Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbyråer vs frihet

Produkter
(logga in för att koppla)

toj

Aktiv medlem
Håller på och försöker ta mig in på någon bildbyrå, kollar upp ansökningskrav etc. Jag undrar om någon vet vad som brukar gälla, om en av bildbyråns kunder hittat en av mina bilder och vill köpa den, måste jag då sälja den? Frågan kanske verkar mysko, men jag tänker utifrån vilka sammanhang mina bilder hamnar i. Att sälja en bild för redaktionell användning i de flesta tidningar vore för mig helt ok och förstås önskvärt. Men när det gäller vissa typer av kampanjer skulle jag vara mer tveksam om jag inte ställer upp på tankarna bakom det aktuella företagets produkter/tjänster. Har jag en chans att säga "nej, jag vill inte sälja någon bild till er"? är det en omöjlighet eller blir bildbyrån helt enkelt sur?

Det finns många olika bilbyråer, en del är etablerade och seriösa, en del är oetablerade och mindre seriösa och andra är oetablerade men fullt seriösa.

Kunderna hittar lättare till de etablerade byråerna som dessutom har säljare/bildredaktörer som hjälper till att hitta rätt bilder. En stressad kund vill ju gärna slippa lägga tid på att leta.
Givetvis är det svårare att komma in hos dessa byråer.

Internet har gjort att många sökt lyckan och startat egen byrå på nätet. Jag tror inte att det går så bra för merparten även om de hankar sig fram med låga kostnader.

Kunderna idag köper allt mer CD-skivor med billiga royaltyfria bilder. De enkla illustrativa bilderna har svårt att konkurera. Däremot har riktigt bra bilder med hög konstnärlig kvalitet eller bilder som är väldigt svenska en bra chans att sälja. Resten köper man billigare på CD.

Skapandefrihet är få förunnat och en dyrbar tingest för oss kreatörer. En aspekt som bör väga tungt i tankarna innan och runt kontraktskrivandet,,,
Lycka till!

Mvh Niclas,--->Som slår ett slag för friheten:)

Det är praktiskt att som bildköpare ha några få bildgrossister att vända sig till än att hålla koll på all världens fotografer själv. Sannolikt kommer mani något fall inte få tag i den bild man hade tänkt sig, men oftast något snarlikt som väl fyller sin funktion. Denna kompromiss gör att köparen med sin deadline löser sitt problem på ett enkelt och smidigt sätt.

Jag tror det är svårt att skapa en liten bildbyrå som får en stor kundkrets över en natt. Det sannolik mycket försäljningsarbte av väskdängartyp som krävs för blidka bildköpare.

Om man inte har bildbyråförsäljning som sitt levebröd behövs det inte att man säljer så många bilder i månaden för att det ska bli ett rejält tillskott i kassan.

hej alla! tackar för all intressant info om bildbyrålivet! skulle dock vilja skjuta tillbaka diskussionen till min ursprungliga fråga: är det någon som har erfarenhet av hur det går till när en kund köper en bild via en byrå, blir man informerad i varje enskilt fall eller kommer det (eventuellt) bara in en slant på kontot varje månad? vad jag är ute efter är alltså om man i någon mån kan styra var ens bilder hamnar?

toj skrev:
blir man informerad i varje enskilt fall eller kommer det (eventuellt) bara in en slant på kontot varje månad? vad jag är ute efter är alltså om man i någon mån kan styra var ens bilder hamnar?

Det är nog lite olika. Men i de flesta fall kan man ange en policy för vilka som får köpa ens bilder. Man kanske inte vill att vissa typer av företag får köpa ens bilder. Jag tror det är ganska opraktiskt om man skulle behöva säga ja eller nej till varje försäljning. Man får lita lite på bildbyrån och ge dem bra instruktioner.

Ahaa, jag tycker det känns som att det är byrån som ställer kraven och sätter normen för hur vad som är praksis. Men det är ju flott att dialogen fungerar!
Det är ju klart att det varierar som ni säger,,

/Mvh Niclas.

Hur bilderna ska säljas och vad som gäller regleras i ett avtal.

Vill man inte acceptera det så får man förhandla om nytt avtal.

Svårare än så är det inte.

Ahaa, där ser man. Det är alltså inte "svårare" än så:)

Skriver dem då nya kontrakt?
Har aldrig sett olika typer hos en och samma byrå.

Mvh Niclas.

mycket intressant diskussion nu, precis det här jag var ute efter, maktförhållanden fotograf kontra bildbyrå

Det är möjligt.

Bara att leta tills man hittar en byrå som är "värd dina bilder"!

*ibland ska man inte var FÖR ödmjuk*

FouFoto skrev:
PS. Har du förhandlat med någon bildbyrå?

Nej som du kanske förstår så har jag inte direkt förhandlat. Jag har blivit presenterad olika kontrakt och tydligen lite typiska handlingsmönster som liknar ganska mycket på varandra från byrå till byrå..

Jag har faktiskt inte kännt att det har varit förhandlingslägen direkt, snarare tvärt om även om jag inte vill klaga...

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
ok, såhär är det, jag har ett läge med en byrå som är lite speciellt där jag sannolikt kommer kunna ställa en del krav (p g a omständigheter som har med tredje part att göra, alltså inte att mina bilder skulle vara grymmare än andras, men det hör inte hit). vad bör jag tänka på vid kontraktskrivning? vilka fällor finns? hur uppnår jag "maximal frihet"? (hehe)

Sådant är nog svårt att få svar på,,,

VÄLDIGT rellevant och bra formulerad fråga.

Mvh Niclas.

Ps, säkert många som skulle vilja höra lite erfarenheter runt det,,ds

jag har nu kommit en bit i processen, fått ett erbjudande om anslutning till byrån, blir väl kontraktskrivning vad det lider, vore perfekt med kommentarer från någon med erfarenheter.

toj

Härligt, hoppas att allt reder ut sig till det bästa.
Var noga med att fråga runt bland medlemmar av andra byråer för att se vad som ev är skillnaden. Eftersom många här menar att det mesta om detta är förhandlingsbart så är Det nog än mer viktigt att höra runt lite..

Försök kontakta medlemmar av "din byrå" gärna med olika aktivitetsnivå för att skapa en bredd av intryck över fördelar respektive nackdelar hos just den byrån.

Men det har du kanske redan gjort:)

Mvh Niclas.

nej, det har jag faktiskt inte tänkt på men det är ju en mycket bra sak att göra. tack för tipset!

toj

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar