Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild-spelsprogram,

Produkter
(logga in för att koppla)

BosseF

Medlem
Kan någon ge tips om bra bild-spelsprogram, gärna på svenska, annars på engelska.
Det skall, i slutänden gå att bränna bildbandet på CD och DVD. (Har både PC och Mac)
Jag vill kunna lägga in bilderna först och därefter lägga på musik på ett ljudspår. Jag måste kunna ställa bildspelet i "pausläge" och sedan tona in musik.
Kan man sedan få ytterligare ett ljudspår för att lägga speakerröst ovanpå allt, så vore det toppen.
Med hopp om er hjälp.
Bosse
 
Hej!
Jag har precis börjat använda ett program som heter "PicturesToExe" för att skapa bildspel. Programmet skapar körbara exe-filer och skärmsläckarfiler (.scr). Vet dock inte om det fungerar att spela upp filerna på mac.

Programmet går att anpassa åt alla håll och verkar mycket flexibelt. Programmet är på svenska dessutom. Det går också att bränna DVD-Video men kräver då externt brännarprogram.

Här är en test som gör det du frågade efter (utom speakerrösten, men det går också att lägga på). Bildspelet är synkat med musiken och du gör paus i uppspelningen med vänster musknapp. Höger musknapp stegar tillbaks en bild.
Filen är på nästan 5 MB så hoppas att du har snabb lina: http://www.fotografiska.org/files/skatas_test_2.zip

mvh Mattias
 
Det går att göra riktigt bra bildspel med Quicktime om du har PRO versionen. Funkar också både på Mac och PC.

Edit: Tror man måste ha PRO versionen.
 
Tack för hjälp.

Tack Mikael,Mattias och Anders.
Jag skall omgående skaffa mer inf. om de föreslagna programmen.
Det du sände med ett prov på verkar vara det jag söker "PicturesToExe" skall jag verkligen pröva.
Tack snälla ni för hjälpen.
Hälsningar
Bosse
 
Haaler med, Proshow gold funkar bra och aer enkelt att jobba med, vet inte hur proshow producer aer som vael ska vara lite mer avancerad eller?
Min fru anvaender det och levererar bildspel fraan broellop ihop med musik paa dvd
 
Tack snälla ni!
Nu testar jag även ProShow Gold, så får vi se vad som passar mig bäst.
Stort tack!
Bosse
 
Hum... här kommer en liten synvinkel från ett annat hålll. Om du har tillgång till mac har du ju gratis helt suveräna verktyg i form av iPhoto och iDVD. Enkelt och smidigt.

/K =)
 
Tack för hjälpen!

Det blev ProShow Gold!
Har nu kört två bildspel på vardera 30 min. och är mycket nöjd med programmet.
Tack alla ni som engagerat er och hjälpt mig.
Bosse
 
Vad bra!

Kul att du fastnade för Proshow Gold. Det är faktiskt ett kanonprogram, även om det tar lite tid innan man får grepp på alla funktioner!

Lycka till!
 
Bildspelsprogram åt min mac

Rycker liv i en gammal tråd då jag har ungefär samma frågeställning.

Jag har bara mac och vill ha ett bildspelsprogram.

Mitt ena krav är att jag vill kunna styra zoomningen av bilder som jag själv tycker passar mig.

Andra kravet är att det helst skall vara gratisprogram... hihi.

Jag har provat att göra bildspel i iPhoto och iDVD, men inget av de programmen låter mig styra zoomningen.

Jag har laddat ned ett program på prov. Det heter FotoMagico och funkar som jag vill, men det kostar 129 dollar.

Finns det verkligen inget både bra och gratis bildspelsprogram åt mac?

/Catarina
 
*Bump bump*

Finns här verkligen ingen som vet något bra program att göra bildspel i på mac?

/Catarina
 
Bra tips!
Tack för det.
Har du använt det själv?
Hur funkar det med musik till?
Jobbar programmet ihop med iPhoto och iTunes?

/Catarina
 
Soundslides Plus!

För att göra enkla bildspel för webben har jag använt Soundslides v1.4 , finns för både Mac och PC. Jag har använt PC-versionen och är mycket nöjd med resultatet och det enkla handhavandet.
Tyvärr har PC-versionen en del irriterande buggar men programmet är ändå mycket prisvärt för sina USD 39.95.

Det ganska nya Soundslides Plus v1.0 kostar USD 69.95 och jag har hittills bara använt det till ett bildspel.
Samma buggar som jag irriterade mig på i Soundslides (plus några nya?) verkar ha hängt med till Plus-versionen.
Buggarna är bara irriterande och inget som ska avskräcka från köp - programmets funktionalitet är det inga fel på.
Jag kommer uteslutande att använda Plus i fortsättningen, versionen innehåller en del nya trevliga funktioner.

Uppgradering från Soundslides till Soundslides Plus kostar USD 30 och då kan man samtidigt ha båda programmen installerade på datorn.

Man kan ladda hem båda versionerna för att prova innan man köper.

Jag har hittills gjort bildspel utan speaker eller musik, har därför gjort ett "ljudspår utan ljud" (mp3) i Audacity för att få en tidslinje i Soundslides Plus för att kunna styra visningstiden för varje bild och showens totaltid.

här kan resultatet från Soundslides Plus se ut (från Medina Gazette, USA).

Soundslides and the rise of the audio slideshow från Rob Galbraith DPI.
 
Dags att ladda ned och pröva.
Det får bli till kvällen när allt är avklarat.

Jag tar gärna emot fler tips!
Att själv kunna välja hur bilderna zoomas är dock ett krav.

/Catarina
 
Lite OT (gäller SoundSlides i PC-versionen)

cowboy skrev:
.... har jag använt Soundslides v1.4 .....
För er med PC som läser det här och blir sugna på att pröva SoundSlides vill jag nämna att när jag installerade versionerna över v1.4 blev datorn (svensk XP Pro servicepack 2) instabil med blåskärm och annat elände.
Leverantören hade ingen förklaring eller hjälp att ge "första gången vi varit med om detta" och antydde att den svenska versionen av XP verkade exotisk och därmed suspekt... :)
v1.4 och tidigare funkar helt OK.

SoundSlides Plus v1.0 är det inga problem med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.