Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bidrag till Jordbävningskatastrofen

Produkter
(logga in för att koppla)

Hås

Aktiv medlem
Visst kan vi Fs´are bidraga en slant till denna katastrof (summa efter förmåga).
Låt oss nu skapa den längsta tråden här på Fs...

Radiohjälpens post- och bankgiro 90 19 50 - 6 står nu öppet för penninggåvor för nödhjälp till människor som drabbats av jordbävningskatastrofen i Asien. Märk talongen "Asien".

Jag har idag bidragit till jordbävningskatastrofen via Radiohjälpens post- och bankgiro 90 19 50 - 6:

Håkan Svensson
 
Radiohjälpen ser jag som de seriösa också. Det här är ju så extremt att det är inte klokt. Alla anhöriga och ensamma barn. Dubbelt illa med alla fattiga som aldrig kommer igen efter det här.


En not bara. Tycker mig ha jag sett en hel del godtrogna som lätt tror på saker här. Kanske det är åldersfördelningen eller något. Men en liten varning:

Säkert som amen så kommer nu en rad skojare att växa fram nu. De är väldigt snabba att profitera på människors upprördhet och chock. Var förr lite road av alla skojare som ringer och ber om pengar. De som ringer upp är redan av den anledningen direktklassade så jag har redan svaren förberedda. De där gängen drar in rätt många miljoner om året. Läbbig affärside´
 
Jag donerade pengarna till Röda Korset. Hoppas det hjälper till något iallafall. Håller med er att man ska bidra med pengar när något sånt här händer.
Många bäckar små....
 
bra idé att tipsa folk här på fs! satte just över en slant till radiohjälpen, tänkte inte på att jag kunde göra det innan jag läste den här forumtråden.
 
Bra med en påminnelse! Vi kanske till och med skall göra ett litet undantag från reglerna och flytta in tråden från Fritt forum till ett forum som syns på startsidan.
 
jimh skrev:
Bra med en påminnelse! Vi kanske till och med skall göra ett litet undantag från reglerna och flytta in tråden från Fritt forum till ett forum som syns på startsidan.

Det tycker jag var ett bra förslag!

Jag skänkte igår pengar till Röda Korset.
//Liza
 
jimh skrev:
Bra med en påminnelse! Vi kanske till och med skall göra ett litet undantag från reglerna och flytta in tråden från Fritt forum till ett forum som syns på startsidan.

Utmärkt förslag!

Klart man sätter in pengar...

/AnWi
 
Saxat från http://www.svt.se/nyheter

Så kan du hjälpa de drabbade
Publicerad 28 december 2004 - 21:19
Uppdaterad 29 december 2004 - 09:49
Flera organisationer samlar in pengar till stöd för flodvågornas offer.

Röda korset postgiro 90 08 00-4, märk talongen med "Flodvågornas offer".

Rädda barnen postgiro 90 20 03-3, märk med "Jordbävningen i Asien".

Unicef postgiro 90 20 01-7, märk talongen med "Katastrofen i Asien".

Radiohjälpen postgiro 90 19 50-6, märk talongen med "Asien".

Lutherhjälpen (Sv. Kyrkan) pg 90 02 56-9, märk "Översvämning".

Frälsningsarmén pg 90 04 80-5, märk talongen med "Katastrofhjälp".

Caritas (Katolska kyrkan) pg 90 04 90-4, märk talongen med "Katastrofen i Sydasien".

Diakonia (kristen biståndsorg.) postgiro 90 33 04-4, märk talongen med "Sydostasien".

Läkare utan gränser pg 90 06 03-2

SOS-Barnbyar pg 90 02 29-6, märk talongen med "Asien".

Hoppets stjärna pg 90 02 53-6
 
Eftersom jag numera lever långt under existensminimum så har jag inte råd att skänka så mycket.
Jag gav en liten slant via mobilen. Det funkar med kontantkort också. :)

Från RK´s hemsida:
"Du kan skänka bidrag via SMS - numret är "Asien 721 05". Skriv "Asien" i textmeddelandet och sänd ditt SMS på telefonnummer 721 05. Du betalar 30 kronor, av vilka 20 kronor går till Röda Korset."
 
mohei skrev:
Eftersom jag numera lever långt under existensminimum så har jag inte råd att skänka så mycket.
Jag gav en liten slant via mobilen. Det funkar med kontantkort också. :)

Från RK´s hemsida:
"Du kan skänka bidrag via SMS - numret är "Asien 721 05". Skriv "Asien" i textmeddelandet och sänd ditt SMS på telefonnummer 721 05. Du betalar 30 kronor, av vilka 20 kronor går till Röda Korset."

Visserligen är det bra att dessa möjligheter finns, men här ser vi eländiga profitörer i form av telebolag som själva tar 10 pix (33%) för att "administrera" välgörenhet. Osmakligt att de inte kan hålla sig till normaltaxa åtminstone.
 
Elvez skrev:
Visserligen är det bra att dessa möjligheter finns, men här ser vi eländiga profitörer i form av telebolag som själva tar 10 pix (33%) för att "administrera" välgörenhet. Osmakligt att de inte kan hålla sig till normaltaxa åtminstone.

Det hade väl kostat 10 kr även om bidraget till RK var högre.
Så är det väl vid alla telefoninsamlingar har jag för mig. T ex vid alla dessa tv-galor.
Jo, det är sniket men svenska telebolag är ju snikna.
Jag har sagt upp min fasta telefon eftersom jag inte vill betala dyra pengar för att bara ha en telefon. Jag kör med mobil + kontantkort , det som ger bonus :-D. För det mesta får jag lika mycket i bonus som jag laddar på varje månad (100 kr).
Vilket får mig att fundera på om jag ska skänka nästa bonus till någon insamling.
 
mohei skrev:
Jo, det är sniket men svenska telebolag är ju snikna.
De ska inte bara ha skäll.

Telia-sonera, Vodafone och Tele2-Comviq har samtliga gjort mobilsamtalen från de drabbade områdena till sverige gratis fram till kl. 15 idag.

Så de kan när de vill.
 
Vi har haft en insamling på jobbet till Radiohjälpen. Jag tycker att det känns bra när man hjälps åt, speciellt om man kanske behöver en puff i sidan ibland.

/Staffan
 
sagan skrev:
De ska inte bara ha skäll.

Telia-sonera, Vodafone och Tele2-Comviq har samtliga gjort mobilsamtalen från de drabbade områdena till sverige gratis fram till kl. 15 idag.

Så de kan när de vill.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,581620,00.html
Med tanke på att det förmodlingen är strömlöst med allt vad det innebär, som t ex batteritorsk, så tycker jag att det är för snålt med tid.
Men trots allt är det ju en god gärning.
:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.