Annons

Bild-spelsprogram,

Produkter
(logga in för att koppla)
mac

Går det att använda ProShow gold på Mac? Är det ett problem att göra ett bildspel med Mac, lägga det på en CD och visa upp det på PC?
 
Hej,

Jag läste om Soundslides för ett tag sedan och köpte till slut programmet online, för 39.95$ (köpte den enklare versionen).

Programmet är så enkelt att använda att det nästan är löjligt, men det vill till att man kan använda t ex Audacity och känner sig bekväm med det om man vill ha ett ljudspår som är synkat och tunat till bildval etc. Inte helt lätt, om det är reportage eller sport man skall göra. Däremot kanske betydligt enklare om man bara vill lägga till lite musik och annat.

Nåväl.
Soundslides kan jag rekommendera till allt och alla. Gillar verkligen det så mycket. Enkelt, billigt, ger bra slutresultat - som ser riktigt proffsigt ut ändå. Önskar bara att jag hade mer tid och var bättre på att redigera mina ljudfiler.

Provsmak på galleri gjort med Soundslides
http://www.henrikj.se/foto/20071228-vaxjolakers-bjorkloven
(12 min långt)

Ytterligare ett provsmak:
http://www.henrikj.se/foto/20080113-taif-mariestad_audio
(3 min långt)

MVH
// Henrik J
 
ok.... jag ska försöka pyssla ihop en CD att skicka med mitt CV. Jag vill alltså göra bildspel men i olika kategorier (mode, natur, studio etc). Går det att göra i t.ex Soundslides? Har sneglat lite på iPhoto men det är väldigt basic, eller har jag missat nåt?
Jag skulle alltså vilja ha ett bildspel för varje kategori, fattarni? Eller är det bättre att ha alla foton i ett långt bildspel efter varandra?
 
Jag har testat demoversionen av soundslides plus, busenkelt att komma igång!

Ni som lagt ljud till, vad spelar ni in på ljudet på? Duger en enkel mp3-spelare med sin inbyggda mikrofon?

Finns det något program man kan använda för att visa bildspelet på tv (via dvd)?

Claes
 
finns det ngt program för mac som gör bildspel som går att maila? Testade soundslides, upplägget hyfsat bra men jag vet inte hur lägga det på nätet...
 
raskolnikov skrev:
finns det ngt program för mac som gör bildspel som går att maila?
Adobe Lightroom skapar PDF-bildspel, ett format som de flesta torde kunna spela upp. Det har jag använt till bildspel som jag skickat till de mer "dator-omogna" i släkten.
 
Om man vill betala en slant är Adobe Premiere Pro att föredra men ett billigare alternativ är att köpa Premiere Elements som finns att köpa i ett paket tillsammans med Photoshop Elements. Då har man möjlighet att växa med programvaran i den takt man själv vill samtidigt som man får både ett bild- och filmredigeringsprogram.
Brännarprogrammet Nero Start Smart har en bra och enkel bildpelsfunktion.
 
Mac ägare! Ni har ju redan verktyg för att göra bildspel med mera. iPhoto och iDVD fungerar klockrent!
 
iBoat skrev:
Mac ägare! Ni har ju redan verktyg för att göra bildspel med mera. iPhoto och iDVD fungerar klockrent!

Men... kan man själv välja hur bilden skall zoomas i de programmen? Jag har inte kommit på hur i alla fall. Hjälp mig snälla i så fall.

/Catarina
 
Mac

Nu har jag köpt Fotomagico. Fungerar bra, enkelt att använda. Har spenderat många timmar på att få ihop ett bildspel som jag är nöjd med. Först gjorde jag en QuickTime av det för att skicka till syrran. Den går tyvärr inte ens att titta på för kvalitén är usel. Exporterade sen till iDVD för att bränna den men kvalitén är så dålig att jag skulle skämmas att visa upp den för någon.
Snart kommer tårarna...
 
Stå ut Stina - jag förstår precis hur det känns.

Om det finns någon som kan hjälpa dig så är det här rätta platsen att fråga!

Snart kommer någon att hoppa in med de rätta orden.

Håll ut en stund till bara... :)))

/Catarina
 
iBoat skrev:
Mac ägare! Ni har ju redan verktyg för att göra bildspel med mera. iPhoto och iDVD fungerar klockrent!

Hoppar in i denna tråd med en fråga. Jag är nybliven Mac användare sedan ca två veckor och inte så hemma bland programmen ännu. Jag provade att göra två bildspel i iPhoto och förde över dem till iDVD för att bränna på DVD och spel i tv'n. Jag blev dock grymt besviken på den dåliga kvalitén. Är det någon som kan tipsa på hur jag ska göra? På tv'n blev bilderna pixliga och oskarpa (dessutom hackade ljudet).

Eventuellt är problemet att jag exporterade från iPhoto. Bästa kvalité på exporten är 640x480 som ju inte är så imponerande. Ska jag föra över till iDVD på något annat sätt?

Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.