Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild släcks ner i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er, vet ej om jag lägger min fråga på rätt ställe. Flytta den gärna om den hör hemma på ett bättre ställe.

Jag har ett problem med att mina bilder ser jätte ljusa och fina ut i min D7000. När jag för över dem till datorn och visar dem i till exempel Picasa el Windows egna bildvisare så ser bilderna okej ut i någon sekund. Sen släcks dom ner, de ser ut att tappa 50% ljusstyrka. Är det någon som vet varför det blir så här och hur jag åtgärdar det?

Tack på förhand!
MVH
Sofia

Hej på er, vet ej om jag lägger min fråga på rätt ställe. Flytta den gärna om den hör hemma på ett bättre ställe.

Jag har ett problem med att mina bilder ser jätte ljusa och fina ut i min D7000. När jag för över dem till datorn och visar dem i till exempel Picasa el Windows egna bildvisare så ser bilderna okej ut i någon sekund. Sen släcks dom ner, de ser ut att tappa 50% ljusstyrka. Är det någon som vet varför det blir så här och hur jag åtgärdar det?

Tack på förhand!
MVH
Sofia

Antagligen fotograferar du med kameran inställd för RAW. När du gör det sparar kameran en bildfil (som heter nånting.NEF) som måste efterbehandlas för att se bra ut. Den sparar också en jpg som är inbakad i råfilen och det är den som visas när du först öppnar bilden i Picasa - när programmet sedan läst råfilen visar det den som den ser ut ochdå blir det ofta trist innan du behandlat bilden.

Tack på förhand!
MVH
Sofia

Så där blir det när ditt program inte kan läsa kamerans alla inställningar. Vad du ser ett ögonblick är den inbakade jpegbilden som har rätt färger etc.

Skapa en profil så att bilderna öppnas "rätt" eller byt till Capture NX e dyl som faktisk kollar kamerans inställningar.

Normalt

Det är helt normalt, du måste redigera bilden i ett bildbehandlingsprogram. Har du tittat på histogrammet, sett hur exponeringen ser ut?

Du kan ju hämta ViewNX 2 från Nikon som visar både .nef och .jpeg.

http://www.nikon.se/sv_SE/product/software/viewnx2

Det finns en länk på höger sida, med free download av programmet. Förmodligen fanns programmet med i kartongen för din kamera.

Jag använder alltid ViewNX för att snabbt titta på/sortera/rensa bland mina bilder och då spelar det ingen roll om jag tagit dem i .jpeg eller .nef - de visas i alla fall.

Edit:
Det slår mig att du kanske behöver hämta ett codec för att .nef ska visas i Windows bildvisare? Det kan du också hitta via Nikons sajt om du söker där. Då kan du alltid se dina bilder oavsett i vilket format du tagit dem.
/Nonno

Senast ändrad:
Du kan ju hämta ViewNX 2 från Nikon som visar både .nef och .jpeg.

http://www.nikon.se/sv_SE/product/software/viewnx2

Det finns en länk på höger sida, med free download av programmet. Förmodligen fanns programmet med i kartongen för din kamera.

Jag använder alltid ViewNX för att snabbt titta på/sortera/rensa bland mina bilder och då spelar det ingen roll om jag tagit dem i .jpeg eller .nef - de visas i alla fall.

Edit:
Det slår mig att du kanske behöver hämta ett codec för att .nef ska visas i Windows bildvisare? Det kan du också hitta via Nikons sajt om du söker där. Då kan du alltid se dina bilder oavsett i vilket format du tagit dem.
/Nonno

Jag glömde bort att skriva att om du installerar codec för nef, kan du se dina.nef-bilder som ikoner i filhanteraren, precis som .jpeg-bilderna. Det blir kanske lite lättare att hitta en specifik bild om du kan se dem som ikoner?
/Nonno

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar