Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bil som gömsle och transport för naturfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Lått oss ha en diskussion om bilen för oss naturfotografer.

Nämn gärna tips etc trix, val av bilmodell, modifieringar etc.

Själv använder jag min Suzuki Jimny mycket som bilgömsle för att fota fågel, däggdjur etc samt att kunna ta mig fram i lera och snö till fotoplatser.

Viktiga grejor för mig är ju hög markfrigång, 4WD, lågväxel, bra svängutrymme i bilen för stort tele, bra fönster så man ser objekten lätt.

Tänk er en stor trafikerad väg och det sitter en ormvråk i ett träd, man kan ju inte stanna på vägen för alla bilar men det går in en väg som är full med snö, då kan man köra in där och ställa sig om man har tillräcklig bra bil.

Bilen blir ju ett arbetsredskap när man är ute och fotar hela dagar, så för mig är det viktigt att det funkar bra.

Bra är ju också om man en eller kanske två att ha en två dörrars modell så man kan vända lätt på vägen innan objektet har försvunnit så man inte behöver åka typ 1km för att hitta en vändzon som är tillräckligt stor och kanske 4WD för att kunna vända på tex en snövall etc.

Spåna på

kommer snart med mer tankar.

Mvh

Omar
 
För ett par år sen hyrde jag bil i norge och fick en Mazda 5 (tror jag, minns inte exakt - hade beställt minsta och billigaste i vanlig ordning men hade tur och fick något lite större), men den visade sig vara perfekt som fotobas. Fyrdörrars, men bakdörrarna är skjutbara så det gick lätt och snabbt att komma åt prylarna man hade där bak, dessutom blev golvet helt slätt (och tillräckligt långt) om man fällde alla säten så det gick fint att rulla ut ett liggunderlag och sovsäck för övernattning (hade inget tält med den gången..) Vill minnas den var lite högre än en vanlig personbil också.

Överlag en mycket praktisk bil. Dock tämligen tråkig (trött diesel, osv..), och sannolikt för dyr om man inte har nytta av storleken till vardags. Men som sagt mycket praktisk för foto.

Just möjligheterna att sova (bekvämt) i bilen kanske är ytterligare en aspekt att potentiellt ta hänsyn till?
 
Hej


Min lilla suzuki http://omar.sydnet.net/bilder/misc/jimnyphoto.jpg

Sida

http://omar.sydnet.net/jimny.htm

Suzuki Jimnyn har jag nu haft i 9 år och är sugen på något nytt.

Lada Niva är lite för spartansk för mig, körde en sådan när jag jobbade för ett Forsningsprojekt för Lunds Universitet, då fick vrkligen köra i terrängen.

Landrover Defender är för hög så jag får inte in den i garaget, känns något dyr.

Suzuki Jimny tas inte in längre i Sverige och känns lite gammal.

Jeep Wrangler är något jag funderar på när de kommer med nästa motor som är lite miljövänligare.

Får se vad det blir lite längre fram.
 
Hej


Min lilla suzuki http://omar.sydnet.net/bilder/misc/jimnyphoto.jpg

Sida

http://omar.sydnet.net/jimny.htm

Suzuki Jimnyn har jag nu haft i 9 år och är sugen på något nytt.

Lada Niva är lite för spartansk för mig, körde en sådan när jag jobbade för ett Forsningsprojekt för Lunds Universitet, då fick vrkligen köra i terrängen.

Landrover Defender är för hög så jag får inte in den i garaget, känns något dyr.

Suzuki Jimny tas inte in längre i Sverige och känns lite gammal.

Jeep Wrangler är något jag funderar på när de kommer med nästa motor som är lite miljövänligare.

Får se vad det blir lite längre fram.

jag har en toyota rav 4 korta modellen 3 dörrars som heter sun cruser med dubbla takluckor som är lätta att plocka bort helt. (fattigmans cab)
visst den är gamal .. -96:a men funkar fint i terrängen, dock ingen man övernattar i utan ryggskott!!
men en lite nyare rav 4 kanske kan vara nått?? vad vet jag!
mvh Danne
 
jag har en toyota rav 4 korta modellen 3 dörrars som heter sun cruser med dubbla takluckor som är lätta att plocka bort helt. (fattigmans cab)
visst den är gamal .. -96:a men funkar fint i terrängen, dock ingen man övernattar i utan ryggskott!!
men en lite nyare rav 4 kanske kan vara nått?? vad vet jag!
mvh Danne

Hej

De gamla RAV 4 var riktigt snygga men de nya ser mer ut som förhöjda combibilar, för mycket lyx och de saknar lågväxel och finns inte med tre dörrar.


Väldigt synd, för jag gillar Toyota.

Men trenden är för de flesta tillverkare är att tillverka bilar som ser häftiga ut som 4wd fastän de inte är det, de flesta körs ju ändå i stan.

Vill mera ha en bruksbil som man vågar köra i dyngan med.

Mvh

Omar
 
Vill inte spoliera detta roliga ämne men ingen tar upp det faktum att ALL körning i terräng med motorfordon är förbjuden enligt terrängkörningslagen när det är barmark, på snö får man köra på vissa ställen och med markägarens medgivande, men inte på åkermark eller skogsplanteringar!!

Samma sak gäller för 4WD bilar, ATW och skotrar så använder Ni bil som gömsle och kör ända fram till fotostället kan Ni råka illa ut om markägaren kommer, det blir ofta dyra böter och skadestånd för förstörda marker/skogsskador, så innan ni kör på annans mark så fråga om lov och NEJ att köra motorfordon i terrängen ingår inte i allemansrätten ;-(

Vilka bilar som passar bäst är mest en smakfråga och en pengafråga såklart, men 4WD är ju ett krav och helst en äldre lite lagon inkörd så man inte är för försiktig när man gör repor i lacken eller en buckla i plåten.

Jeep med softtop borde vara en bra variant för att fota uppåt och även att dra ett camonät över bågen så syns inte bilen så bra men flaket/baksätet funkar som plattform, klämfäste till stativet så kan sjäva bilen funka som stabilt underlag.

Finns väl en orsak till att Land/Range Rover är poppis på safariturer i buschen, dyra javisst men funkar gör dem, Toyota LandCruiser är en klassiker med när det gäller funktion.

Frontwinsch borde vara standard liksom rödfärgat arbetsljus inuti bilen så inte mörkerseendet förstörs när Ni ska byta något eller behöver se vad Ni gör.

My 2 Cent
 
Hej
Det är alldeles riktig. Dock är det ju så, att man kan behöva 4WD även när man kör "lagligt" på grund av väder och dåligt underlag, såsom gräs snö, lera sand mm mm eller hur? Hade tidigare en King Cab med Easy Camper. Smidigt med 4WD och hotell på flaket! Köpte husbil senare, men framhjulsdrift med dess nackdelar var ej så bra, på typ gräsmatta i England. Har funderingar på att skaffa en Wrangler Unlimited och sätta på en specialbyggd Camper på denna. Finns de, som bygger sådana. Har dock ej färskt i minnet vem, som bygger dessa campers till Wrangler, men de var kompakta och riktigt trevliga (om man kan stå ut med "Compact Living"
Mvh
Bengt
 
Hej
Det är alldeles riktig. Dock är det ju så, att man kan behöva 4WD även när man kör "lagligt" på grund av väder och dåligt underlag, såsom gräs snö, lera sand mm mm eller hur? Hade tidigare en King Cab med Easy Camper. Smidigt med 4WD och hotell på flaket! Köpte husbil senare, men framhjulsdrift med dess nackdelar var ej så bra, på typ gräsmatta i England. Har funderingar på att skaffa en Wrangler Unlimited och sätta på en specialbyggd Camper på denna. Finns de, som bygger sådana. Har dock ej färskt i minnet vem, som bygger dessa campers till Wrangler, men de var kompakta och riktigt trevliga (om man kan stå ut med "Compact Living"
Mvh
Bengt

Helt klart är det så, även små skogsvägar och mindre grusvägar kan bli redigt jobbiga i vissa lägen så 4WD är en fördel, även vid vanligt vinterväglag som vi har i större delen av landet nu så är 4WD ett plus ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Sålänge man kommer ihåg att det INTE har minsta inverkan på bromssträckan om något kommer ivägen vilket många förare av dessa bilar verkar tro!!
Snarare att man luras att köra fortare än man borde då det ju drar så bra och då blir det dubbelt galet när man måste snabbstoppa för tex en männsika eller vilt på vägen.

Menn u börjar det bli OT men värt att nämna iaf.
 
Ni har alla spånat in på fyrhjulsdrift,medan jag
njuter i min multivan'VW.
Här ryms allt och jag kan tom med sova gott med stativet uppställt. Tidigare hade jag 4x4, men skall jag vara ärlig så var det sällan nödvändigt.
Det är skönt med komfort och utrymme.
 
Ni har alla spånat in på fyrhjulsdrift,medan jag
njuter i min multivan'VW.
Här ryms allt och jag kan tom med sova gott med stativet uppställt. Tidigare hade jag 4x4, men skall jag vara ärlig så var det sällan nödvändigt.
Det är skönt med komfort och utrymme.

Hej

Man har ju olika kanske olika foto objekt och olika sätt att jobba på då kanske lite olika behov av fordon.

Hade jag tex varit mer åt landskaps hållet och kört långa sträckor så hade jag nog valt typ en husbil eller liknande med god komfort, säng, bord för dator etc.

Själv fotar jag en del från bil och kör nästan alltid själv och kör normalt inte mer än 10 mil så det blir inte så mycket packning med handhållet tele samt jag sover inte över.

Så en tvådörrars passar mig bra då den är kortare och lättare att svänga runt med.

4WD är ju inte nödvändig men kan ju begränsa en rätt rejält, tex när man vänder på en väg och bakdäcken far ner i diket och man spinner och sedan sitter man fast.

Stora frigångsvinklar ser jag som ett plus, dvs inte så stora överhäng framför och bakom däcken.

Man stöter då inte i eller fastnar så lätt med fronten eller aktern i typ snö eller grop.

Bild här på sidan 15

http://www.image-bank.nl/suzuki/jimny_brochure/index.htm

Sidan 2 här

http://www3.jeep.de/pdf/specs/jeep_wrangler_spezifikationen_und_preise.pdf

En bra markfrigång är ju bra, Jimnyn är lite låg, speciellt om det är djup snö för då tar det i fronten och bilen pallar inte agera som plogbil.

Exempel på detta, snö upp till nummerplåten och jimny har ju bättre markfrågån en vanliga bilar, här var det dock inga problem att ta mig fram. Detta är en väg man får köra på men är oplogad. Körde med 4WD och lågväxel.

http://omar.sydnet.net/bilder/misc/jimnysnow.jpg

Körde på en trafikerad väg, såg en ormvråk på höger sida i diket kunde inte stanna körde framåt för att hitta någonstans att vända, såg en parkering längre fram till höger men det var en snövall framför och djup snö efter, jag kör över och fastnar i 2WD, kopplar in 4WD och blir glad att jag hade denna funktion för nu är det bråttom tillbaka till ormvråken innan den försvinner. Hade jag behövt vända ännu längre fram där det var snöfritt så hade kanske inte ormvråken varit kvar.

Körde tillbaka när det blev lite mer bilfritt och tog någon bild av ormvråken,

Bild tagen igår.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/130785586/original

Mvh

Omar
 
De gamla RAV 4 var riktigt snygga men de nya ser mer ut som förhöjda combibilar, för mycket lyx och de saknar lågväxel och finns inte med tre dörrar.
Små bilar med 4x4 och lågväxel är väldigt sällsynta. Mitsubishi Pajero finns i en kort tredörrarsmodell, fast jag är inte säker på att den säljs i Sverige. Land Rover Defender 90 är någorlunda liten och tredörrarsmodell. Även Landcruiser har funnits i kort tredörrarsmodell.
 
Inte behöver man köra i nåns åker eller plantering för att ha nytta av terrängegenskaper!

Jag har en hel del erfarenheter av skogsvägar som för all del är fullständigt lagliga att köra på men som knäcker både materialet och tidsplanerna.

Nu senast:
Bild från i somras när jag tänkte mig upp på skogen för att fota landskap över Lokadalen.
En sten som tjälen skjutit upp under vintern.
Fanns inte där förra året.
Skrapade till, jag körde och sen kom oljelampan.
Det var sista gången jag körde Renault Meganen från -00 överhuvudtaget.
Fotot på vägen var det enda jag tog den dagen.

Nu använder jag en gammal WV Golf kombi från -94 med diffbroms och rejält för stora plåtfälgar till mina fotoövningar i skogen.
Den tar sig fram, har markfrigång och ett svetsbart plåttråg.
 

Bilagor

  • fs_oljeplugg.jpg
    fs_oljeplugg.jpg
    27.5 KB · Visningar: 1,370
Inte behöver man köra i nåns åker eller plantering för att ha nytta av terrängegenskaper!

Jag har en hel del erfarenheter av skogsvägar som för all del är fullständigt lagliga att köra på men som knäcker både materialet och tidsplanerna.

Nu senast:
Bild från i somras när jag tänkte mig upp på skogen för att fota landskap över Lokadalen.
En sten som tjälen skjutit upp under vintern.
Fanns inte där förra året.
Skrapade till, jag körde och sen kom oljelampan.
Det var sista gången jag körde Renault Meganen från -00 överhuvudtaget.
Fotot på vägen var det enda jag tog den dagen.

Nu använder jag en gammal WV Golf kombi från -94 med diffbroms och rejält för stora plåtfälgar till mina fotoövningar i skogen.
Den tar sig fram, har markfrigång och ett svetsbart plåttråg.

En Renault Laguna är inte att föredra i skogen, var tvungen att låna bil av någon annan om jag skulle ut och köra på grusvägen då Lagunan skrapade i överallt!
Men det blev ytterligare en Renault efter den, RX4 så nu kan jag köra på grusvägarna i min egen bil!
Kort och kompakt, passar ypperligt för mina dagsturer!
 
Jag har en Renault Senic Rx4 årsmodell 2000 med viskokopplad fyrhjulsdrift. Tyvärr så ssknar den lågväxel men jag har ännu inte satt fast den någonstans trots körning både här och där på dåliga vägar och längs oplogade vägar med diverse vingliga hjulspår att balansera på och trilla av. Ca 2,5 dm snödjup brukar inte vara några problem. Det fina med fyrhjulsdriften är ju att när man har kört så långt det går är det bara att backa sej ur problemen.

Urkopplingsbar elektronisk diffspärr från 2001 tror jag men det går även enkelt att koppla ur den på tidigare årsmodell med en strömbrytare i serie med säkringen för ABS-bromsarna.

Min har gått 30000 mil utan större problem än ett byte av kardanstången nyligen.
Det går dessutom utmärkt att köra 80-100 mil i sträck med den på en dag utan att man blir onormalt trött.

Den togs in till Sverige av Volvo 2000-2002 och om den tillverkas idag vet jag inte. En trevlig liten bil där man t.ex. kan ta bort alla baksäten, sätta in en pall och ett stativ samt öppna överdelen av bakluckan som ett skärmtak. Bara att backa in den nånstans och slänga över en camo-nät om man vill.

Den brukar finnas begagnade på blocket. 20 - 40000:- skulle jag tro.


En bild...
http://www.the-blueprints.com/index.php?blueprints/cars/renault/15972/view/
En Goooglesökning
http://www.google.com/search?hl=en&q=renault+scenic+rx4&rlz=1I7GGLJ_sv
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar