Jag är väldigt trött på Microsofts bedrägliga diktatorsfasoner och det fula och röriga utseendet som kom med den "frivilliga" tvångsuppdateringen till Windows 10. Jag har helt förlorat förtroendet för Microsoft och vill inte ha mer med dem att göra. Macar är för dyra.
Nu är detta inte huvudfrågan, men måste ändå invända emot att Mac är för dyra. Det stämmer att de inte säljer billiga (sämre) produkter, men i de kvalitetsklasser de säljer inom så är de inte direkt dyrare än bärbara Windows-PC (eller med Linux) om du skall ha motsvarande byggkvalitet, touchpad, bildskärm och andra komponenter.
OS X har dessutom det klart bästa stödet i systemet för färghantering jämfört med alla andra system. Windows är helt OK (till skillnad ifrån Linux), men det är ingen slump att många professionella fotografer och andra inom den fotografiska industrin kör Mac.
Har själv kört både kommersiella Unicar (SunOS, Solaris, AIX) och OSS-varianter (FreeBSD, OpenBSD) för många år sedan, så kul att Linux finns som alternativ och frodas.
Har dock inte testat det, varken för professionell bildhantering, eller annat. Idag så har jag mycket mindre fri tid jämfört med i "min ungdom", men det handlar väl snarare om att jag värderar min tid annorlunda och väljer att prioritera andra saker i livet.
För mig personligen så handlar det om att teknik och prylar bara skall fungera direkt så enkelt och snabbt som möjligt. Har därför personligen inte varken tid eller ork att lägga på det som krävs för att köra Linux som desktopsystem (kan tänka mig att köra det på en Pi-enhet i något kul projekt om jag skulle få tid över).
Nu är det inte så många av mina vänner som kör Linux, men 100% av alla som gör det är både grymt dator/teknik-intresserade, och väljer dessutom att lägga en massa av sin fritid att pilla med det (lite av en hobby och intresse i sig, precis som för mig för 25 år sedan). De jag pratat med verkar, trots inbitna Linux-användare, inte använda det i något avancerat bildbehandlingssyfte (ingen avancerad hårdvarukalibrering, eller sofistikerade arbetsprocesser).
Dock kul att höra om din "resa" och test, så fortsätt gärna att rapportera om den!
Själv håller jag mig gärna till OS X och Windows. Är väldigt nöjd med de rent generellt, men sedan så finns det alltid vissa mindre saker man måste lära sig om vid uppgraderingar av systemen. Ingen utveckling står ju helt still med tiden.
Jämför jag med tidiga användandet av Mac (7" integrerad klassisk svartvit Mac-dator) och det systemet med dagens OS X, eller Windows 2.0 med Windows 10, så är det ju inte jättemånga likheter (även om de självklart finns där).
Visst måste man ibland ägna sig åt att lära om vissa saker i nya uppdateringar, och ibland så stöter man på vissa kompabilitetsproblem, men det är svårt att undvika helt. Det brukar lösa sig med tiden när utvecklarna av apparna och drivrutinerna har kommit med på banan med nya versioner av OS X och Windows. Själv brukar jag också vänta extremt länge med att uppdatera till nya versioner så långt som möjligt (gillar inte att vara tidig försökskanin).
Totalt sätt är jag ändå väldigt nöjd och tycker de systemen fungerar bra för mig. Inget är ju helt perfekt.
Kan dock hålla med dig om att Microsoft varit kanske lite väl aggressiva med uppdatering till Windows 10. Vet fler i bekantskapskretsen som råkat ut för problem med det. Tror Microsoft hade tjänat på att vara lite mindre aggressiva med Windows 10-utrullningen. Själv kör jag Windows 7 på jobbdator (och OS X på min jobb-Mac), och Windows 8.1/OS X privat. Har själv duckat uppgradering till Windows 10 av befintliga datorer.
Kör dock Windows 10 på en Intel Compute Stick (som kom förinstallerat med det) till min plasma-TV, och där tycker jag det fungerar helt OK.
Har inte haft några som helst problem att installera tredjepartsprogram (MPC-HC, VLC, Plex) för att ersätta de inbyggda som följer med. Samma sak med Acrobat Reader DC. Bara varit att högerklicka på aktuell fil, välja program, och sedan kryssa i att detta skall öppna denna filtyp som standard.
Tycker du att det är för mycket pill, och tar för lång tid - så tror jag inte att Linux kommer att vara rätt system för dig.
De som jag känner som kör Linux är enligt mig enormt tålmodiga/intresserade, och lägger massor av sin fritid att pilla runt och få till saker i det. Helt OK - men man skall nog vara beredd på att lägga mycket tid på det som ett intresse/hobby.
Oavsett ovan varning/info; Skall bli kul resa att följa hur det går!
Kul även att du kommit igång med din blogg igen efter långt uppehåll - brukar gärna läsa den på FotoSidan.
Har saknat den under det sista halvåret. Har du lagt av med lastfartygen på Nordsjön på vintrarna? Lägg gärna upp om dina äventyr i Linux med bildredigering som huvudsyfte på bloggen (förutom att vara kul att läsa, så kan andra intresserade ta del av det).
Lycka till (och hoppas andra "Linux-nerdar" här kan bättre hjälpa och guida dig med det praktiska)!