Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bevara EXIF vid redigering i PhotoShop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_H

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det går att bevara EXIF-informationen i ett digitalt foto om man gör några enklare operationer i PhotoShop som t.ex. beskärning och nedskalning?

mvh
/Hasse

De flesta lite bättre bildredigeringsprogram sparar EXIF-informationen när man redigerar det, men det finns exempel på program som inte gör det.

Photoshop Elements 2.0 sparar snällt ned EXIF-datat åt mig när jag redigerat bilden.

Men det finns en lösning som alltid funkar. Programmet jhead (http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/) kan kopiera EXIF-data mellan bildfiler, så du kan lätt ta och redigera bilden i godtyckligt program, spara som kopia och kopiera EXIF-data från den ursprungliga bilden till kopian. Inte svårare än att skriva:

jhead -te original.jpg kopia.jpg

Och det går utmärkt att batchjobba om man nu har sorterat iordning bilderna fint:

jhead -te "originals\&i" *.jpg

Har fått veta att ACDSee inte förstör EXIF-datat. Tycker det är märkligt att ett så pass avancerat program som Adobe Photoshop gör det...

Hasse_H skrev:
Är det någon som vet om det går att bevara EXIF-informationen i ett digitalt foto om man gör några enklare operationer i PhotoShop som t.ex. beskärning och nedskalning?

mvh
/Hasse

PS CS tar inte bort EXIF så vitt jag vet, förutom när man tar "save for web".

Hm...så den gör skillnad mellan Save As och Save for Web... där ser man, jag inser mina bristande PS-kunskaper..:)

Tack.

/Hasse

vad jag har märkt så tar även save as... också bort stora delar av exif infon.
Jag skulle också ha en lösning på detta utan en massa externa program! Adobe får skärpa sig ;)

ANNONS