Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbyråns krav på upplösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oliver

Medlem
Är det någon som har koll på hur stor upplösning på bilderna bildbyråer har som krav generellt. Kollar runt efter en kamera och har för mig att jag hört att de vill ha mer än 6 milj pixlar för att hålla oss amatörer borta. Stämmer det?
 
Vet inte om bildbyråer har högre krav än våra tidningar, men jag har levererat bilder till både dagspress och fackpress från både min gamla 10D och min nuvarande 30D och det har aldrig varit några problem.
 
Jeg er medlem i Stella Pictures (tilknyttet den norske avdelingen), og har vært i kontakt med mange bildebyrå det siste året.

Praksisen varierer noe. Generelt kan du si at kravet fra de fleste byråene er minimum A4- storlek ved 300 dpi oppløsning. For å få dette rett ut av kameraet, må du ha et 8 Mp-kamera.

Interpolering eller annen etterbehandling aksepteres normalt ikke - bildene skal være mest mulig ubehandlede.
 
Hylster skrev:
Jeg er medlem i Stella Pictures (tilknyttet den norske avdelingen), og har vært i kontakt med mange bildebyrå det siste året.

Praksisen varierer noe. Generelt kan du si at kravet fra de fleste byråene er minimum A4- storlek ved 300 dpi oppløsning. For å få dette rett ut av kameraet, må du ha et 8 Mp-kamera.

Interpolering eller annen etterbehandling aksepteres normalt ikke - bildene skal være mest mulig ubehandlede.

Intressant när många pressfotografer fortfarande använder sig av 4-5 mp-kameror även om det är på väg att fasas ut.
 
Dagstidningar vil generelt ha bilder med 150-200 dpi oppløsning. Magasiner med glanset papir krever ofte 300 dpi.

For å få bildene opp i den størrelsen de ønsker, kan tidssksiftene interpolere og etterbehandle til en viss grad.Et bildebyrå skal levere bilder som kan interpoleres og etterbehandles av kundene, uten at de behøver å være redd for at kvaliteten på bildet allerede kan være redusert av fotografens etterbehandling.
 
Hylster skrev:
Jeg er medlem i Stella Pictures (tilknyttet den norske avdelingen), og har vært i kontakt med mange bildebyrå det siste året.

Praksisen varierer noe. Generelt kan du si at kravet fra de fleste byråene er minimum A4- storlek ved 300 dpi oppløsning. For å få dette rett ut av kameraet, må du ha et 8 Mp-kamera.

Interpolering eller annen etterbehandling aksepteres normalt ikke - bildene skal være mest mulig ubehandlede.

Någonstans bör man kanske sätta en gräns , men eftersom detaljnivån från exv en 6 milj eller 8 milj pixlar kamera inte skiljer nämvärt och beroende på kamera , inställningar ,skärpning objektivet, fotografens förmåga att hålla kameran stilla etc så ser jag en sådan regel som tämligen idiotisk. Om jag inte minns fel så var Nikon D1x den första kamera som hade tillräcklig bra upplösning , färgegenskaper och gav ett bildresultat att national geographic accepterade bilderna till ett uppslag och även framsida. F16 flyg reportage.
Den kameran är lika bra idag som då.

Mikael
 
Senast ändrad:
Har oxå hört att de kräver lite mer för att hålla kleti å Pleti borta. Fast jag tror inte det är hugget i sten utan har man schyssta bilder så går det nog bra ändå...

Mvh
Maverick
 
Då återstår frågan, accepterar de en bildfil från en mobiltelefon som har 9 milj pixlar? Finns redan i Japan.
Nej det finns flera andra parametrar som är betydligt viktigare än pixelantalet
Mikael
 
Kan bara hålla med macrobild i att det är en konstig gräns att sätta. Man kan ju undra om de också raderar alla äldre bilder i sina arkiv som är tagna i en lägre upplösning och hur länge de tänker behålla 8 MP bilderna?

Det finns i alla fall flera byråer som tar filer från tex 6 MP kameror om den tekniska kvaliten i övrigt är bra.
 
Tror inte att att gränsen är av teknisk orsak alls utan som ett filter för att slippa dränkas av alla som tycker att de tagit en skitfin bild.

En administrativ åtgärd m a o och inget som har att göra om bilden funkar rent tekniskt.

/Maverick
 
Det beror väl lite på vilken bb du är intresserad av, antar att t.ex. sheep inte kräver lika stora format som de mer auktoriserade?

Min bb (IMS/Nordicphotos) kräver A3 storlek och upplösning 300dpi. Inga undantag ges, men interpolering är ok om man fått kameran godkänd för detta.

Jag tror inte de vill sålla bort folk som inte har tillräckligt bra kameror utan de väljer in folk efter om de gillar deras bilder. Mig frågade de inte vilken kamera jag hade i alla fall.

Själv hamnade jag i den situationen att min ganska nyinköpta Nikon D100 (6mp) inte fungerade i A3 eftersom interpoleringen blev för grynig.
Så det var bara att försöka köpa en bättre kamera :(

Har nu en D200 (10,2 mp) som även den måste interpoleras endel, men skillnaden är stor mot D100 och filerna ser helt ok ut.

Tror jag räknade ut att om man inte ska interpolera krävs en kamera på ca 16mp för att klara A3.
 
Alternativet kan bildbyrån själva interpolera upp bilden med de bästa programmen men allra bäst vore väl om slutanvändaren gjorde det efter behov.

Någon kornighet har jag aldrig fått vid kraftig interpolering, kanske var det brus från D100:an?

Tror nog inte heller att en 8MP gräns skulle vara till för att slippa oönskade aspiranter. Det finns tex 2172 registrerade 350 ägare på FS.
 
papi skrev:
Alternativet kan bildbyrån själva interpolera upp bilden med de bästa programmen men allra bäst vore väl om slutanvändaren gjorde det efter behov.

Någon kornighet har jag aldrig fått vid kraftig interpolering, kanske var det brus från D100:an?

Tror nog inte heller att en 8MP gräns skulle vara till för att slippa oönskade aspiranter. Det finns tex 2172 registrerade 350 ägare på FS.


Min BB interpolerar inte utan det förväntas av fotograferna själva.
Det var nog inte interpoleringen i sig som orsakade bruset, eller vad man ska säga, utan D100 fixade inte det helt enkelt. Kanske det hade varit ok om jag kört alla filer på så lågt ISO som möjligt jämt, men det funkar inte för mig.

Till saken hör att för att komma fram till att kameran inte höll måttet tog det låång tid och massa filer som gick mellan mig och teknikern på bb. Jag är/har inte varit så himla duktig på det digitala än och hon verkade inte heller veta varför saker inte fungerade. De fick ta hjälp utifrån för att konstatera att interpoleringen inte funkade för deras egna krav..
 
Svar från några BB på min fråga i 2005 om kvalitetskrav för fotos:

Nordic Photos: Digital kamera A4 >300 dpi ej förändrad.

Scanpix: Svært høye krav på kvalitet og motiv.
Min 25 Mb tif.

Lucky Look: 25 MB jpg-filer!!!

Samfoto: Krever min 200 gode vurderingsbilder tilsendt på CD sammen med spesielt svarskjema. Høye kvalitetskrav.
 
Att uppge en storlek på bilden utan att varken beskriva krav på upplösning eller brus är återigen märkligt förfarande. Tog igår test
bilder med en Casio kompakt kamera 10.1 milj pixlar, skärskådar man resultatet så är det vida underlägset vad jag får ut från en d70. Bilderna blir OK men inte om man jämför dem mot en SLR kamera. Tre bilder finns att se i canontråden 30d/5d
Dynamiskt omfång, upplösning , brusbild är betydligt sämre.

Om ett kriterie skall sättas så skall de i så fall innehålla : kamera,upplösning på sensor, objektiv, isotal, förmåga att hålla kameran stilla, rätt exponering + ett antal faktorer till.

Mikael
 
macrobild skrev:
Att uppge en storlek på bilden utan att varken beskriva krav på upplösning eller brus är återigen märkligt förfarande. Tog igår test
bilder med en Casio kompakt kamera 10.1 milj pixlar, skärskådar man resultatet så är det vida underlägset vad jag får ut från en d70. Bilderna blir OK men inte om man jämför dem mot en SLR kamera. Tre bilder finns att se i canontråden 30d/5d
Dynamiskt omfång, upplösning , brusbild är betydligt sämre.

Om ett kriterie skall sättas så skall de i så fall innehålla : kamera,upplösning på sensor, objektiv, isotal, förmåga att hålla kameran stilla, rätt exponering + ett antal faktorer till.

Mikael

Huvet på spiken om det som jag försökt få fram genom diskussion med min BB tekniker.

Men jag förstod tillsist att de inte riktigt själva visste hur det i praktiken skulle se ut för att vara ok, de bara hänvisade till deras tekniska standard. Dvs. "A3 vilket motsvarar ungefär 50Mb, upplösning 300dpi"

Bilderna bör fotas i raw och levereras i Tiff

Tillsist skickade de mina filer till SFF så fick de avgöra att de inte fungerade efter bb krav!

Det står även i deras tekniska standard att dessa kameror håller deras krav:

canon EOS-1Ds,
1D mk II,
canon D20,
Nikon D2X,
Nikon D70,
D70s

Detta är lite förbryllande tycker jag eftersom dessa kameror ska klara deras krav men t.ex. D70 har 6 MP och alla kameror som kräver interpolering måste godkännas individuellt.

Nikon D100 och D70 har båda 6 mp men D100 finns inte med på listan och blev ju inte heller godkänd då jag försökte, varför godkänns D70 "automatiskt"?
 
Hej!
Hade en liknande diskussion med en bildbyrå nyligen. Här är utdrag ur den mailväxlingen:

BB: Högupplösta bilder som ev läggs in i arkivet skall hålla minimum 30 Mb.

Jag: Jag har en följdfråga avseende kravet på 30 Mb. Avser ni då åtta eller 16 bitars färgdjup?
Tex en bild på 3500 x 2340 pixlar i 16 bitar är ca 48 MB, men i 8 bitar är den endast 23 MB.

BB: Det vanligaste vi får in från fotografer/agenturer är bilder med 8 bitars
färgdjup. Men, oavsett färgdjup måste bilden klara tryck ca A3 i 300 dpi.

Jag: Hej igen.
Men en A3 i 300 dpi och 8 bitar är ju 50 MB.
Menar du att det ändå räcker med 30 MB och sedan får kunden interpolera upp bilden?

BB: De högupplösta bilderna skall alltså hålla minst 30 Mb. Gärna mer.
Om kvalitén är tillräckligt bra går det ju att interpollera upp bilden
nästa hur stor som helst.


-------------
Min slutsats var att den här bilddbyrån inte hade riktigt koll på läget (eller var ointresserade av nya fotografer) och jag försökte inte ens ansuta mig till dem
Rätt eler fel???
mvh Mattias
 
Kanske fel,
men jag resonerade så att om jag inte lyckades få dem att svara efter tre mail på om upplösningen i en bild från en Canon 20D duger för att uppfylla deras diffusa krav, så är de inte speciellt intresserade av att ansluta nya fotografer. De kom hela tiden med motstridiga uppgifter.


Om bilderna håller måttet rent bild och motivmässigt är en annan fråga som vi tog upp separat.

mvh Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.