Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild OCH Text

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
När jag har gjort ett bra foto så tycker jag inte att det räcker med bara bilden längre. Jag har börjat skriva en "dikt" eller formulerat ett ordspråk för att guida betraktaren. Det känns viktigt för mig att informera om vad jag vill ha sagt med bilden.
Vissa vill kanske tolka själva men då gör dom det ändå tror jag. Finns det någon annan som gör likadant?
Bilder med eller utan text - det är frågan.Bilder med eller utan text - det är frågan. Bilder med eller utan text - det är frågan.

Det är upp till var och en tycker jag.
Om du tycker att bilden tjänar på en bildtext; skriv en bildtext.
Tycker du att bilden inte behöver eller är bättre utan en bildtext; skriv inte en bildtext.

Se, det var väl inte så svårt ;).

Jag tycker att det är en bra ide att göra så..brukr göra så när jag känner..dock inga dikter för min del, men ett par ord om tankarna om och kring bilden.
Kanske en målande berättelse om hur bilden blev till och hur det var runtomkring då. Sånt som inte synns på bilden men genom att berätta om dem så ger det betraktaren en möjlighet till ett mer personligt förhållningsätt till det de ser..och inte bara å titta en bild.

Det beror ju alldeles på vad det är för bild. Vissa bilder behöver inte, eller förlorar på en bildtext, medan andra kräver det. För egen del skriver jag nästan aldrig något. Jag vill oftast inte leda in betraktaren i mitt sätt att tänka utan låta tankarna komma fritt. Kan bli ganska intressanta synpunkter ibland. Men som sagt,
det beror på. De bilder jag har lagt ut här
är mest porträtt, och sådana tycker jag oftast klarar sig för utan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar