Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild stöld ellr ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas.B

Medlem
Hej vi har en hemsida i våran crossklubb
där vi lagt upp en del bilder som jag har tagit.
Och nu hittade jag 4st bilder som jag tagit, på en mc-handlares hemsida som dom lagt upp utan att fråga mig, får man göra så?? mvh Tomas

Tackar för snabba svar
Men kan inte hitta vad andra gjort i samma läge
som mig
Fallet är ju dom har tagit bilder från våran hemsida och dom har beskurit bilderna och publicerat dom på sin hemsida (företag)
utan att ange fotografen namn eller frågat
om lov.
Först tyckte jag det va kul att dom tydligen gillade mina bilder,men retar mig mer och mer på att dom tagit dom utan att fråga mig.
Funderar på att skriva ett mail till dom
och kräva att dom ska ta bort dom eller ersätta mig.
Men vad kan man kräva??
Hur formulerar man sig,bildstöld?publiceringsbrott?
Vill ju inte otrevlig eller oförskämd mot dom.
mvh Tomas

Tomas.B skrev:
Tackar för snabba svar
Men kan inte hitta vad andra gjort i samma läge
som mig
Fallet är ju dom har tagit bilder från våran hemsida och dom har beskurit bilderna och publicerat dom på sin hemsida (företag)
utan att ange fotografen namn eller frågat
om lov.
Först tyckte jag det va kul att dom tydligen gillade mina bilder,men retar mig mer och mer på att dom tagit dom utan att fråga mig.
Funderar på att skriva ett mail till dom
och kräva att dom ska ta bort dom eller ersätta mig.
Men vad kan man kräva??
Hur formulerar man sig,bildstöld?publiceringsbrott?
Vill ju inte otrevlig eller oförskämd mot dom.
mvh Tomas

Skriv som det är, att du vill att de tar ner bilderna. Det kanske rör sig om ett missförstånd bara. Se vilket svar du får av dem först, innan du ev. tar till andra åtgärder.

Troligtvis är det ett missförstånd, företaget har hittat dina bilder och tyckte att de var bra.
Sedan har de "lånat" dem i god tro utan tanke på en ledsen fotograf.
Påpeka i en trevlig ton att man inte får stjäla bilder, men att du gärna säljer en publiceringsrätt. Du kanske får lite ersättning om du inte är otrevlig och de gillar bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar