Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild blir för mörk vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

KennethH

Avslutat medlemskap
Jag har några foton som jag tänkte skriva ut i helgen, men efter att första bilden kommit ut avbröt jag arbetet. Jag skrev ut en .NEF (raw-bild) som jag hade beskurit och snyggat till i Lightroom och sparat som en kopia (för att behålla mitt original också). Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta med egna utskrifter av mina D-SLR bilder och efter att ha kikat på tidigare trådar kan det vara så att något som kallas "färgprofil" eller liknande inte fanns i kopian jag sparat eller inte kommunicerades med skrivaren vid utskrift. Bilden blev mörk och fick dålig dynamik i färgerna. Själva kvaliteten blev utmärkt och jag imponerades ur den aspekten och vill därför försöka lösa problemet och skriva ut mina bilder igen.
En ledtråd kan vara att när Lightroom hade renderat utskriftsfilen (vilket tog en stund) så tog skrivarens utskriftshanterare över, där ytterligare ett litet antal val kunde göras. Jag anade dock oråd då print preview (i skrivarens programvara) så ut precis så som själva utskriften blev. Jag gjorde om proceduren i tron om att jag hade missat någon inställning, men preview bilden såg lika mörk ut och då testade jag dumt nog ändå att skriva ut (på ett glossy premium fotopapper såklart). Och resultatet blev som sagt som preview. Varför ser inte bilden i Lighroom och Photoshop ut som print preview i skrivarens programvara?? Och måste man blanda in skrivarens programvara överhuvudtaget, den känns dassig i förhållande till Adobe?! Det finns en direktutskriftsfunktion från någon som ser ut som utforskaren, men där kan man inte välja .NEF filer. Skrivaren är en Canon iP1600 och verkar prestera väldigt bra utskrifter i övrigt.
Tacksam för tips, eftersom jag har en del bröllopsbilder att skriva ut till brudparet.
Ps Sökte i forumet men fick inga riktigt bra träffar, även om detta kanske tagits upp tidigare Ds

**Ett tillägg: Om det är en färgprofil som saknas, hur ser jag till (i Lightroom och Photoshop CS3) att den aldrig saknas igen, på efterbehandlade bilder? Man vill ju inte riskera samma problem om man skickar in förstoringar till ett fotolabb... **
 
Senast ändrad:
KennethH skrev:


**Ett tillägg: Om det är en färgprofil som saknas, hur ser jag till (i Lightroom och Photoshop CS3) att den aldrig saknas igen, på efterbehandlade bilder? Man vill ju inte riskera samma problem om man skickar in förstoringar till ett fotolabb... **
Ja, du måste använda en profil för att det ska se bra ut. Profilens arbete är att beskriva hur din skrivares färgåtergivning är, så om du skickar bilden till något labb ska du oftast inte använda en profil, eftersom de konverterar bilden till deras skrivares färgåtergivning.

I Lightroom väljer du Print-modulen. Förs väljer du upplösning för din utskrift. Jag rekommenderar någonstans mellan 240 och 360 ppi. I Color Management-fliken väljer du Other och får upp en dialogruta som ser ut som den nedan. Där väljer du de profiler som du vill använda, alltså för de papper som du kommer att skriva ut på i din skrivare.

Sedan, och detta är viktigt, ser du till att avaktivera färghanteringen i din skrivardrivrutin. Tyvärr är det inte så enkelt att beskriva hur du gör det, eftersom det år olika för olika tillverkare och operativsystem. Leta efter något som heter No Color Management eller liknande.

Alternativet, som jag avråder från, är att låta skrivarens drivrutin ta hand om detta. Särskilt om du använder Windows XP är detta en nackdel.

Stefan
 

Bilagor

  • printprofiler.jpg
    printprofiler.jpg
    55.5 KB · Visningar: 1,435
En möjlig orsak till för mörka utskrifter kan också vara en för ljus skärm. Vad som är för ljust är sedan inte så lätt att veta, du får nog prova dig fram lite.
 
Kenneth skrev: "preview bilden såg lika mörk ut"
Då kan väl inte skärmen vara feljusterad eftersom den visar exakt hur den utskrivna bilden kommer att se ut.
//Bosse
 
Tack allihop, jag ska testa hemma ikväll!
Jag återkommer om det fortfarande är problem. Men precis som ni också insåg, är det nog inget fel på skärmen, eftersom print preview stämmer mkt väl med utskriften.
 
Hej igen,
1: Om jag har en skrivare som klarar 1600x1600 dpi, ska jag ändå använda mellan 240 och 360 ppi i Photoshop/Lightroom?
2: Hur vet jag vad de profiler (likt din skärmdump) representerar? Namnen är ju något kryptiska.
Tack på förhand!
 
Re: Re: Bild blir för mörk vid utskrift

KennethH skrev:
Hej igen,
1: Om jag har en skrivare som klarar 1600x1600 dpi, ska jag ändå använda mellan 240 och 360 ppi i Photoshop/Lightroom?
2: Hur vet jag vad de profiler (likt din skärmdump) representerar? Namnen är ju något kryptiska.
Tack på förhand!

1. Skilj mellan skrivarens upplösning, som mäts dots per inch (dpi) och bildens upplösning som mäts i pixel per inch (ppi). Bildupplösning ska vara 200 - 300 ppi om du använder en skrivare med 1600 dpi.

2. profilnamnen är ett mysterium och ibland verkar det som om tillverkarna älskar att hitta på de mest underliga förkortningar. Men det brukar finnas i bruksanvisningen vad respektive profil ska användas till för papper.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.