Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild för projektor, storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Hej, ska leverera några portättbilder som ska visas med projektor på dukar som är 2X2,2mt, tänkte göra dom i printmodulen i LR 5, och exportera som jpg, så jag kan bestämma var på duken dom hamnar. Tänkte ha svart bakgrund och 5cm marginal uppe och nere. Anledningen till att jag gör dom i printmodulen är att några av bilderna är liggande och dukarna går ända nere från golvet och 2,2mt upp, och jag vill ha dom liggande längst upp.
Grejen är den att jag är osäker på hur stora filerna bör vara för maximal upplösning/kvalitet.
Om jag anger verkliga storlekarar på "pappret" så får jag filer större än 2500mb, med följden att LR krashar(bör den göra det??).
Det är väldigt enkelt att skala ner pappret, men min fråga är hur stora dom bör vara för att räcka.
Martin.
 
Beror

Det beror ju på vilken upplösning projektorerna har. Det är det första du bör ta reda på. Sedan är det bara att räkna.
 
1024X768
Nu behöver jag ju helt plötsligt hjälp med att räkna:), har inte en aning om hur jag bör göra.

Kvadratisk duk och rektangulär projektor? Då får du antingen rätt mycket ljus utanför och på ramen, även om ramen är svart så syns det, eller så kommer du inte fylla upp duken och då får du vitt över och under bilden.

Finns det något sätt att croppa ljuset till kvadratiskt format så projektorljuset passar bilden?
 
Kvadratisk duk och rektangulär projektor? Då får du antingen rätt mycket ljus utanför och på ramen, även om ramen är svart så syns det, eller så kommer du inte fylla upp duken och då får du vitt över och under bilden.

Finns det något sätt att croppa ljuset till kvadratiskt format så projektorljuset passar bilden?

Vet ej, inte jag som håller i dom spakarna. Ska kolla med killen som står för projektorn.
Så även om jag har svart ram för att fylla ut duken med så kommer det att bli ljust?
 
Projektorn kommer ju att leverera en bild i 4:3 format eftersom den har upplösningn 1024 x 764. Om vi alltså antar att visningen sker i ett mörkt rum så kommer vissa delar av duken vara "svarta".

Normalt så kan man ju justera projektorn så att man kan bestämma var på duken du kan visar bilden. Du kommer aldrig att kunna täcka hela duken. Vill du ha bilden högst upp, se till att rikta projektorn dit!

Om jag inte har helt fel så finns det egentligen ingen vits med att leverera bilderna i mer än 1024 x 768 pixlar eftersom det är den upplösningen som kommer att projiceras, oavsett hur stor duken är.

Om du sätter projektorn så att den fyller ut på bredden (2 meter ) så kommer den att täcka ca 1,5 meter på höjden. Alltså "försvinner" en bit av duken.

Jag tycker helt enkelt att du kan göra det lätt för dig. Använd exportmodulen, sätt storleken på 1024 x 768 och kör.

Placeringen av var på duken du vill ha bilden styr du fysiskt genom att vinkla projektorn.

Det är ju först om du vill variera placeringen - några bilder uppe, några nere som du behöver använda printmodulen och skapa bilder med "luft" - men då kommer du ju få mindre "effektiv" bildvisningsyta.

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.