Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandling i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

tmorten

Medlem
Jag har lite funderingar. De digitala bilder jag tar, blir väldigt tunga, mellan 1 Mb och 2 Mb. Hur gör jag för att förminska dem?
Skall jag göra inställningarna i kameran, eller i datorn.
En följdfråga måste bli. Vilket program skall jag ha för en bra efterbehandling av bilderna?
Mårten E
Ps: Jag har en Nikon D80 Ds.

Ett exempel på ett bra bildbehandlingsprogram är Adobe Photoshop, och deras billigare version Adobe Photoshop Elements. De skulle jag rekommendera dig att kika på.

Menar du att bilderna tar för mycket plats eller att det tar mycket tid att bearbeta dem i datorn?
Om du känner att du har utrymmesbrist skulle jag rekommendera dig att köpa en ny HDD. Du kan idag få en HDD på 500GB för under 600:- (en extern 500GB disk för backup av alla bilder kostar från 735:- + frakt idag på Komplett.se). Dock är de större diskarna, t ex 1TB, något billigare per GB.
På en 500GB-disk får du in ungefär en kvarts miljon bilder på 1-2MB, så det bör räcka ett tag. ;)

Jag menar att bilderna blir för tunga. Det tar lång tid för bearbetning av, tex outlook, när man skall skicka något.
På den här sida vill man inte ta emot större bilder än 300 Kb och jag har några som jag vill ladda upp. därför måste jag förminska dem på något vis.
Mårten E

Hej Mårten
Lite tankar kring ditt problem.
1) Väldigt många som fotograferar med en så fin kamera som du har använder inställningen i kameran som ger bäst kvalité och därmed också störst(tyngst filer). Detta mest för att ha ett riktigt bra original som går att förstora upp till ca 30x40cm med mycket skarpt resultat.
2) Det går att ställa in kameran så att den sparar bilderna i sämre kvlité. Det brukar finnas ca 6 olika kvalitetssteg som man kan spara i.
3) Minskad kvalité (för att få mindre tunga filer) uppnås på 2 olika sätt. Det första sättet är graden av JPG kompression. Det brukar finnas olika beteckningar såm fine, high, normal m fl. JPG kompression är dock förstörande. D v s när filen packas upp kan inte all data återskapas, och på så vis minskar bildkvalitén något. Det andra sättet är att bilderna sparas i mindre storlekar, t ex 4MP iställer för 12MP. Då är det ju uppenbart att filerna blir mindre och tappar i kvalitet. Kompressionsgrad och pixelmängd kan kombineras i en mängd olika varianter, efter önskemål. (Allt detta väljs enkelt i kamerans meny).
4) Att det tar lång tid i Outlook är ingen slump. Det är nästan alltid överföringshastigheten för e-post och internet som är den största begränsningen. Så länge man inte skickar en fil, brukar datorn sällan ha problem. Den jobbar nämligen tiotals till 100tals gånger snabbare internt, jämför med t ex att skicka e-post. Dessutom tillkommer ett annat problem.Storleken på e-postbrevlådor begränsas inte sällan till ca 3, 5 eller 10MB. D v s det går inte att skicka mer än några bilder. 5) Jag brukar själv alltid fotografera i högsta kvalitet, och sedan anpassa bilderna för det ändamål som är aktuellt för tillfället. Ska jag skicka den på e-post brukar jag göra om dem i storlek, ca 400x600pixlar till ca 800x1200pixlar. Denna fil brukar jag spara i jpg format med kompressionsgrad mellan 6 till 11. Det brukar ge filstorlekar på mellan 60kb till ca 900kb. Oftast försöker jag ligga på ca 200kb för e-post. Det ger en bild som är skarp och tillräckligt stor för att titta på monitor.
6) Lite avancerat kanske, men i programmet photoshop, automatisera storleksförändring av bilder. Skönt när man har några hundra stycken. Man sätter igång datorn, går och tar en fika. Och sedan när man kommer tillbaks är bilderna anpassade och färdiga att skicka på e-post.
Lycka till!

Har du inget bildbehandlingsprogram idag finns det ju gratisprogram som fungerar rätt bra för att förminska bilder och för lite enklare bildbehandling. Kan ju vara bra att ta till innan man hunnit skaffa något lite mer avancerat program.

Jag brukar ofta rekommendera PhotoFiltre som ett bra gratisalternativ.

Vill man hämta den senaste versionen finns den på programmets hemsida under Downloads. Vill man ha programmet på svenska finns det en svensk språkfil att hämta lite längre ner på sidan.

Vill man göra det lätt för sig kan man hämta en äldre version som installeras direkt på svenska här. Finns länk till en manual i pdf-format längre ner på sidan.
Mer instruktioner, bl a i form av små videofilmer finns här

6) Lite avancerat kanske, men i programmet photoshop, automatisera storleksförändring av bilder. Skönt när man har några hundra stycken. Man sätter igång datorn, går och tar en fika. Och sedan när man kommer tillbaks är bilderna anpassade och färdiga att skicka på e-post.
Lycka till!

Vad smart med automatisk storleksförändring :) Skulle jag behöva.

Välskrivet inlägg annars!

Jag måste prova alla era tips nu, kan inte ta emot fler

Hej vänner! Fantastiskt vilken respons jag fick på mitt inlägg. jag har fått massor av tips, faktiskt så många att jag har lite svårt att hålla isär dem.
Nu måste jag prova tipsen, innan jag går vidare.
Men än en gång, hjärtligt tack för alla engagemang.
Mårten E

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar