.
Det är alltså ansträngningen som värderas, snarare än bildresultatet.
Du skriver att en bild tagen i ett hägn ger dig "kanske inte riktigt samma känsla längre". Det är ju inte bilden i sig som åstadkommer denna känsloförändring. Det är ju vetskapen om bildens tillkomst. Så varför efterfråga denna vetskap, om den inte kan göra annat än att frånta dig en känsla av något gott.
Jag ställer inte dessa frågor till dig som person Agnetha (även om det kan verka så ser jag vid en snabb genomläsning). Utan använder ditt inlägg mer som en utgångspunkt för frågor som rör hur man verkar tillskriva och bedöma bilder efter andra värden än de som de själva kan bära.
Kanske finns någon slags äkthetshierarki med i bedömningen. Bäst är att ta bilden på ugglan ute i skogen. Näst bäst är att ta bilden i ett hägn, och sämst är att klona in ugglan på trädgrenen i ett bildbehandlingsprogram. Oavsett om man skulle se någon skillnad mellan dessa tre bilder i slutskedet.
Det jag egentligen är nyfiken på är att höra någon sätta ord på och motivera denna tillkomstrelaterade bildvärderingsmetod utan att hänvisa till det luddiga begreppet "känsla".
Det skulle vara kul att höra en sådan förklaring, och kunna låna den ibland, då jag tvingas erkänna för mig själv att även jag ibland bedömer bilder utefter andra premisser än de bildliga. Jag vet bara inte varför jag gör det.
/jerry.
Senast ändrad: