Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbläddrare för Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Goatboy

Aktiv medlem
Jag har just bytt till Mac och letar nu efter en enkel smidig bildbläddrare i stil med ACDSEE och Faststone fast för Mac.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Jag kör med QPict, väldigt smidigt och billigt program, det visar också alla typer av bildfiler, ofta med bättre kvalitet på färger mm jämfört med ACDSee.

Det enda jag saknar från ACDSee är funktionen för att skapa bildspel, skärmsläckare och websidor men det finns ju andra program för det på Mac:en.

www.qpict.com
 
Dels har du Apples egen iPhoto.

Själv använder jag iView Media Pro som numera heter Expression Media och har blivit en Microsoftprodukt. Mycket kompetent program dock.
 
iPhoto är som skrivits ett bra och gratis val, men om du tycker om ACDSee så kan du väl använda det. Det finns ju för Mac också.
 
Acdsee för Mac ligger väl inte riktigt i nivå med vad som kommit för pc mig veteligen. Senaste versionen för mac e väl typ 1.6 medans windows ligger på 8 eller nått sånt.

En RUSKIGT snabb bildtittare är Photo Menanic som är det snabbaste jag någonsin sett för att browsa kataloger med råfiler!

http://www.camerabits.com/
 
Icke att förakta är faktiskt Findern. Med Äpple+1 ramlar du in i "Visa som symboler"-läge och ställer man in så symbolerna är stora blir det stora fina tumnaglar. Ändrar man även bakgrundsfärgen till t.ex svart känns det som en viewer tillgänglig med Äpple+1.
 
davidbicho skrev:
Icke att förakta är faktiskt Findern. Med Äpple+1 ramlar du in i "Visa som symboler"-läge och ställer man in så symbolerna är stora blir det stora fina tumnaglar. Ändrar man även bakgrundsfärgen till t.ex svart känns det som en viewer tillgänglig med Äpple+1.
Varför inte använda den riktiga bildbläddraren i Findern?

Markera de bilder du vill se, högerklicka/control-klicka och välj Bildspel (svenska valt som språk) eller Slideshow (engelska valt som språk). Bilderna visas nu i fullskärmsläge med svart bakgrund och med möjlighet att visa indexsida mm.
 
Göran Larsson skrev:
Varför inte använda den riktiga bildbläddraren i Findern?

Markera de bilder du vill se, högerklicka/control-klicka och välj Bildspel (svenska valt som språk) eller Slideshow (engelska valt som språk). Bilderna visas nu i fullskärmsläge med svart bakgrund och med möjlighet att visa indexsida mm.

Var kan man ändra bakgrundsfärg och hur ser man indexsida mm? Kan inte hitta :)
 
davidbicho skrev:
Får inte upp ett skvatt. Jag lovar. Jag kör 10.4.10.
Jag är förmodligen fullständigt ute och cyklar här, och det skall bli intressant att se var jag missat detta.

Här är en skärmdump på vad jag väljer, samt vad jag får upp. Håller jag musen över bildspelsbilden så kommer det inte upp några extraval oavsett hur länge jag väntar. Jag kan inte hitta några inställningar i finderns inställningar heller.

Skärmdump:
http://trashbin.bicho.se/browsedump.jpg
 
davidbicho skrev:
Jag är förmodligen fullständigt ute och cyklar här, och det skall bli intressant att se var jag missat detta.

Här är en skärmdump på vad jag väljer, samt vad jag får upp. Håller jag musen över bildspelsbilden så kommer det inte upp några extraval oavsett hur länge jag väntar. Jag kan inte hitta några inställningar i finderns inställningar heller.

Skärmdump:
http://trashbin.bicho.se/browsedump.jpg
Jag har inte det valet, antagligen inte du heller från början iom att det är på engelska. Är det en funktion i Graphic Converter kanske?
 
FILM) (Anddje skrev:
Jag har inte det valet, antagligen inte du heller från början iom att det är på engelska. Är det en funktion i Graphic Converter kanske?

Jag har Graphic Converter installerat dock, så det kan det inte vara (om det inte är något mystiskt extra-plugin-förfarande som måste utföras i någon djupt gömd meny nånstans vilket det finns mycket av i GC).
 
davidbicho skrev:
Här är en skärmdump på vad jag väljer, samt vad jag får upp.
Jag vet inte vad "Browse Images" är, men det är inte det inbyggda bildspelet i findern. Med tanke på placeringen i menyn och att texten är på engelska (medan du har valt svenska) så måste det vara en tredjepartsplugin (som inte har svenska språktexter) som du har installerat.

Gå ner i foldern "tearouts" och markera alla bilder, sedan högerklickar/control-klickar du en av de valda bilderna. Nu ska du ha valet "Bildspel" i menyn, direkt under valet "Skapa arkiv av ...".
 
davidbicho skrev:
Jag har Graphic Converter installerat dock, så det kan det inte vara (om det inte är något mystiskt extra-plugin-förfarande som måste utföras i någon djupt gömd meny nånstans vilket det finns mycket av i GC).
Aaaah. Hah. Visste att det va jag som fumlade runt. Tack! Nu hittade jag exakt vad du menade för timmar sen. Japp. Index å grejjer. Tjusigt!

Som ny-switchare blir man lika glad varje gång sånt här dyker upp. Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.