Annons

Bild på någon annans konst

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Hej!
Vad gäller vid försäljning av bild på annans konst? Kan jag tjäna pengar genom att avbilda andras konst?

Jag har en bild på en stor väggmålning som en kund vill köpa. Jag vet inte vem som målat den, inte heller när den är målad.

Hoppas på klarhet!
Anders

Intressant ämne, jag har också haft liknande funderingar rätt länge. Men nu jag tänker snarare på bilder med arkitektur och sånt. Bilderna återspeglar ju någon annans verk och konst, hur står sig lagen till det? Om sånt är OK borde det här också vara det?

Sedan är det också en etisk fråga, t.ex. skulle jag nog inte vilja att någon sålde ett foto på en målning som jag har målat om fotot endast avbildar min målning (det är en helt annan sak om målningen bara är en del av fotot). Bilden skulle på något sätt kännas som en piratkopiering på min konst. Fast nu var det ju inte riktigt det du undrade över så ursäkta om jag hamnat off-topic.

Hej!
Vad gäller vid försäljning av bild på annans konst? Kan jag tjäna pengar genom att avbilda andras konst?

Jag har en bild på en stor väggmålning som en kund vill köpa. Jag vet inte vem som målat den, inte heller när den är målad.

Hoppas på klarhet!
Anders

Jag tvivlar mycket starkt på att du kan göra det. Att fotografera konst görs ju ibland för att trycka upp reproduktioner av olika konstverk. Att du nu gör det på eget bevåg kan omöjligt vara tillåtet. Om jag var konstnär skulle jag hänga dig ... ;-)
Och tänk dig det omvända. Faktum är att använda en bild som teckningsunderlag kostar. Och tänk dig in i situationen att jag fotograferar en bild som du tagit och sedan säljer den, hur kul är det på en skala?!
Nej, du kan nog glömma den försäljningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar