Annons

Bild på person i Turistbroschyr

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har tagit en bild där en person (klart identifierbar) åker i en bil, och nu vill turistbyrån använda bilden i en turistbroschyr.
Vad gäller? Kan de använda bilden? Eller räknas det till reklam och att de då bör inhämta personens tillstånd?
I BLF:s prislista 2007 s 18 står det:
"Redaktionell användning av bild
Inkluderar även turistbroschyr och informationstryck för stat, landsting eller kommun." och sen priserna.
Bild i reklamtryck kommer i nästa kolumn.
Enligt detta skulle det alltså vara redaktionell användning och helt ok, eller?

Vet inte hur det juridiska funkar, men om jag var i din sits och hade minsta möjlighet att kontakta personen och fråga så skulle jag göra det.

WFS) (Graylingman skrev:
Vet inte hur det juridiska funkar, men om jag var i din sits och hade minsta möjlighet att kontakta personen och fråga så skulle jag göra det.

Jo, jag hade tänkt pröva att hitta honom. Regnumret på bilen syns på en annan bild.

Dez skrev:
Jag har tagit en bild där en person (klart identifierbar) åker i en bil, och nu vill turistbyrån använda bilden i en turistbroschyr.
Vad gäller? Kan de använda bilden? Eller räknas det till reklam och att de då bör inhämta personens tillstånd?
Enligt BLF gäller lagen om namn och bild i reklam inte ideella organisationer, och dit måste man ju räkna en kommun och dess turistbyrå.

Om det däremot hade varit Bert Karlssons Sommarland som ger ut broschyren hade det varit annorlunda.

Re: Re: Bild på person i Turistbroschyr

ErlandH skrev:
Enligt BLF gäller lagen om namn och bild i reklam inte ideella organisationer, och dit måste man ju räkna en kommun och dess turistbyrå
Lagen om namn och bild i reklam gäller även "annan som handlar på näringsidkares vägnar", så man får ju förmoda att turistbyrån i detta fall inte på olämpligt sätt har beblandat sig med det lokala näringslivet i syfte att stödja dem. Eller..?

Sedan är det ingen självklarhet att turistbyrån är kommunal. Det finns turistbyråer som ägs helt av näringslivet och det finns exempel på "kommunala turistbyråer" i form av ett bolag eller ekonomisk förening, ibland med minoritetsägande av kommunen.

Och även om turistbyrån inte betraktas som näringsidkare måste de självklart ändå ta hänsyn till personuppgiftslagen.

Jag levererar varje år åtskilliga bilder till just turistbroschyrer och där efterfrågas ofta bilder från evenemang där många av besökarna förstås är identifierbara. Även i andra sammanhang förekommer ofta folk på bilder.
Hela förfarandet skulle ju lamslås om man skulle vara tvungen att inhämta tillstånd av var och en.
Det är väl bara i traditionell reklam som tillstånd från avbildade personer krävs.
Så jag anser att du kan lugnt använda bilden.

Det går väl eftersom personerna som regel inte skulle komma på tanken att kräva ersättning för att vara med, eller aldrig ser broschyren i fråga. Ju mer medvetna folk blir om att det kan finnas pengar att hämta ju mer problem kommer det säkert att bli om man inte har tillstånd från dom från början.

Först: Jag kan inte det här utan skriver på känsla!

Är det verkligen ditt problem? Borde du inte kunna sälja bilden till dem och det är de som tar ansvaret för att antingen publicera den eller inte. Det är väl publiceringen i sig och inte fotograferandet som möjligtvis är förbjuden? Ansvarig utgivare för brochyren borde vara den som har detta huvudbry och inte du?

/Jon

De som vill publicera bilden har frågat om jag har tillstånd från personen som är avbildad. Har aldrig varit med om att någon haft sådan koll förut..

Re: Re: Bild på person i Turistbroschyr

ErlandH skrev:
Enligt BLF gäller lagen om namn och bild i reklam inte ideella organisationer, och dit måste man ju räkna en kommun och dess turistbyrå.

En turistbyrå kan väl inte med den godaste vilja i världen kallas ideell, eller? Syftet är ju att generera inkomst till kommunen. Pengarna kommer från samma källa som inkasserar pengarna. Må vara kommunal regi, men såvärst ideellt är det väl inte? Eller tänker jag fel?

/Peter

Publicering VS Icke Publicering...

Enligt, den reviderade from 1/1-'o7, PUL så torde ej nå't som helst hinder föreligga för eventuelle publicering, det "heter nå't i stilen": -"så länge ej publiceringen kan anses kränkande"...
Använd lite' "Bollsinne&Fingertoppskänsla"...

Mvh: L.C.Stefan Strandberg, HFK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar