Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildändring

Produkter
(logga in för att koppla)

DJzRo

Aktiv medlem
Hej!

Nu skriver jag igen för att kunna få lite hjälp!

Jag var på en fest i fredags och tog ca 300 bilder med min canon eos 350d!
När jag lägger in bilderna på datorn så blir dom ganska stora, 1-4 mb blir dom!

Jag vill gärna förminska dom så att dom inte är så stora för dom ska läggas ut på en hemsida sen med min vattenstämpel på!

Jag tog en bild nu och kollade hur stor den var i ett program som jag fick till kameran,
Width: 3456 pixels
Height: 2304 pixels
Resolution: 250 dpi
, alltså för stort!

Nu till frågan, jag vill inte lägga in varje bild i det programmet och ändra för hand till rätt storlek, 1024 eller något sådant!
Det är för jobbigt att göra så finns det något program eller något annat sätt så att jag bara kan markera alla bilder och förminska dom utan att behöva ta varje bild för sig och göra det?!


Vilken storlek rekommenderar du/ni att använda sig av om dom ska ut på hemsidor eller liknande?!

Tacksam för hjälp!
Mvh Alexander
 
Det finns ett gratisprogram som heter Irfanview, finns på http://irfanview.com
Det ska klara det du frågar efter.
Personligen tycker jag dock att man ska lägga ner den lilla tid det tar att gå igenom alla bilder en och en. Det finns nästan alltid någon som behöver ändras eller beskäras.
 
har laddat hem det programmet nu men hittar inte hur man gör det?!

Kan du/nån hjälpa mig?!

mvh alex
 
BengtJohnsson skrev:
File | Batch Conversion

Kortkommando B



Har testat det nu men det funkar ju inte?!
Om man lägger in alla bilder där så kommer dom bara i en ny mapp i samma storlek ju?!
Vad är det som är fel?!




Jag är inte så bra när det gäller redigering och sådant så jag undrar också hur man ändrar bildstorlek i Photoshop?!

Mvh Alex
 
gott on inställningar?!

Jag hittar ingenting därinne som gör att man kan förminska alla bilder till ett visst format,
hjälp mig =)
 
Har du klickat i Använd avancerade alternativ och sedan klickat på knappen Avancerade alternativ. Där får du upp möjligheten att ställa in till vilken storlek du vill konvertera dina bilder.

Finns även ett annat program som jag brukar använda om jag bara vill förminska en eller många bilder. Det heter Easy Thumbnails och finns att hämta (gratis)
här.
 
Senast ändrad:
Alex,

Jag håller med de övriga, det bästa är att gå igenom bild för bild och beskära och göra lite förändringar av kontraster osv. Det gör stor skillnad på slutresultaten.

Nåväl, oavsett vilket så är det ju inte bara en fråga om bildstorleken. Om ditt mål är att lägga ut en mängd bilder på en hemsida så behöver du ett verktyg som skapar ett "album".

Otast kan dessa verktyg skala ner bilderna automatiskt till önskad storlek OCH även skapa de HTML-sidor du behöver för att visa dem.

Många bildbehandlingsprogram har inbyggda funktioner för detta, tror det finns i såväl Adobe Elements, ACDSee mfl.

Dessutom finns det gratis verktyg på nätet som gör detta.

Ett som jag gillar heter "JAlbum" http://jalbum.net/. Ett annat som jag använt heter "Web Album Generator" http://www.ornj.net/webalbum/. Om du söker på google kan du säkert hitta många fler.

Oftast kan man välja vilken bildstorlek man vill ha på slutresultatet, tex 800x 600, 640 x 480 etc.

OBS! Kvalitén på den automatiska nedskalningen kan variera men i de flesta fall blir resultatet acceptabelt.

Lycka till!

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.