Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bild"ändring" vid uppladdning till fs

Produkter
(logga in för att koppla)

B.W

Medlem
bild"ändring" vid uppladdning till fs

Det som jag har problem med är detta.,,
-bilderna ändra i kvalitet....blir dassiga....vad göra????
 
Re: bild"ändring" vid uppladdning till fs

B.W skrev:
Det som jag har problem med är detta.,,
-bilderna ändra i kvalitet....blir dassiga....vad göra????

Menar du dassiga när det gäller skärpa, färg, eller vad? Inte kompositionsmässigt, hoppas jag. :)
 
Det gäller skärpa, färg....Stingt fattas,,, det är stor skillnad mellan bilden i CS och den som är uppladdad på FS
 
Du sparar väl med save for web? Om inte så prova det, om du redan gör det så vet jag inte vad det beror på. Om färgerna inte stämmer lär det väl vara någon profil som tappat bort sig, du sparar väl i srgb för webbruk?
 
Minskar du storleken så skärp dom efteråt men tvingas du sänka kvaliten så finns väl inget botemedel? Vissa bilder har jag inte kunnat lägga in pga att kvaliten blev för dålig när man tvingas spara bilden i max 250kB
 
I vilken storlek laddar du upp bilderna? Bilder större än 640x640 kommer ju automatiskt att förminskas med skärpeförlust som följd. Dessutom finns ett glapp på 100pixlar då det inte kommer någon "förstora" länk (bilder mellan 640x640-740x740).

http://www.fotosidan.se/cldoc/imageupload.htm
 
tack för all hjälp..........men någonting gör jag fel........jag skall testa,, pröva igen
 
Om du öppnar den aktuella bilden från din hårddisk via din webbläsare, ser den då olik från den uppladdade här?
 
När jag jämför bilderna så är det den som är färdig för weben ca 250kb men någonting händer vid uppladdningen ....jag vet int vad som jag gör för fel
 
Om du har adobe rgb som arbetsfärgrymd och gör en save for web utan att göra en konvertering till sRGB blir färgerna lite dassigare (iallafall för mig).
 
B.W skrev:
När jag jämför bilderna så är det den som är färdig för weben ca 250kb men någonting händer vid uppladdningen ....jag vet int vad som jag gör för fel

Om du sätter bilden till 600px och gör om det hela. Samma sak då?
 
Om bilden är 600 px och den ser olik ut mellan när du tittar på den via webbläsaren lokalt och via Fotosidan, så verkar det konstigt. När bilden är 600px så gör Fotosidan inget med bilden. Ser du skillnad mellan ex. Photoshop och i webbläsaren så lär de bero på färgprofilen.
 
spara bilden

testa den här:
Välj storlek på bilden till 1024 pixlar (antingen bred eller höjd, beroende på motivet)
Spara som jpg med kvalitet 9. detta ger en filstorlek på 252 kb.
Ladda upp till fotosidan.

Spara inte för webb för det finns andra inställningar som kan förändra bildkvalitet och färgomfång

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.