Annons

Bild på avhugget huvud...

Produkter
(logga in för att koppla)
Highweiss skrev:


...vad tycker ni? Var det rätt att publicera bilden?

/Andreas

Nej, jag tycker inte att det var rätt. Som någon påpekat i ett tidigare inlägg så var placeringen på löpet ett marknadsekonomiskt beslut. Vet inte hur många kvällstidningar ni har i Suomi, men jag gissar att varje kvällstidning inte vågade avstå på grund av rädslan att de andra tidningarna kanske publicerade bilden på löpet. Hade det enbart varit en tidning som haft bilden hade den nog bara gått på ettan.
Av en del andra beskrivningar av fallet att döma så verkar inte polisen vara av varken det klipskare eller fantasifullare slaget. Kvällstidningar blev en lockande genväg.

För snart två år sedan mördades en ung man i Halmstad, och även hans kropp delades i flera delar. Men det gick bra att skriva om mordet även utan bild på huvudet som fastnat i Nissans is.
 
Re: Re: Bild på avhugget huvud...

Kijana skrev:
Nej, jag tycker inte att det var rätt. Som någon påpekat i ett tidigare inlägg så var placeringen på löpet ett marknadsekonomiskt beslut. Vet inte hur många kvällstidningar ni har i Suomi, men jag gissar att varje kvällstidning inte vågade avstå på grund av rädslan att de andra tidningarna kanske publicerade bilden på löpet. Hade det enbart varit en tidning som haft bilden hade den nog bara gått på ettan.
Av en del andra beskrivningar av fallet att döma så verkar inte polisen vara av varken det klipskare eller fantasifullare slaget. Kvällstidningar blev en lockande genväg.

För snart två år sedan mördades en ung man i Halmstad, och även hans kropp delades i flera delar. Men det gick bra att skriva om mordet även utan bild på huvudet som fastnat i Nissans is.

Mycket intressant att höra synpunkter på det här! De allra flesta verkar ju tycka att publiceringen var ok - eller förståelig/föga överraskande ur kvällstidningarnas ekonomiska perspektiv sett. Själv har jag svårt att bestämma mej. I slutändan borde man förstås ha alla detaljer på bordet. Jag kan inte säga om polisen gjorde rätt eller fel - de kan ha haft information som gjorde det till en absolut nödvändighet att inte "tappa" timmar på identifieringen.

Vi har ett ett mycket snarlikt medielandskap här i Suomi vad gäller kvällstidningar - två stora "drakar" (Ilta-Sanomat och Iltalehti). Vad gäller stora dagstidningar har vi dessvärre bara en, Helsingin Sanomat (som är, eller åtminstone har varit störst i Norden). Låt oss säga så här - de håller hög journalistisk standard, men ibland önskar man att dom fick lite konkurrans...

Nån bild på hufvudet vet jag nu inte om jag nu ids lägga ut. Det kan som nämnt finnas lite juridiska problem med det... De som intresserar sig för makabra bilder kan använda länken oven för substitut...

:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.