Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild på VD

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har fått ett jobb där jag ska fotografera en VD vid sitt skrivbord. En ganska enkel bild som sen ska mailas till uppdragsgivaren.
Det är ingen speciell milersättning eller utlägg från min sida eftersom jag bor i Malmö där företaget finns.

Vad tycker ni jag ska ta för bilden?
Jag har F-skattsedel.

mvh
Dennis

Sen kom jag och tänka på en sak till. Jag har inte frågat uppdragsgivaren om hur de ska använda bilden. Om dom t.ex. vill använda det i ett bokslut, hur gör jag då? Eller om dom vill använda det på webben.

Låt oss säga att vi kommer överens om priset 700 kr + moms. Då gäller det ju bara bilden. Men bilden är ju fortfarande min och vill de publicera bilden på internet eller i ett bokslut, vad gäller då?

ojoj, jag har miljoner frågor men vi tar dessa först =)

Ta timpris för jobbet och så kan du säga att arvodet för specificerad/överenskommen publicering inom viss tid och visst antal ingår (exvis webbplats, redaktionellt etc..)

Tack för hjälpen Johan!
Jag kör på timpris på 895 kr.
Då får han använda bilden i broschyren efter eget tycke.

Om jag tar ett gäng bilder, ska jag skicka iväg bilderna högupplöst i JPG så han får välja själv eller ska jag skicka ut de lågupplöst så han får välja ut en av dom?
Kanske inte spelar så stor roll om det gäller en person på ett företag. Användningsområdet för bilderna är ju inte så stort. Ganska specifikt för just den broschyren. Eventuellt webbsida.

Lionheart skrev:
Användningsområdet för bilderna är ju inte så stort. Ganska specifikt för just den broschyren. Eventuellt webbsida.
En ganska vanlig användning av bilder på högvilt är att de läggs ut som pressbilder på företagets hemsida, och får användas fritt av media i samband med nyhetsrapportering. Det kanske är något som du bör kolla upp så att inte du eller din kund känner sig lurad.

/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar