Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bibble vs RawShooter Premium - Adobe köper Pixmantec

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
Typiskt att när jag hittat ett program som passar mig som "hand i handsken" så går någon och köper upp det. Även om jag erbjuds att köpa konkurrents program till rabatterat pris känns det helt fel då jag hittat mitt "arbetsflöde" för RAW-hantering, men, men, bara att gilla läget. I "erbjudandet" från Bibble till licensierade ägare av RawShooter Premium erbjuds vi rabatterad pris på Bibble 4.8.

I erbjudandet kan jag läsa om vissa skillnader:

Major features in RSP currently not available in Bibble 4.8:

a - include multiple versions (snapshots)
b - image comparison
c - image ratings
d - automated downloads from memory cards

Jag kommer verkligen att sakna snapshots, att jämföra bilder och att betygsätta (1-2-3) bilderna för att på så sätt snabbt sortera ut de bilder jag vill arbeta vidare med. Att automatiskt ladda ner från kameran kan jag leva utan, övrigt (a-b-c) kan jag inte leva utan!

Bibble fortsätter ...

While we hope to include these and other workflow features in subsequent versions of Bibble products, we do not have today in 4.8.

On the other hand, RSP users will gain a host of image manipulation tools and workflow benefits in their transition to Bibble Pro 4.8:

A - IPTC captioning
B - tethered shooting
C - noise reduction with Noise Ninja technology
D - one-touch optimization with Perfectly Clear
E - Lens Correction (barrel / pin-cushion/vignetting / chromatic aberration)
F - Black & White / Spot Color plug-ing

Bibble's tools work with JPEG as well as RAW files, so you don't have to switch applications if you choose to take JPEG pictures.

Kan ju vara en fördel att omväxlande arbeta med RAW och JPEG men kan någon förklara vad som menas med A, B, D och F ovan?

Tack på förhand / Jan-Olof

A - Du kan lägga till och redigera metadata i filen (t ex Copyright, plats osv).

B - Du kan koppla kameran till datorn och skjuta direkt från datorn och får upp bilden i Bibble omgående.

D - Jag tog hem testversionen och provade. Den här funktionen var riktigt imponerande - ett klick så justeras hela din bild (exponering) magiskt till alla "korrekta" inställningar. Du vet dock inte vilka dessa är (visas ej) och det behöver inte nödvändigtvis vara det du anser vara "korrekt", men det lilla jag hann testa den tyckte jag var riktigt, riktigt bra. Väsentligt bättre än RSP's motsvarande.

F - I RSP kunde du bara göra om till svartvitt genom att dra ner på färgmättnaden till 0. Detta är inte den optimala metoden för S/V konvertering. Den plugin som nämns ger dig olika inställningsaklternativ för att göra mer korrekta konverteringar till svartvitt. Men för S/V konvertering kan jag hellre rekommendera VirtualPhotographer (http://www.optikvervelabs.com/default.asp) som gör det ännu bättre och det till ingen kostnad alls.

Hade jag inte kört med Nikon hade jag nog hoppat på Bibble-erbjudandet, men nu blir det Capture NX (som du i och för sig också skall kunna använda fast alla funktioner stöds inte om du inte kör Nikons RAW-format).

Åh fan, det var så tråååkigt! :-( Håller med Jan-Olof, när man just hittat sitt arbetsflöde...

"RawShooter Premium will be discontinued..." står det i press releasen.:-((

Om du redan har programmet så är det väl bara att fortsätta använda det? Inte måste di väl byta på en gång?

problemet är ju att om det kommer nya kameror så kanske de inte stöds i programmet.

Ja detta är urtråkigt när man hittat ett program som man trivs sååå bra med. Kommer att fortsätta köra RS men söker på sikt efter nåt annat...

//Larsa

arnenym skrev:
Om du redan har programmet så är det väl bara att fortsätta använda det? Inte måste di väl byta på en gång?

Visst är det så men all programvara utvecklas: nya finesser kommer, motorn blir bättre, flera kameror stöds etc.

Jag tyckte om konceptet i programmet, filosofi bakom det. De skulle kunna förbättra programmet utan att rubba filosofin.

Visst kan man fortsätta att använda programmet i all evighet men hur många av oss kör säg Office 97 även om det antagligen går alldeles utmärkt använda den även idag?

Naturligtvis vill man ha bättre och utvecklade grejer och program.
Jag kör vidare med rawshooter fram till den dagen jag köper ny kamera. Jag är nöjd och ser ingen anledning att byta än. Den dan, den sorgen.

Ja verkligen trist att RSP försvinner...

Någon som vet vad som händer med RSPs .rws-filer nu?
Kan dom läsas av bibble eller blir alla mina sparade inställningar värdelösa?

Jag vill ju ha kvar mina raw-filer i original. Då vill jag naturligtvis ha kvar mina inställningar också. Är det kört med dom möjligheterna nu?

/robban

zuukit skrev:
Ja verkligen trist att RSP försvinner...

Någon som vet vad som händer med RSPs .rws-filer nu?
Kan dom läsas av bibble eller blir alla mina sparade inställningar värdelösa?

Jag vill ju ha kvar mina raw-filer i original. Då vill jag naturligtvis ha kvar mina inställningar också. Är det kört med dom möjligheterna nu?

/robban
Dina raw-filer har du ju kvar i original, eftersom RSP inte har ändrat något i dem.
Adobes köp av RSP gör ju naturligtvis inte dina sparade rws värdelösa. Så länge du har programmet installerat i datorn kan du ju använda det som vanligt.

Curt L skrev:
Dina raw-filer har du ju kvar i original, eftersom RSP inte har ändrat något i dem.
Adobes köp av RSP gör ju naturligtvis inte dina sparade rws värdelösa. Så länge du har programmet installerat i datorn kan du ju använda det som vanligt.

Jo de e klart.
Kanske uttryckte mig lite otydligt.
Det verkar ju som om många av RSPs fördelar kommer integreras i bibble.
Men min fundering är alltså ifall det nya programmet, alltså bibble, råkar kunna hantera RSPs *.rws-filer.

zuukit skrev:
Jo de e klart.
Kanske uttryckte mig lite otydligt.
Det verkar ju som om många av RSPs fördelar kommer integreras i bibble.
Men min fundering är alltså ifall det nya programmet, alltså bibble, råkar kunna hantera RSPs *.rws-filer.
Ok, jag tror snarare att intentionerna från RSP kommer att visa sig mer i Lightroom, eftersom Kenneth och Michael (de som utvecklat RS) fortsätter hos Adobe, En positiv nyhet är ju att RSP-användarna får ladda ner v 1.0 av Lightroom gratis. Jag tror däremot inte att Bibble kommer att implementera ngt stöd för rws, men Adobe säger idag: "Adobe will investigate to what extent your image corrections made within RawShooter can be transferred to Lightroom" Men återigen, det problemet kommer först när man byter till en nyare kamera. RSP stöder ju de flasta kameror som finns idag, och det är ju bara att köra vidare. Såg förresten också att RS essentials kommer att få stöd för Canon 30D i sommar.

Énligt info från Pixmantec så jobbas det på att .rws ska kunna hanteras av Lightroom Visserligen inga löften men...
Dessutom erbjuds ju vi RSP användare rätt bra villkor för övergång till Lightroom 1.0 när den kommer.

Curt, sorry det är jag som inte hänger med. Blandade tydligen ihop bibble med lightroom. Har uppenbarligen inte hängt med på mjukvarumarknaden på ett tag.

Mikael, det låter bra att adobe har intentionen att rws ska stödjas av lightroom.
Då är det väl bara å vänta på att lightroom kommer ut i windows-version och hoppas att priset inte ligger i linje med adobes andra program.

RSP lär ju fungera bra ett tag till men det börjar kännas farligt att bara spara raw-filerna med tillhörande .rws och inte konvertera till JPEG med en gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar