Annons

Bildbehandling.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

jag har varit ute på en fantastisk resa till Antarktis nu och ska börja efterbehandla bilderna.
Eftersom jag är en relativt oerfaren fotograf och därför inte riktigt vet vad jag ska göra av med 25 Gb RAW-filer så lägger jag ut denna tråden.
Jag använder PS Elements, PS CS2 och neatimage.
Jag skulle gissa att workflow't ser ut nåt sånt här:
1: radera alla "dåliga" bilder.
2: redigera bilderna och komprimera dom till .tif
3: fixa ett snyggt bildspel kanske?
Jag är tacksam över all hjälp jag kan få!

Mvh, Hannes Karlsson
 
Ett tips bara: radera inga bilder om de inte är uppenbart oanvändbara. Det kan hända att du kollar igenom dem senare och ser på dem med nya ögon...
 
Ja jag håller med vem vet vad det finns för bildbehandlings program om 10 år.

MEN Nr:1
Bränn ner alla raw-filer på dvd. Och förvara dem säkert. Alla hårddiskar KAN krascha, även nya!!
Och Antarktis åker man inte till ofta.
 
Oj! det är en hel massa bilder. Jag skulle nog ta bort det som är uppenbar dynga (om det nu blev några såna bilder, det brukar slinka med oftast). Sen skulle jag sortera bilderna i olika tillfällen/ljusförhållanden.. Allså.. kvällsbild med jägare som tar hem fångsten i en mapp. Soluppgången över bergen i en annan osv. På så sett kan man ställa kontrast och färg i Camera raw eller liknande på en av bilderna och sen bara mata igenom resten med samma inställningar. När du gör det i en klump så kan du ju också välja att spara ner bildgruppen i tex tiff+jpg och du slipper en massa tjabbel med att spara varje bild i ps. Sen skulle i alla fall jag ta en kaffe och efter det göra en sortering nr2 där jag plockar guldkornen och gör finjusteringar på dom.
 
Hejsan,
tack för svaren! Jo det behövs nog en kopp eller två efter en sån sortering Johan =) Det där med att sortera bilderna efter ljusförhållanden va en bra idé, vet dock inte om det håller att sortera bilderna i mappar manuellt. Tror att jag använder tag'sen i elements. Hade gärna använd aperture, tyckte att det var bättre men nu har jag inte det längre... :(

Mvh, Hannes

Öppen för fler tips ;)
 
Hannes Karlsson skrev:
Hejsan,
tack för svaren! Jo det behövs nog en kopp eller två efter en sån sortering Johan =) Det där med att sortera bilderna efter ljusförhållanden va en bra idé, vet dock inte om det håller att sortera bilderna i mappar manuellt. Tror att jag använder tag'sen i elements. Hade gärna använd aperture, tyckte att det var bättre men nu har jag inte det längre... :(

Mvh, Hannes

Öppen för fler tips ;)

Jo precis.. men principen är ju densamma.
Du kan ju alltid tanka ner adobe lightroom beta 2 som är helt gratis. Men endast om du har mac, vilket jag misstänker att du har.
 
Vet inte riktigt om mitt inlägg är så relevant med tanke på den kopiösa mängd bilder som du har men det digitala arbetsflödet är väl beskrivet i en podcast som finns att hämta på:

http://www.radiantvista.com/podcast/archive.php
(Avsnittet heter "workflow" och det tar upp bl.a. backup, sortering och rangordning. Författaren/radioprataren arbetar utifrån PS CS2)
 
Varför ska du spara ner alla bilder som Tiff?

Jag hade använt Adobe Bridge.

Där hade jag först kört en slideshow och betygsatt bilderna med stjärnor 1-5 där 1 är sånna man lika väl skulle kunna ta bort.
Dessutom kan man använda labels för att markera en viss typ bilder eller liknande.

Sen hade jag öppnat alla bilderna med Adobe Camera Raw men typ 25-50 åt gången beroende på hur mycket minne man har.
Här är det jätte smidigt att göra en grundbeskäring och enklare justering av exponering osv.

Tycker detta funkar mycket bra för mig, största vinsten är att jag inte behöver gör spara och sånt utan bara sparar inställningarna så det går mycket fortare.

Sen kan på et enkelt sätt välja att spara ner påsiktsbilder i jpg eller spara ner de bilder som man vill behandla som PSD.

Tips för bridge.
*Funktionen för att kopiera och klistra ACR inställningarna är mycket användbart.
*När man har gjort en sökning, t.ex efter alla bilder där du angett solnedgång som keyword så kan du sen spara sökningen som en collection. Tok bra.
 
En liten ändring i mitt arbetssätt.

Hittade just funktionen "Image processor". Denna är perfekt för att konvertera alla bilderna till PSD eller jpg efter att du har gjort ändringarna i ACR. Bara att markera alla bilderna i Bridge och välja Tools --> Photoshop --> Image Processor. Sen kan du lätt välja vilket format du vill och vart bilderna ska placeras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.