Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild ljusare i Ps än andra bildprogram

Produkter
(logga in för att koppla)
Så bilder i IE kan se ut hur som helst? Jag trodde att om man hade en bra kalibrerad skärm så skulle bilder i sRGB se korrekta ut, men så är det inte?
Eller kan det va fel på min spyder? Fast en troligare förklaring är kanske att jag gjort fel. För dens profil är för gul i mitt tycke. Jag surfade runt lite och tittade på lite bilder på nätet. Dom såg bra ut i IE, men när jag kopierade in dom i PS såg det ut som om alla fått gulsot. Jo, det är nog jag som gjort fel, får testa att kalibrera igen...
 
När du läser in bilder i PS som inte har någon färgprofil (vilket oftast bilder på webben inte har) så används den profil som du har satt working space. Ifall du vill att de ska se ut som i webbläsaren så får du antingen ha sRGB som working space, eller tilldela profilen sRGB till bilderna.
 
Guffa skrev:
Ifall du vill att de ska se ut som i webbläsaren så får du antingen ha sRGB som working space, eller tilldela profilen sRGB till bilderna.

Ja, det är precis det jag vill, och precis så jag gör, och då blir bilden gulare i PS.

Men som sagt ska jag göra om min kalibrering, hmmm hur ställer man in färgtemperatur på en laptop?
 
Det gör man i regel inte. Kanske finns det någon apdyr proffsgrafiker laptop som klarar det men annars är det en fast temp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.