Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

Skurmedel

Aktiv medlem
Hmm. Jag har länge funderat på att försöka mig in hos en bildbyrå då jag har några bilder som jag diggar skarpt och som jag knappt vågar släppa ut på internet. Och som fattig student med dyra hobbies behöver man slantar, oavsett hur få de är.

Jag har dock ingen aning om vilka det finns att välja på och vad de kräver av en. Så jag undrar lite om ni har några bra alternativ. Typ gärna där det inte är helt omöjligt att få lite exponering, någon som åtminstonde bläddrar förbi ens bild.

Det handlar inte om att ha det som jobb men det skulle vara skoj att se om det gick att få något sålt.

Hej!

Jag har precis efter lite korrespondens med www.sheep.se skickat dem 149 bilder och fick svaret att de ville ha 28 st. av dessa bilder... jag är absolut inget proffs, skulle kalla mig en nybörjare rätt och slätt.

Ta en titt på deras sida och se om det är nåt för dig. Om det är det så skicka ett mail till [email protected] och tala om att du är medlem på fotosidan och vad du heter där, så tar han en titt där, gillar han då dina alster där så vill han ha några ytterligare smakprov som du skickar till honom via mail.

Om det är till belåtenhet så skickar han dig ett avtal som du får läsa genom hemma i lugn och ro. Om du är nöjd med avtalet så meddelar du det genom mail tillsammans med din hemaddress och han skickar hem ett avtal i papper som du ska skriva under.

Där efter så skickar du de bilder du vill att han ska ha, han väljer ut de bilder han anser kunna sälja på sidan och meddelar dig vilka han vill ha högupplösta skickat till sig..

Det var lite om hur det funkar, om du skriver till honom så får du ett lite mer detaljerat svar än vad jag orkar skriva just nu :)

Hoppas det är till någon hjälp

/Gustaf

Att tillägga är att Sheep vill ha bilder tagna med en kamera med minst 6mp eller scannade i samma upplösning.

Skurmedel skrev:
Hmm. Jag har länge funderat på att försöka mig in hos en bildbyrå då jag har några bilder som jag diggar skarpt och som jag knappt vågar släppa ut på internet. Och som fattig student med dyra hobbies behöver man slantar, oavsett hur få de är.

Jag har dock ingen aning om vilka det finns att välja på och vad de kräver av en. Så jag undrar lite om ni har några bra alternativ. Typ gärna där det inte är helt omöjligt att få lite exponering, någon som åtminstonde bläddrar förbi ens bild.

Det handlar inte om att ha det som jobb men det skulle vara skoj att se om det gick att få något sålt.

Du kan ju alltid ta ett första steg på www.qlick.se

Tack för svaren, 6mps är inget problem alls. Skall leta igenom mina bilder och välja ut vilka som är något att ha. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar