Annons

Bil som gömsle och transport för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Min första campingtur med Jeepen

Del 1, se dem gärna i 1080p, HD kvalite.

http://www.youtube.com/watch?v=bWUgCEBs3RM

Del 2

http://www.youtube.com/watch?v=wNwWcZa2P6c

Och det var på denna campingtur jag fotade gladan

http://www.youtube.com/watch?v=gchUFtyUNc0

Ser nästan ut som en Unlimited skulle varit smutt för dig! Själv använder jag Nissan X-trail. Det jag saknar är lågväxel och diffbromsar annars har den bra fyrhulsdrift. Har bara kört fast efter snöfall på oplogad väg när jag skulle till örngömslet förra året, men då hade jag snö upp på motorhuven :p

/Ingvar
 
Hej

Lada Niva är lite för spartansk för mig, körde en sådan när jag jobbade för ett Forsningsprojekt för Lunds Universitet, då fick vrkligen köra i terrängen.

Jag har länge varit nyfiken på en Lada Niva så det var en intressant erfarenhet som du har, om än inte helt oväntad. Kan du utveckla den något?

Det jag gillar är enkelheten och vissa detaljer som man har gått ifrån på moderna bilar t.ex. dropplist och manuella fönsterhissar. Bagateller kan tyckas, men dropplist ger ju möjlighet till ett kraftigare takräcke och manuella fönsterhissar är bra om man sover i bilen, då man inte behöver sätta på tändningen för att öppna ett fönster.
 
Jag har länge varit nyfiken på en Lada Niva så det var en intressant erfarenhet som du har, om än inte helt oväntad. Kan du utveckla den något?

Det jag gillar är enkelheten och vissa detaljer som man har gått ifrån på moderna bilar t.ex. dropplist och manuella fönsterhissar. Bagateller kan tyckas, men dropplist ger ju möjlighet till ett kraftigare takräcke och manuella fönsterhissar är bra om man sover i bilen, då man inte behöver sätta på tändningen för att öppna ett fönster.

Hej

För drygt 10 år sedan så tänkte jag att jag skulle vilja ha en riktig 4x4 och hade då en två dörrars Toyota Starlet och eftersom jag inte hade familj så tänkte jag att en två dörrars skulle räcka. En av fördelarna var ju att den är lättare att vända med och köra runt i trånga utrymmen, använder ibland bilen som gömsle.

Landrover och Jeep var för dyrt då så valet var mellan Lada Niva och Suzuki Jimny. Fanns ingen återförsäljare av Lada Niva i närheten av mig så det blev en Suzuki Jimny. Den ladan jag körde var äldre (det var 14 år sedan och den var säkert 10 år gammal då) och var då lite mer spartansk med utrustning och så.

Jag ville ha airbag och fönster hissar och det hade inte Lada Nivan.

En fördel med Nivan är att den har permanent 4x4 men drar då lite mer soppa.

Men förstår helt att du går igång på Lada Niva, den är mer stridsvagn och och kan bli riktigt tuff med extra tillbehör som säkert är rätt billigt från Ryssland, kanske via Ebay. Jag tror att man kan få tag i dem med Camo färg

Fundera även på en UAZ, den är häftig om man kan få in en sådan.

Sydafrikanerna har blivit väldigt förtjusta i Suzuki Jimny som expeditionsfordon, antagligen för att de är billiga och finns mycket tillbehör.

De skriver här

http://www.4x4community.co.za/forum/forumdisplay.php?f=151

Min är till salu och finns på blocket.

Mvh

Omar
 
Ciao

Hos bilhandlaren stod det en sprillans ny och inplastad Jeep Wrangler Rubicon 4 dörrars 10 års jubileums utgåva med diffspärrar. Kunde inte hålla mig så det blev ett inbyte av 2 dörrars wrangler, mycket förlust.

Finns massa andra fordon som nog är bättre och billigare? men för min del tycker jag en wrangler är klart coolast för pengarna och är nog det fordon som har mest tillbehör och man kan modifiera den på alla möjliga sätt.

Hur är det för den som sitter därbak och fotar? Glasöppningen är lite liten men glaset går ända ner, men öppningen funkar med stort tele, men kanske lite tight att fota skarpt till vänster och höger. Sättet därbak är väldigt rakt, så inte så vilosamt på långa sträckor kanske, men man behöver inte luta sig framåt för att fota genom rutan för man är redan i fotoposition med kroppen. En del andra fordon har mer slutande baksäte, vilket är skönt men man får luta och resa sig framåt för att fota genomrutan

Ville gärna kunna ha en fotograf bakom mig i baksättet på samma sida objektet är. Kunna sova i bilen och få plats med mer folk och alla prylar.

Varför Jeep? Sjukt mycket tillbehör, många som använder det till campingfordon, får mycket tips och inspiration. Tryggare när jag kör in på oplogade vägar. Crazy snyggt och coolt fordon:) Jag gillar inte chrome och bling bling bilar.

Ser ut så här

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/152458494/original

Lagar mat på ett jeep bord med skärbräda man fäller ner från bakluckan, i bakgrunden syns en 40 liters waeco kompressor kyl/frys. Jag ser nöjd ut:)

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/152596012/original

Övriga bilder

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/10th_anniversary_jeep_wrangler_rubicon_unlimited_&page=all

Film, fotar enkelbeckasin på morgonen. Se den gärna i 1080p

https://www.youtube.com/watch?v=9JSeBvo9qy8

kollar på film därbak, fällda baksäten. Jag sov i bilen, man kan nog vara max 180-185cm lång för att få plats, ligger man på diagonalen kan man nog vara längre. Nackdelen är att man nog inte får plats med en standard madrass på 2m (ej testat) har bara testat mitt exped underlag på 183cm något och det går bra. Min polare sov i tält.

https://www.youtube.com/watch?v=WW8wZzm5H7k

Min Youtube kanal

https://www.youtube.com/user/Birdphotoman44/videos

Jag skriver lite här Jeepen här och vad jag stoppar in etc

http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=22430


Mycket inspiration på denna sida

http://www.expeditionportal.com/forum/forums/44-Jeep
 
Terrängkörningslagen

Jag håller helt med Bo Liljeborn ovan.

Ett klargörande till lagen: Lagen gäller även markägaren OM JAG INTE ÄR HELT UTE OCH CYKLAR (om uttrycket tillåts i detta sammanhang)
 
Jag håller helt med Bo Liljeborn ovan.

Ett klargörande till lagen: Lagen gäller även markägaren OM JAG INTE ÄR HELT UTE OCH CYKLAR (om uttrycket tillåts i detta sammanhang)

Hej

Fick läsa lite vad som skrivits innan, kom ju inte ihåg så mycket:)

Kan nämna att jag är biolog

Känns inte så mycket att någon antytt att man kör i terräng direkt eller kanske lite möjligtvis men inte så mycket att man behöver lyfta upp terrängkörningslag så aggressivt.

Många har 4WD hat, men är väldigt glada när de drar loss en på vintern:)

Personligen kör jag aldrig i terräng som ni menar, möjligtvis med ett däck som hamnar i diket när man vänder som andra med personbilar kan råka ut för.

Många med mej med 4WD vill ju inte förstöra sina fordon i terräng ändå.

Klart jag inte skulle vilja att någon kör ner med en bil i ett rikkärr full med orkideer, vilket nog inte så många skulle göra:) men och andra sidan trampar kor och hästar ner en del men håller landskapet öppet som stridsvagnarna i Revingehed gör.

Känns som ni inte kör på gropiga leriga snöiga vägar som är lagliga att köra på. Inte så kul med låga bilar när man slår i underredet för att markfrigången är för låg, vilket också kan orsaka skogsbränder när varma delar lättare tar i gräset i "mittfåran" på en skogsväg. Delvis är den låga markfrigången ett problem när man kör i snö, man slår i underredet och fastnar på en vanlig bil.

Sedan är högre bilar trevligare att jobba ifrån, slipper bocka sig så mycket (neråt) när man skall ta prylar etc Gillar inte alls låga bilar, opraktiska.

Intresset för 4WD började när jag och två andra för 20 år sedan på sommaren letade efter lökgroda och lövgroda på sommaren i Skåne. Min polare hade en stor ford kombi och vi ville inte vända på inne på gården på en bondgård mitt i natten, så vi försökte vända på denna lilla grusväg. Bakhjulen kom ner på gräset vid sidan av vägen och vi kom inte loss fastän vi var tre. Vi hade varit nere i dammarna i vattnet och fotat grodorna och kropparna var täckta med blodiglar. Det var mörkt ute och svårt att se alla blodiglar, så vi fick ligga tre pers med blodiglar på kropparna därbak i bilen, det var trångt. På morgonen fick vid 7 tog vid modet till oss och gick till bondgården så de kunde dra loss oss. Vi hade inte planerat att sova över så vi hade ingen mat med oss. Med min Jeep hade det inte hänt.

I min förra stuga, för att komma in behövdes ofta 4x4 för att ta sig upp på det sliriga gräset. Min polare hade en Citroen och han kom inte upp, så han fick parkera bilen typ 100m därifrån, kunde inte stå nedan för då hade han blockerat vägen.

Min polare, har fastnat några ggr med sin 2WD, dels på vanlig parkering och i snö så han skaffade 4WD.

Sedan finns det fog för terrängkörningslagen men sedan finns det en massa problem hos vissa individer som har någon skräck att terrängkörning skulle förstöra naturen vilket oftast är överdriven.

Man skall ju inte glömma att för några tusen år sedan hade man tex uroxar och vildsvin och andra som bökade runt rätt kraftigt i naturen. Idag har man skogsmaskiner som mejar ner allt och ute på fälten så har man skördetröskor och traktorer som kör runt. Man får ju inte glömma alla kor och hästar som trampar runt överallt.

Vi börjar bli för många människor i Sverige och snefördelat. Här i Skåne är det mega exploaterat. Nu jag ju Jeep biased:) :) tänk om man kunde bil campa längs skånes kuster, dvs helt orörd kustremsa där man skulle kunna köra på vissa sträckor. Dvs ha kvar 100% av naturen och kunna köra visa sträckor. Nu är där hus, resaturanger, asfalt, betong etc.

Som här

https://www.youtube.com/watch?v=xDuniOEB8_I

Var så när jag var I sydafrika, enorma naturområden

Låt oss leka med att man skulle släppa terrängkörningslagen, hur många skulle egentligen köra där och hur många skulle kunna köra där och varför och varför förstöra sin bil? Det mesta är ju tätt granplantering.

Lått oss titta på ett område i Sverige där det verkligen körs i terräng och bökas upp av massvis av kor och vildsvin, kronhjortar, dovhjortar. Nämligen Revingehed, där bökas det upp massvis av stridsvagnar, bandfordon, Valpar etc. En av de områden i Sverige med högst biologisk mångfald och ett bra ställe för naturfotografer.

Får intrycket att en massa skulle få hjärtsnörp om man skulle köra på gräs, men om man förstör naturen till 100% med asfalt så skulle samma personer tycka att det var helt OK, men då är naturen förstörd till 100% och vad är det för bra med det.

Precis utanför mig finns det anlagd sjö, det var en naturparkering där, nu är den ersatt ´med grus istället, 100% naturförstöring. Säkert en massa som tyckte det var hemskt att man stod på gräset, vilket man fick, och de fick som de ville en 100% naturförstörande parkeringsplats.

Jag är inte emot terrängkörningslagen, men är mer för att skydda markägaren än naturen oftast. Vi har större problem än så och det är exploateringen, asfalt och betongläggning, natur förstörande jordbruk och skogsbruk.

Så 4WD inte bara tillför att köra i terräng, utan på tex slirigt underlag, snö etc.

Så att köra fast i snön är ingen höjdare när man är ute långt i naturen och när det är beckmörkt och kallt.

4WD är som krockkudde, ABS bromsar, antislir, antivält, helt enkelt en säkerhetsgrej.

Alla är ju inte ute i sådant väder som jag.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/130771441/original
 
Kolla en Subaru Forester 2,0D.

Hej

Spånar lite bara

Nog en mycket bra bil. Har ju permanent 4WD vilket är ju bra på tex sliriga snövägar etc och du kan köra med 4wd på asfalt.

Sedan vill man ju ha nära till en service verkstad, Subaro är inte så vanlig men börjar bli vanligare

Jag kör till 99% bara 2WD med min wrangler.

Min Wrangler är ju egentligen 2WD där man kopplar in 4WD när man kört fast eller där det är mycket snö. Kopplar jag in 4WD så blir det en stum överföring mellan främre och bakre hjulpar som om man spärrar mellandiffen på andra permanent 4x4 fordon som tex landrover.

Så med 4WD kan jag inte köra på asfalt och svänga då jag har stumöverföring men går någorlunda bra om det är slirigt underlag som snö så krafterna kan försvinna då hjulen snurrar i olika hastigheter.

Subaron drar ju mindre soppa och kostar mindre i fordonskatt.

Men jag har börjat mer och mer tänka på "expeditions" fordon, egentligen mera Camping egentligen :) och är man då 5 pers i fordonet så behövs det mycket plats och den är godkänd för den vikten.

Egentligen ville jag ha en Landrover Defender 110, så himla cool. Får plats med jättemycket i den och man får lasta ca 1000kg. Men ack så tråkig interiör och obekväm körställning. Dieseln har en fordonsskatt på ca 7000kr om året även om du inte kör den. För mycket traktor och dyrare än Wrangler. Klart en av de snyggaste 4WD där ute, men så omodern teknik.

Helt klart beroende på vad man har för behov eller vad man tror man har för behov:) när man drömmer sig bort. Jag kan lasta 545 kg i min Wrangler, dvs hälften vad en Defender kan göra. Subaron kan lasta 450kg i de bästa fall och det är inte så jättemycket, dvs 100kg mindre än min.

Passageraren räknas inte men om vi överdriver 100kg för varje passagerare så blir det 400kg och då blir det knappert med plats för camping prylar. Tänk 5 stolar och bord. Kyl 18kg, tält 16kg, vatten 20 liter 20kg, kök 5 kg och allt annat fotoutrustning och då är man över tillåtna vikten.

Kollade lite mer nu, en av modelerna kan bara ta 400kg och en annan bara 425kg. Hårddrar man där så kan man ha 4 passagerare men inget bagage.

Bagaget är på 1310 liter på wranglern och det är ca 500 liter på subaron.

Finns massvis mer med häftiga tillbehör till Wranglern jämfört med Subaron.

Subaron har säkerliggen en mycket bättre vägkänsla, helt enkelt en bättre bil men sämre som campingfordon för många. Men som fotoplatform är den säkerliggen väldigt bra och passar nog de flesta bättre än en Wrangler som är lite speciell.

Subaron är säkert mera bil än Wranglern men kostar nästan lika mycket, klart beroende i vilket utförande som jag inte satt mig in i.
 
Lugn och fin nu Omar Du eldar upp Dig till nivåer som är rent skadliga så tagga ner lite och för en sansad dialog istället för att skälla och påstå att det förekommer "hat mot 4WD" Du gör bara bort Dig själv!

Vi tar det från början trådens ämne är "Bilen som gömsle och transport för naturfotografer" OK?

Så det som ska avhandlas är alltså hur man tar sig till platser och hur man använder bilen som ett gömsle vid djurfotogaferande och jag har svårt att tro att så många naturfotografer fotar från vägkanten, vad tror Du?

Så det är alltså i första hand fråga om att ta sig med bil till en plats där man kan fota djur och natur direkt från bilen och då måste man ut i terrängen och då måste man precis som jag skrev följa de lagar som styr körning med motorfordon i terräng samt ha markägarens tillstånd.

Personligen så är jag anhängare av motorfordon i olika former och vad gäller terrängfordon så har jag kört det mesta vad gäller storlek och framdrivning från 2-6 hjul samt drivband/larvfötter och i alla möjliga naturtyper sedan slutet av 60 talet så lite koll törs jag påstå att jag har.

Visst är det bra att ha 4WD när det är dåliga vägar och snöigt det har väl ingen förnekat men här gällde det ju att köra utanför vägnätet och då gäller andra saker det var vad jag ville påtala då jag sett även baksidan av terrängkörning med sönderkörda skogsplanteringar, nysådda åkrar som blivit upplöjda och även X antal olyckor där förare har varit övermodiga och det slutat illa ibland med dödsfall och sånt är inte kul att ta hand om och röja upp tro mig!

Om Du är biolog så vet Du hur långt tid det tar för naturen att läka när man grävt djupa spår i marken med grova däck, vi pratar om 100 tals år om någonsin, speciellt när man använder de alltmera populära terrängkedjorna för att få bättre grepp.

Så håll det på rätt nivå och hoppa inte på folk som försöker tillföra sakliga fakta till ämnet!

My 2 Cent
 
Lugn och fin nu Omar Du eldar upp Dig till nivåer som är rent skadliga så tagga ner lite och för en sansad dialog istället för att skälla och påstå att det förekommer "hat mot 4WD" Du gör bara bort Dig själv!

Vi tar det från början trådens ämne är "Bilen som gömsle och transport för naturfotografer" OK?

Så det som ska avhandlas är alltså hur man tar sig till platser och hur man använder bilen som ett gömsle vid djurfotogaferande och jag har svårt att tro att så många naturfotografer fotar från vägkanten, vad tror Du?

Så det är alltså i första hand fråga om att ta sig med bil till en plats där man kan fota djur och natur direkt från bilen och då måste man ut i terrängen och då måste man precis som jag skrev följa de lagar som styr körning med motorfordon i terräng samt ha markägarens tillstånd.

Hej

Som jag kan se så håller du inte på med naturfotografering i någon större skala, enligt dina bilder utan mer mera allround fotografering.

Du skrev "jag har svårt att tro att så många naturfotografer fotar från vägkanten, vad tror Du?" Mitt svar, jag vet att stortsätt alla fotar från väg, känner väldigt många fågel och däggdjurs fotografer i Sverige, när de använder bil.


Du kan se här att jag fotat ett bra tag

http://www.pbase.com/omar_brannstrom

En av fördelarna med ha en bil som gömsle är att fåglar och däggdjur inte är så rädda för dem för då de åker på vägen. Kör du av vägen, typ i terräng så skrämmer du ofta bort dem, det låter mer och du avviker från en normal bilist. Ingen mening att skrämma bort dem och ingen mening att köra i terräng. Du och andra har säkert sätt tex ormvråkar sitta på stolpar någon meter från bilen när ni drar förbi, de bryr sig inte, men stannar man eller saktar in så drar de rätt fort. Ett tips är att köra förbi och vända långt bort och kör i normal hastighet tillbaka och vänd en bra bit därifrån och kör förbi och var redo med gluggen ute och fota i farten

Syftet med tråden var att nämna lämpliga fordon som man kan fota ifrån och ev bo och campa och som man tycker funkar bra som fältbil.

Inget har väl sakts om att köra ut i terrängen för att kunna fota fåglar eller däggdjur. Själv fotar jag från bil på väg, går i skogen och fotar, står i ett fågeltorn och fotar till fots längs kusten etc.

Så om man nu fotar från bil så kör man runt på vägarna och spanar efter lämpliga fotoobjekt, det är så det funkar och jag känner massa naturfotografer som gör lika dant.

Så jag vet inte riktigt var det kommer ifrån att man måste köra i terrängen för att kunna fota fåglar och däggdjur. Kan bara säga att det inte skulle gå så bra för det skulle låta för mycket samt att köra i terräng och fota samtidigt är svårt och att man vill ju inte förstöra fordonet.

Så nu skall jag visa hur man fotar fågel från bil.

Som du ser så har jag fordonet på vägen, hade jag kört ut i gräset hade jag nog skrämt iväg den, för det låter samt att de är vana att bilar kör på vägen och bryr sig inte om dem då.

Se dessa två filmer så förstår varför bil är jättebra som gömsle på väg

https://www.youtube.com/watch?v=gchUFtyUNc0

https://www.youtube.com/watch?v=9JSeBvo9qy8
 
Verkar inte som Du läser så noga och vad jag visar här på sidan har väldigt lite med vad jag fotar att göra och jag fotar helt klart mest natur och djur mest i skärgårdsmiljö så jag använder numera oftast båt som Du använder bilen och visst är djur mindre skygga för fordon där de är vana vid dem, inget nytt med det.

Men har du inte fått tanken att köra till ett ställe långt ifrån vägen och så parkera där och som rubriken säger använda bilen som gömsle det låter inte mycket om den när motorn är avslagen och djur lär inte bry sig om den sålänge den inte rör sig släng över ett camonät med så är det lungt, har noterat detta flertalet gånger men Du kanske inte upplevt det ännu?

Vad gäller olika bilar så är det alldeles för mycket personlig smak som styr så alla får välja själv utifrån egen smak blir minst bråk så, det jag vet är att vid några turer jag varit på där fler fordon användes så var det killarna med Lada Niva och Land/Range Rovers som dragit loss killen med den flådiga extrautrustade Jeepen flera gånger och det säger väl en del iaf för mig. Men är Du lycklig med Din Jeep så är det bara att grattulera.

Men varför ska man vara rädd om en bil det är ett verktyg som ska användas, vad gör det om det blir lite repor i lacken och bucklor i plåten man har ju köpt den för att använda den inte som utsällningföremål iaf inte såna bilar de ska köras och det hårt och då syns det ;-)

Men men nu ids jag inte orda med Dig mera om detta då vi uppenbarligen är på helt olika nivå i ämnet och Du ändå bara vill visa upp Dina bilder och skryta om Din bil mera än föra en vettig dialog men det är OK ha det så kul med det ;-)
 
Hej

Har funderat på det därra med el. Finns ju en del som stoppar in dubbla batterier som då laddas när fordonet kör, men är reltivt dyrt och komplicerat.

Tanken är att kunna ladda tex kamera batterier, dator, telefon, kylbox etc. Och helst inte ta så mycket el från startbatteriet

Så jag har skaffat en Batteribox med cigarettuttag och inbyggd säkring.

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Batterilada/Batteribox-med-elektronik-25629/

Har stoppat in ett AGM batteri som är i samma storlek som mitt startbatteri på 70ah, så jag har en backup.

Om jag nu har behov av 220v så har jag skaffat en växelriktare med rak sinusvåg, rak sinusvåg skall vara bättre för en del el prylar jämfört med modifierad sinusvåg som är billigare. Den har ett cigarettutag hane, stoppas in i batteriboxen eller i bilens uttag.

Skaffade en Waeco SinePower MSI 212 150W samma märke som är på kylboxen. Så då är det bara att plugga in sina 220volts grejor bara de inte är mer än 150w.

http://www.waeco.se/(S(r1tpnrjjby2tv3pyb5xtvyob))/engine.wbf?pid=966

Skaffade även en Powergorilla, ett batteri som kan ladda upp massa prylar och även solceller till det. https://www.powertraveller.com/en/shop/portable-chargers/professional/powergorilla/

Solcellerna har jag bara testat lite, verkar ladda väldigt lite, måste testa mer och det måste vara strålande solsken, annars stängs den av.

Senast jag var ute höll sig min dator i 40min, så det kan vara bra med lite extra kraft.

Har funderat på detta bord från Biltema att ha datorn på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Ratt--och-ryggstodsbord-39627/

Berätta gärna om era lösningar och hur ni gör för tex att ladda saker på era fototurer.
 
Köksutrustning?

Mycket rolig och spännande läsning!
Själv har jag en 5-dörrars turbodiesel-Vitara som jag har en del planer för och såg en intressant
detalj på din Jeep: den nedfällbara "kökshyllan" för matlagning. Var har du fått tag på den?
Har du andra bra tips på spännande detaljer som underlättar naturfoto-turnén?
m v h
Peter
 
Mycket rolig och spännande läsning!
Själv har jag en 5-dörrars turbodiesel-Vitara som jag har en del planer för och såg en intressant
detalj på din Jeep: den nedfällbara "kökshyllan" för matlagning. Var har du fått tag på den?
Har du andra bra tips på spännande detaljer som underlättar naturfoto-turnén?
m v h
Peter

Hallo Peter

Kul med Vitaran.

Bordet där, kan ju användas till allt annat som att sitta utomhus och kolla sina bilder på datorn etc.

Det bordet jag skaffade är måttanpassat för wrangler och skruvas i ventilations gallret. Kan kanske passa en Vitara? men då får man nog borra fast den.

Köpte den från www.rebeloffroad.com och de visar en film här

https://www.youtube.com/watch?v=UZze6UDhhZg

Mitt bord in action:)

https://www.youtube.com/watch?v=fizvfCQqDLI

Annars finns det denna nisse som kan göra den måttanpassad, vet inte om han skickar till Sverige men tror det. På undersidan på denna kan man fästa väskor etc på

http://www.ebay.com/itm/jk-tailgate...r_Truck_Parts_Accessories&hash=item43bcc2bfe0

Här finns en del andra

http://www.expeditionportal.com/for...e-Tables-The-lowdown?highlight=tailgate+table

Alla är ju anpassade för Wrangler, men kan kanske passa en Vitara också.

Om man googlar på nätet, kanske man kan hitta någon som är gjord för Vitara.

Oavsett, så kan det ge tips hur man kan göra en egen om man är lite händig.

Jag käkar alltid frukost i bilen, vill ju komma iväg tidigt på morgonen. En kaffetermos som du kan öppna med en hand under tiden du kör är bra

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSCOMMUTERMUG_Plast

Har täckt mina sätten med neoprenskydd, jätte sköna att sitta på och klarar av kladd från mackor och kaffe:)

Fundera på ett nät i taket för att ha prylar på om du kan fästa ett sådant.

Här har jag sovsäckar och liggunderlag på nätet mot taket.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/144150134

Lycka till.
 
Kul tråd!
Bodde under flera år på en ö i Stockholms skärgård och jag och grannen hade en halv kilometer till brevlådan;) Många gånger extrema snömängder och oftast plogning först nästa dag. Nåväl, min granne hade en Toyota Landcruser 1985 med rak dieselsexa. En fantastisk bil som aldrig svek, tror ej heller den var på verkstad för några problem. Helt klart mitt val även i dag.



/Stephan
 
Hej

Har man ont om plats som jag får lätt så kan man se över sin utrustning och kanske hitta alternativ som är mindre.

Jag har ju grejor för mina medpassagerare, så man får gånga mängden tex stolar till 5 och då blir skillnaden mellan liten stol kontra större stol väldigt påtaglig

Helinox Chair one är en stol som tar väldigt liten plats och väger väldigt lite och är smidig att stoppa ner i ryggsäcken för att tex sitta på pass längs kusten för att tex fota fågel. Den är rätt skön att sitta på, lite lägre men det går väldigt bra.

Typ jula stol till vänster och Helinox till höger

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/150728787/original

Skillnad ny utrustning till vänster, äldre till höger.

Till vänster

Exped Lite 5M liggunderlag
Haglöfs LIM 50 sovsäck
Helinox Chair one

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/150729029/original

Detta är lite lägre stolar så har skaffat lite lägre bord ett Helinox table one och ett GSI Macro Camping Table som finns på bilden nedan med Helinox stolar

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/152173188/original

Men har man gott om plats så finns det ju ingen mening att skaffa minimalistiska prylar. Men Helinox stolen är bra om man är ute och vandrar dock.

Helinox finns på naturkompaniet, men jag beställde dem utomlands. Benen är DAC stänger samma märke som man har på Hillebergstält.
 
Kul tråd!
Bodde under flera år på en ö i Stockholms skärgård och jag och grannen hade en halv kilometer till brevlådan;) Många gånger extrema snömängder och oftast plogning först nästa dag. Nåväl, min granne hade en Toyota Landcruser 1985 med rak dieselsexa. En fantastisk bil som aldrig svek, tror ej heller den var på verkstad för några problem. Helt klart mitt val även i dag.

/Stephan

Landcruiser skojar man ju inte bort:) mycket hög kvalite men kostar ny skortan men finns ju begagnad.

En model som inte tas in i Europa mer är Landcruiser 70 och tex troop carrier har snorkel, dubbla diesel tankar, dubbla batterier etc. En del säger att den är en av de bästa "expeditionsfordonet"

http://www.toyota.com.au/landcruiser-70-series/specifications/troop-carrier-gxl

Kan dock tänka mig att den är lite klumpigare att jaga fågel med och sämre svängradie. Sedan är den nog rätt spartansk men den är ju läcker med allt utrymme och så och inte så mycket bling bling som många andra fordon.

Här är en Sydafrikan som skriver böcker om 4x4 och har tv program och så och han har skaffat en Landcruiser Troopy och det är intressant att se hans lösningar, finns även en del 1

https://www.youtube.com/watch?v=-NwXAQEQbkU
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar