Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild saknas vid Facebook-länk

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Skriver lite blogginlägg på Fotosidan som jag sedan hänvisar till från mitt Facebook konto. Men den sista tiden så kommer det inte upp några tumnagelbilder längre på Facebook, för länkarna till Fotosidan, vilket det gjorde tidigare.

Har jag missat någon inställning här på Fotosidan?

Hmm, provade att länka till blogginlägget genom min portfoliosida och då kom val av miniatyrbilder upp. Men det kanske är så det ska vara?

Jag har försökt hitta det där problemet (du mailade om det vet jag), har inte kommit på varför dina blogginlägg inte ger en bild, när andras gör det - trots att det inte är någon skillnad i de sk Open Graph headers vi sätter för att Facebook skall plocka rätt bild, titel etc.

Nu lade jag in en extra grej där och nu verkar det som det funkar! Fråga mig inte varför det vart så, men men - det spelar mindre roll.

Jag har sett samma sak, men bara ibland. Då står det "object could not be found" i Facebookrutan. Kan det vara under tiden innan inlägget publiceras så att alla kan se det? Det brukar ju dröja tio minuter eller så efter att man tryckt på publicera-knappen innan det dyker upp i bloggportalen till exempel, trots att man kan se det via en direktlänk.

Tillägg: Förut kunde man förresten bläddra fram vilken förhandsvisningsbild som skulle illustrera inlägget på Facebook, men nu blir det första bilden utan valmöjlighet. Jag vet inte om det är Fotosidan eller Facebook som ändrat sig, men det är lite störande.

Jag har sett samma sak, men bara ibland. Då står det "object could not be found" i Facebookrutan. Kan det vara under tiden innan inlägget publiceras så att alla kan se det? Det brukar ju dröja tio minuter eller så efter att man tryckt på publicera-knappen innan det dyker upp i bloggportalen till exempel, trots att man kan se det via en direktlänk.

Tillägg: Förut kunde man förresten bläddra fram vilken förhandsvisningsbild som skulle illustrera inlägget på Facebook, men nu blir det första bilden utan valmöjlighet. Jag vet inte om det är Fotosidan eller Facebook som ändrat sig, men det är lite störande.

När jag igår lade in länken till blogg under min portfolio så fungerade det som "vanligt", dvs länken kom upp OCH jag kunde välja miniatyrbild. Det var "bara" att använda bloggens direktlänk (när inte portfolion ingår i sökvägen) som var problemet.

Nuförtiden tycker Facebook att man skall välja ut vilken bild som skall representera en sida, det görs via sk Open Graph headers (kika i sidkoden så ser ni ett antal metaheaders kallade "og:" i början. Detta för att förenkla för användaren, göra automatiska delningar möjliga och slippa få med reklambilder och annat som inte är relevant för innehållet.

På bloggar tar vi den först uppladdade bilden (på bilder är det förstås bildens tumnagel)

Ganska ofta när jag försöker länka till min blogg på Facebook så står det såhär:

http://www.fotosidan.se/objnotfound.htm

Jag får alltså då inte upp någon förhandsvisningsbild alls och ingen som helst koppling sker till Fotosidan. Adressen jag skriver in i statusfältet förblir bara en adress. Vad kan detta bero på?

Tillägg: Det är tydligen bara vissa inlägg som inte funkar. Mitt senaste vägrar att ge någon förhandsbild, medan det förra funkar direkt när jag försöker. Är det något i själva inlägget som ställer till det?

Jag blir inte klok på det där. jag trodde jag löste det tidigare (se ovan) - men tydligen inte. Jag begriper inte vad det är som Facebook vill hitta men inte hittar. Kör jag adresserna till bägge blogginläggen genom facebooks debugger så ser båda så fina ut så. Det är troligen en bugg på Facebook, gäller bara att komma på vad som triggar den...

Jag blir inte klok på det där. jag trodde jag löste det tidigare (se ovan) - men tydligen inte. Jag begriper inte vad det är som Facebook vill hitta men inte hittar. Kör jag adresserna till bägge blogginläggen genom facebooks debugger så ser båda så fina ut så. Det är troligen en bugg på Facebook, gäller bara att komma på vad som triggar den...
Enda skillnaden jag kan komma på är att jag i sista inlägget har en youtube-video som jag med mycket vilja och stort besvär lyckats infoga i HTML-läget. Det kan alltså finnas fel i koden som inte spelar någon roll för att visningen ska bli korrekt på Fotosidan.

Ytterligare märklig bugg: Jag fick 7 facebook-”likes” på mitt senaste inlägg innan det ens var läst av mer än 3 pers. Detta inlägg är också ett av dem som vägrar att ge förhandsvisning på facebook.

Ytterligare märklig bugg: Jag fick 7 facebook-”likes” på mitt senaste inlägg innan det ens var läst av mer än 3 pers. Detta inlägg är också ett av dem som vägrar att ge förhandsvisning på facebook.

Den där buggen har jag märkt också och den har funnits ett tag. Antalet "tummen upp" har sakta ökat. Jag har för mig att några av mina inlägg som haft dessa sedan tappat dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar