Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbyråer vs frihet

Produkter
(logga in för att koppla)
ni pratar mycket om bildbyråer och sådant men hur kommer man med i en bildbyrå som ung fotograf? vem ska man kontakta och hur ska man göra för att komma med. det verkar vara ett bra sätt att finansiera en liten del av en annars extremt dyr hobby.

tips och ideer mottages med öppna armar

Ta kontakt kan man nog göra på många olika sätt.
-Skriv mail och fråga om ett personligt möte,,
-Skriv ett formellt men lite personligt brev med typ en cd med bilder och fråga om vidare intresse per telefon en vecka senare,,,
Osv,,

Är nog viktigt att hitta den byrå som passar en själv,, det är ju tänkt som ett långsiktigt sammarbete!

Pröva på, så får ni se!

Mvh Niclas.

Ps, Jag själv har lagt hela ideen på hyllan för en lååång tid framöver:-/)!

frågan är väl också vad det egentligen ger ekonomiskt, nån som vet vad man kan förvänta sig på en medlestor byrå, eller snarare, vad man kan förvänta sig om man säljer bra?

toj

Hej Tobias,

Jag tror inte att du ska förvänta dig någon större försäljning i början om du inte har sisådär några 10-tusentals bra bilder att slänga in på byrån. :) Bildbyråförsäljningen har gått ner något enormt de senaste 5-10 åren. Det är stor konkurens, speciellt med alla de royalty fria byråer som poppar upp överallt och dumpar priserna.
Jag träffade Jan-Peter Lahall för ett tag sedan som berättade hur mycket det såldes i slutet på 80-talet jämfört med nu och det är en enorm skillnad...
Jag har för mig att bl a Terje H har skrivit mycket om det här i någon tråd här på Fotosidan.

Lycka till!

Mvh,
/Mikael

toj skrev:
frågan är väl också vad det egentligen ger ekonomiskt, nån som vet vad man kan förvänta sig på en medlestor byrå, eller snarare, vad man kan förvänta sig om man säljer bra?

Det beror otroligt mycket på vilken typ av bilder du tar. De enkla illustrationsbilderna köper alla idag billigt på CD royltyfritt. Men de mer unika bilderna (med högre kontnärligta eller innehållsmässiga kvaliteter)och svenskare bilderna har säkert större chans. Det är den typen av bilder som reklambyråer kan behöva, men då ska kvaliteten också vara riktigt bra på alla sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar