Annons

Bildbehandling i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Lindholm

Avslutat medlemskap
Bildbehandling i Camera Raw.

1) Om man bildbehandlar i Camera Raw så går ju en del bildbehandlare mot slutet över till Photoshop. Varför?
2) I vilket icke-förstörande format sparar man bilden när man går över till Photoshop?
3) Och i vilket format sparar man bilden när man är klar med all bildbehandling?
4) Och i vilken version - den obehandlade eller den behandlade - sparar man sin bild för arkivet och vilket format samt var - i en vanlig simpel CD?
5) Slutligen. Photoshop verkar ju ha mycket mer bildbehandlingsmöjligheter än Camera Raw, så varför inte fotografera i Raw,öppna bilden i Camera Raw och sedan direkt spara den i t ex .psd
och göra hela bildbehandlingen i Photoshop?

Gunnar Lindholm
Vansbro
Gunnar Lindolm

1. främst för att kunna bildbehandla selektivt med masker. sedan finns det ju massa grejer du kan göra i ps som man inte kan i camera raw.

2. psd, då det tar mindre plats än tiff.

3. Tiff, psd, jpg, beror på vad man ska göra med filen.

4. spara som en samanslagen(för mindre plats) tiff eller psd. gärna på flera hårdiskar. cd, dvd funkar också bra som backup. spara också rå-filen.

5. exakt så gör jag och nog de flesta. ställ först bilden i rå-konverteraren och öppna den helt enkelt sedan i ps och arbeta vidare.

Camera RAW är själva framkallaren där man erbjuds att verkligen utnyttja RAW formatets fulla potential. När man väl konverterat RAW formatet till t.ex. PSD har en del av potentialen gått förlorat. Därför vil man göra så mycket som möjligt redan i Camera Raw. Nu finns det dock en smart lösning, man öppnar RAW filen med Camera Raw och exporterar sedan den som ett Smart Object till Photoshop. Då kan man när som helst gå tillbaka och till Camera Raw och göra justeringar, mycket användbart.

Gunnar Lindholm skrev:

1) Om man bildbehandlar i Camera Raw så går ju en del bildbehandlare mot slutet över till Photoshop. Varför?
Därför att Photoshop ger helt andra möjligheter att påverka enskilda delar av bilden. Camera Raw:s justeringar påverkar hela bilden och om man t.ex. vill ljusa upp en viss del av bilden måste detta göras i Photoshop.

2) I vilket icke-förstörande format sparar man bilden när man går över till Photoshop?

Såvitt jag förstått och kunnat märka så öppnar Photoshop bara bilden i det format den fotograferades. För mig som använder Nikon heter filderna XXXX.nef när jag öppnar dem i Photoshop så bilderna behöver aldrig sparas om i det skedet.

3) Och i vilket format sparar man bilden när man är klar med all bildbehandling?
Förslagsvis det icke-förstörande formatet Tiff eller photoshops egna format PSD.

4) Och i vilken version - den obehandlade eller den behandlade - sparar man sin bild för arkivet och vilket format samt var - i en vanlig simpel CD?
Jag sparar både den obehandlade och den behandlade i mitt arkiv -jag vill ju alltid kunna göra en ny "kopia" utifrån den ursprungliga filen samtidigt som jag vill kunna använda den bilden som jag ju suttit och jobbat fram.

5) Slutligen. Photoshop verkar ju ha mycket mer bildbehandlingsmöjligheter än Camera Raw, så varför inte fotografera i Raw,öppna bilden i Camera Raw och sedan direkt spara den i t ex .psd
och göra hela bildbehandlingen i Photoshop?
Därför att ändringar av exponering och vitbalans går att göra med bättre bibehållen kvalité när man jobbar med rå-data än med en tiff i photoshop. Det finns helt enkelt mer information i bilden att använda. Samtidigt så kan man säga som så att det ju finns olika skolor vad gäller camera raw (och andra konverteringsprogram). En del vill göra så mycket som möjligt i Camera Raw medan andra bara kollar exponering och vitbalans och sen går över till Photoshop -inget är fel och båda är rätt men det är upp till dig att bestämma vad som passar just dig.

Mvh
Daniel.

1. Camera Raw och liknande program är bara ett "framkallningsprogram" där man kan justera exponering, vitbalans, lägga på skärpa med mera. De saknar markeringsmöjligheter och lagermöjligheter. I photoshop kan du finjustera delar av bilden till exempel. Så en kombination av de båda tycker jag är optimalt.

2. Finns många ickeförstörande filformat, t.ex. Tiff, PSD, Scitex CT, med mera.

3. Ett bra format för arkivet är PSD, särskilt om man jobbat mycket med bilden eftersom det går att återvända till original (om man jobbar med justeringslager och "smarta filter")

5. Ett bra arbetsflöde. Dock bör man göra de grova justeringarna i Camera Raw eftersom råformatet tål större ändringar utan att "gå sönder".

1 och 5)
Som Jonas säger, gör så mycket som möjligt i Camera Raw där du har större potential.

2) Använde ett ickeförstörande format TIFF eller PSD. Dock är PSD Adobes eget format och det kräver att man har program i framtiden som kan läsa PSD.

4) Har jag lagt ner mycket arbete kan jag spara en bild med lager så att jag kan återanvända mitt arbete. Är det lätt att återskapa en bild finns det ingen ide att spara en bild med många lager.
Utgår från att man alltid sparar sin originalfil.

Mvh Lotta

jonasandersson skrev:
Camera RAW är själva framkallaren där man erbjuds att verkligen utnyttja RAW formatets fulla potential. När man väl konverterat RAW formatet till t.ex. PSD har en del av potentialen gått förlorat. Därför vil man göra så mycket som möjligt redan i Camera Raw. Nu finns det dock en smart lösning, man öppnar RAW filen med Camera Raw och exporterar sedan den som ett Smart Object till Photoshop. Då kan man när som helst gå tillbaka och till Camera Raw och göra justeringar, mycket användbart.

Jag fattar mer och mer. Nu har jag lyckats få över en bild NEF-format till Photoshop och skärpt den. Hur får jag tillbaka den till Camera Raw utan att spara den?
Gunnar

Hur får jag tillbaka den till Camera Raw utan att spara den?
Gunnar [/B]

Det går inte. För att jämföra med den analoga tiden skulle detta innebära att du lagt på en oskarpmask när du kopierade negativet till ett fotopapper och sedan ska resultatet föras tillbaka till själva negativet. RAW filerna är negativet i den digitala världen.

Det jag skrev om att man kan öppna RAW filen som ett Smart Object i Photoshop innebär att man kan göra om t.ex. vitbalaseringen, exponeringen mm på RAW filen men ändå behålla alla andra justeringslager. Om du öppnat din RAW fil genom att hålla nere Shift tangenten kan du bara dubbelklicka på det understa lagret som innehåller RAW filen och Camera Raw öppnas.

Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar