Annons

Bildbyråns krav på upplösning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså nu vill jag inte på något sätt inkompetensförklara bildbyråerna men efter att här ha läst om dessa mystiska regler så blir jag lätt konfunderad, trams skulle jag vilja säga om flera av dessa regler!

//Larsa
 
Har kollat några bildbyråer.
Man ska skicka in 300 bilder i en viss storlek och upplösning.
Sedan väljer de ut 100 bilder som måste bli godkända för att man ska få vara med.
Bilderna ska ha en upplösning på 30 MB när de ska ligga i deras bildbank.
 
Geweas skrev:
Har kollat några bildbyråer.
Man ska skicka in 300 bilder i en viss storlek och upplösning.
Sedan väljer de ut 100 bilder som måste bli godkända för att man ska få vara med.
Bilderna ska ha en upplösning på 30 MB när de ska ligga i deras bildbank.

De menar att bildstorleken skall vara 30M hur upplösningen är har inget med bildstorleken att göra.
Jag kan fotografera ett motiv med en 1dsmk2 och ett skitobjektiv och få nada/zero, noll upplösning. Skakningsoskärpa pga av ålder, förutsättningar att hållla kameran stilla etc
Likaså kan jag fotografera med en d70 och micro-nikkor 60mm på stativ och få ypperlig upplösning av motivet.

Mikael
 
Kan bara instämma i att reglerna låter lite märkliga. Det bör ju i första hand vara bilden som räknas och sen beror det ju mycket på bildens beskaffenhet hur stor den kan göras. Den här framsidan har jag gjort och interpolerat upp från en ganska liten bild. Bilden är ju ganska detaljlös och tål hög grad av interpolering och resultatet blev mycket bra på en magasinshelsida. Ibland funderar man lite på vad bildbyråernas bilder ska användas till egentligen, det måste ju i slutändan vara användningsområdet som ska styra filstorleken.
 
Jag försöker jämföra Nikon D70 och Canon EOS 350D och läste lite i olika trådar. Har du någon gissning på varför 350D inte nämns? Har mer pixlar tex än Nikon D70.
 
dJb skrev:

Ibland funderar man lite på vad bildbyråernas bilder ska användas till egentligen, det måste ju i slutändan vara användningsområdet som ska styra filstorleken.

Det är just det som bildbyråerna inte vet. Bilderna kan komma att ligga i ett arkiv i flera år. Den dagen det kommer en kund så är det surt om bilden har för klen storlek. Den bildbyrå jag har bäst koll på vill ha filer på 100 MB och minst 300 godkända bilder om året. Självklart är det bilden som är viktigast, 100 MB och "fel" bild blir ingen affär. 50MB och "rätt" bild kan bli affär ändå.
Plåtar man analogt så scannar bildbyrån.
//
Nina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.