Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Big beercan

Produkter
(logga in för att koppla)
Med den uppstättningen hemma behövde man troligen inte söka mer optik ett tag... Men möjligen en som bar sin fotoväska.. :)
 
Jan-Olof Lidman har rätt.

35-70/4 kallas ofta för mini beercan
70-210/4 är beercan
75-300/4.5-5.6 (första versionen) är big beercan

3000 är kanske lite i överkant, men att jämföra det med http://www.blocket.se/vi/20072881.htm?ca=9_s som KGS gjorde är ett skämt. Det är bara att jämföra recensionerna på Dyxum.

Det finns tre Big Beercans på tradera nu, ska bli intressant vad de går för.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=82722718
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=83122784
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=83048207
 
För värdelöst vetande:
Jag har en rumänsk kompis som heter Bercan i efternamn. Får jag vara med i klubben då?
 
Vilken prisökning det har skett på dessa objektiv! Iof inte så konstigt när fler äger digitala systemkameror. Så här i efterhand skulle man ha passat på att köpa när man köpte d5d.
35-70/4 är väl fortfarande ganska billig? Har sett dom för ca 700kr.. Jag hann iaf köpa "big beercan" för 750:-. I efterhand var det ju ett klipp!
 
Bara att gratulera !!!

PS. Återkom gärna med bilder.


På objektivet eller tagna med det?

Jag chansar och lägger ut bilder på :)

Här är bilderna säljaren lade ut på Ebay:
 

Bilagor

  • Big beercan 1.jpg
    Big beercan 1.jpg
    18.1 KB · Visningar: 927
  • Big beercan 2.jpg
    Big beercan 2.jpg
    20.5 KB · Visningar: 981
  • Big beercan 4.jpg
    Big beercan 4.jpg
    21.8 KB · Visningar: 924
  • Big beercan 3.jpg
    Big beercan 3.jpg
    16.6 KB · Visningar: 973
  • Big beercan 5.jpg
    Big beercan 5.jpg
    21.9 KB · Visningar: 965
Bättre än beercan

Hej,

Är ny här på forumet och har precis köpt en Sony A300. Jag har kikat runt lite på objektiv och har blivit sugen på ett Big Beercan, Minolta AF 4,5-5,6 / 75 - 300.

Men hur mycket skall man betala för ett sånt? Det finns ett ute på Blocket för 3 000 kr, är det rätt kurs?

Mvh Mattias

I den prisklassen borde kunda få vad som helst., kolla på blocket eller tradera, eller annonsera under "köpes". Jag köpte ett Voigtländer telomar 100-300 med minoltafattning under tusenlappen
 
beercan

Ja det händer mycket på ca 1,5år!



Förlåt, jag lade inte märke till att forumet legat nere så länge, jag har skaffat en Sony 380 i sommar.

Men vad skulle det vara för märkvärdigt med "ölburkarna" ? mer än att de är tunga och omoderna. Tidigare, när fototidningarna publicerade MTF tester på objektiv, var Minolta sällan på toppen. Kanske var det därför man lierade sig med Konica, som hade bättre objektiv.

Det ända samarbetet mellan Leica och Minolta som jag känner till var Leica CL, men då gällde det inte objektiven, bara kamerahuset. Leica hade sina och Minolta sina objektiv.

Leica CL var Leicas dittills sämsta kamera.
 
Leica Vario Elmar 70-210/4 som är optiskt identiskt med Minolta AF 70-210/4 är ett exempel på Minolta-konstruktion under deras samarbete. Utöver att det är ett trevligt objektiv så finns mig veterligen inget annat alternativ med natchande brännvidd och ljusstyrka för samma pengar (1500-2500 :). Sjävlklart finns det ljusstarkare och skarpare objektiv men de är också dyrare.

"Big Beercan" som tråden handlade om är idag, sin ålder till trots, en av de bästa 300mm-zoomarna i sin prisklass (under 3000:) även om man jämför med moderna alternativ som Tamrons och Sigmas diton.

Förlåt, jag lade inte märke till att forumet legat nere så länge, jag har skaffat en Sony 380 i sommar.

Men vad skulle det vara för märkvärdigt med "ölburkarna" ? mer än att de är tunga och omoderna. Tidigare, när fototidningarna publicerade MTF tester på objektiv, var Minolta sällan på toppen. Kanske var det därför man lierade sig med Konica, som hade bättre objektiv.

Det ända samarbetet mellan Leica och Minolta som jag känner till var Leica CL, men då gällde det inte objektiven, bara kamerahuset. Leica hade sina och Minolta sina objektiv.

Leica CL var Leicas dittills sämsta kamera.
 
Och Big Beercan är straxt efter 70-300 G SSM i kvalitet skall man också säga. Så att det är mycket objektiv för dom kr dom kostar är ingen tvekan om..
 
Det ända samarbetet mellan Leica och Minolta som jag känner till var Leica CL, men då gällde det inte objektiven, bara kamerahuset. Leica hade sina och Minolta sina objektiv.
Det finns fler.

Minolta MC W.Rokkor-SI 24 mm 1:2.8
Minolta MC Fish-eye Rokkor-OK 16 mm 1:2.8
Minolta MC Zoom Rokkor 80-200 mm 1:4.5

Minolta XE-1 / Leica R3
Minolta XD-7 / Leica R4

Minolta MD Zoom Rokkor 75-200 mm 1:4.5
Minolta MD Zoom Rokkor 35-70 mm 1:3.5
Minolta RF Rokkor 500 mm 1:8
Minolta RF Rokkor 800 mm 1:8
Minolta MD Zoom 70-210 mm 1:4 <--- Beercan
Minolta MD Zoom 35-70 1:3.5 (macro)

Leica CL var Leicas dittills sämsta kamera.
Märkligt med tanke på att det såldes 65000 exemplar, ungefär dubbelt antal mot Leica M under samma tid.
 
Med anledning av priser på "Big Beercan", köpte jag ett via E-bay, Tyskland i vad jag vill kalla mint-condition för strax över 2.200:- inkl. frakt sommaren 2006.

Ett utmärkt objektiv men jag föredrog Beercan (70-210/4) eftersom det var både ljusstarkare och lättare. Har numera gått över till Nikon och Big Beercan byttes mot en A3-skrivare, Canon i9950.

Vad jag vet finns min förra detta Big Beercan fortfarande kvar hos samma ägare. Vet att han inte använder den så där hemskt mycket. Någon intresserad? Skicka ett mail så ska jag framföra frågan!
 
CL mm

Märkligt med tanke på att det såldes 65000 exemplar, ungefär dubbelt antal mot Leica M under samma tid.[/QUOTE]

Värdelöst vetande:
Jag råkade jobba på Boa:s fotoverkstad vid den tiden.
Det hände aldrig att en ny M-kamera blev reklamerad, Men CL
Reklamerades ofta, Cl var en parantes för Leitz , liksom för detta forum, det är ju Sonyobjektiv vi skall behandla.

Jag har blivit erbjudan att köpa Minolta AF ZOOM 28-80 och 35-80 till rimliga priser.

Finns det några tester som jämför dessa med "baby beercan"? Har någon några erfarenheter av dessa objektiv?

Mvh

Tommy
 
Märkligt med tanke på att det såldes 65000 exemplar, ungefär dubbelt antal mot Leica M under samma tid.

Värdelöst vetande:
Jag råkade jobba på Boa:s fotoverkstad vid den tiden.
Det hände aldrig att en ny M-kamera blev reklamerad, Men CL
Reklamerades ofta, Cl var en parantes för Leitz , liksom för detta forum, det är ju Sonyobjektiv vi skall behandla.

Jag har blivit erbjudan att köpa Minolta AF ZOOM 28-80 och 35-80 till rimliga priser.

Finns det några tester som jämför dessa med "baby beercan"? Har någon några erfarenheter av dessa objektiv?

Mvh

Tommy[/QUOTE]

Låt dom vara ifred. Det är riktig billiga plastobjektiv. De måste bländas ner ganska mycket för att prestera hyggligt.
 
Det finns lite olika versioner av både 28-80 och 35-80 varav vissa är bättre än andra. Dyxum som Mayro länkade till är en bra källa av både data & recensioner, lämpligt pris borde vara runt 300:- / st oavsett version.

Jag har svårt att tänka mig att någon av dem skulle matcha 35-70/4:ans prestanda.

Se bifogad länk för en busfärsk jämförelse med Tamrons erkänt skarpa 17-50/2.8. Bilden är tagen vid 50 mm och f/4, dvs Tamron:et är nerbländat och Minoltan kör på fullt öppen bländare.

http://www.sabelpoot.se/henrik/mintam.jpg

Även om skärpen ute i kanten är något sämre på Minoltan så är bildcentrum skarpare än Tamron-objektivet vilket jag tycker är ganska imponerande. Jag gjorde om testet ett par gånger med konsekvent resultat, dock bara 50mm & f/4. Det vore kul att göra en rejäl genomgång av samtliga objektiv någon dag....




Jag har blivit erbjudan att köpa Minolta AF ZOOM 28-80 och 35-80 till rimliga priser.

Finns det några tester som jämför dessa med "baby beercan"? Har någon några erfarenheter av dessa objektiv?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.