Annons

Betygen på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils-Ove

Medlem
Jag tycker att betygen på FS ska tas bort helt och hållet.Varför? Jo, det är så att en stor del av betygssättningen är otroligt missvisande.Det finns bilder, som av vilket bildproffs som helst skulle slängas i papperskorgen, som har fått femmor p.g a. att en enda person har kommenterat.I många fall så är det samma fotograf som har fått femma av samma person.Tittar man så i profilen så har den betygssättande personen bara kommenterat en enda fotograf.
Och så det här med att IP.numret bifogas betyget.
Om jag sitter vid en offentlig dator och ger betyg så bifogas den datorns IP.Sen kommer kanske en helt annan person dit och ger betyg till samma bild.Då bifogas ju samma IP.nummer igen och då uppfattas det enligt reglerna på FS som röstfusk?
Eller har jag missuppfattat reglerna?Om någon annan person vill sitta vid min dator och ge betyg så bifogas det IP.numret.Då kan han ju inte ge betyg till de bilder som jag har betygsatt?
 
då är du bildproffs då med andra ord, eftersom du vet vilka som ska kastas i papperskorgen?

enda sättet för att det skulle ge en rättvis bild av läget är väl att alla kommenterade alla bilder.
man kanske skulle kunna göra så att bara de bilder som fått ett visst antal betyg får ett sk "medelvärde"? det är helt klart lite svårt att tala om medelvärde när en bild bara fått en kommentar.

sen tycker jag ofta det glöms bort att en annan funktion som betyg har är ju att man kan använda sig av det när orden inte räcker, eller när man gillar att använda sig betyg helt enkelt. ett sätt att kommentera en bild. betygens funktion är väl inte bara för sökfunktionernas eller för "rättvisans" skull? det är väl också ett verktyg som vi medlemmar kan använda oss av när vi kommenterar en bild? det är ju ingen tävling, hade det varit det så hade det helt klart fått vara hårdare krav
 
vad tror du om mitt förslag att det krävs ett visst antal kommentarer ( iallafall mer än ett...)för att en bild ska få ett medelvärde?
 
NilsOve, det skulle vara intressant att höra vilka de viktigaste kriterierna är vid den bedömning du gör av bilder i ditt arbete, dels de tekniska kvaliteterna, men framförallt andra kvaliteter.
Hur mycket påverkar sammanhanget där bilderna publiceras bildbedömningen?
 
Nils-Ove skrev:
Jag tycker att betygen på FS ska tas bort helt och hållet.Varför? Jo, det är så att en stor del av betygssättningen är otroligt missvisande.Det finns bilder, som av vilket bildproffs som helst skulle slängas i papperskorgen, som har fått femmor p.g a. att en enda person har kommenterat.I många fall så är det samma fotograf som har fått femma av samma person.Tittar man så i profilen så har den betygssättande personen bara kommenterat en enda fotograf.

Betygen & kommentarerna är gjorda för att hjälpa oss att utvecklas som fotografer. Om kompisröstande pågår så ser jag inte problemet, ingen blir hjälpt till utveckling av att få höga betyg av kompisar.

Jag uppfattar det som att många ser betygsättningen som en tävling, det är det väl ändå inte?

Det problem jag kan se med kompisröstning är att andras bilder försvinner i mängden om ett visst gäng ofta kommenterar varandras bilder, om det nu är så alltså...

Jag har inget emot att betygen försvinner men är rädd för att problemet med kompisar som framhåller varandras bilder & därigenom trycker ut andras ändå kommer att finnas kvar.


Larsa
 
Tröttnar ni aldrig

Om nu det är såååå jobbigt att ha med betyg varför inte bara låta bli att titta på dom då?? Om man retar sig på höga medelbetyg på en bild som inte säger något mer än att kompisarna tyckte att den var värd en femma så ge bilden en komentar där du berättar vad du inte gillar med bilden och vad som skulle göra bilden bättre.
Kanske jag är ute och seglar som mannen på denna bilden vad vet jag ???

Jörgen
 
En bild som ska publiceras på något sätt(annons,i dagstidning,veckotidning,broschyr eller vad det är så ska den vara perfekt exponerad,bildinnehållet ska fånga betraktarens uppmärksamhet,färgerna ska vara mättade och kompositionen ska vara bildmässig.
Det finns faktiskt kriterier hur man bedömer bilder.Även om smak oct tycke inverkar så kan man säga att ju fler betraktare som tycker bilden är bra,ju bättre är den.Om bara en eller två betraktare gillar bilden så är den bilden inte lika bra som den bild som 200 betraktare tycker är bra.Det är sådana bilder som många betraktare tycker om som är gångbara.
 
"En bild som ska publiceras på något sätt(annons,i dagstidning,veckotidning,broschyr eller vad det är så ska den vara perfekt exponerad,bildinnehållet ska fånga betraktarens uppmärksamhet,färgerna ska vara mättade och kompositionen ska vara bildmässig.
Det finns faktiskt kriterier hur man bedömer bilder."


bilder är ett stort begrepp. det finns massor med olika slags bilder. det låter som du talar om en viss typ av bilder som ska publiceras i visst typ av sammanhang. om de kriterierna skulle gälla för alla bilder så är det många här i världen som har bedömt fel...vi kan jämföra det med böcker. om man ska bedöma en lärobok tex så måste väl kriterierna skilja sig rätt rejält mot om man ska bedöma en lyrikbok?


"Även om smak oct tycke inverkar så kan man säga att ju fler betraktare som tycker bilden är bra,ju bättre är den.Om bara en eller två betraktare gillar bilden så är den bilden inte lika bra som den bild som 200 betraktare tycker är bra.Det är sådana bilder som många betraktare tycker om som är gångbara."

tar man reklambilder tex så är det helt klart lämligt att bilden funkar hos den stora massan. men sysslar jag med fotografi som konst så behöver inte mitt syfte vara att "få alla med mig". då kan mitt mål vara reaktioner. både av det ena eller andra slaget. man kan diskutera om en bild som tex har 200 röster på sig att vara bra verkligen är bättre än en bild som har 100 röster som säger att den är bra och 100 som säger att den är dålig. det beror på vad man värderar och hur man definerar "bra". om en bra bild är lika med att man tycker den är bra eller om en bra bild är en bild där man reagerar. oavsett hur man reagerar
 
Kolla in tråden "Hoppas att ingen blir sur nu" för näraliggande resonemang om detta..
 
müsli skrev:
Hur hittar jag den tråden när jag inte vet vilket forum den finns i?

Eftersom den tråden är aktiv så går du in under forum & väljer där lista senast inlagda, om du vill söka nåt äldre inlägg så får du använda sökfunktionen.

Larsa
 
Nils-Ove skrev:
Jag tycker att betygen på FS ska tas bort helt och hållet.Varför? Jo, det är så att en stor del av betygssättningen är otroligt missvisande...

Visst kan man ifrågasätta betygen, men att göra det med argument som dom Nils-Ove för fram tycker jag är underligt.

Bildproffs, det ger jag inte mycket för, åtminstone inte i detta sammanhang. Jag skulle aldrig gå in på ett forum inom mitt yrkesområde och ha mage att påstå att betygen är missvisande och sedan hänvisa till att jag är någon sorts expert. Det här forumet är till för sina medlemmar och vad de tycker om bilderna är de mycket bättre lämpade att tala om själva. Betygen är naturligtvis subjektiva, vad annat kan de vara? Juryn på detta forum är ju inte enskilda personer, speciellt utvalda experter. Vi utgör ju allihopa jury på detta forum.

Åsikter om att medlemmarna givit missvisande (fel) betyg skrämmer bara många från att rösta. Tråkigt, det kanske är åsikter som denna som gör att många aldrig kommenterar bilder.

Du får väl starta upp ett foto-forum där enbart "experter" är välkomna. Eller varför inte strunta i fotoforum och istället skicka dina bilder uteslutande till sådana som du anser vara experter...
 
Re: Re: Betygen på Fotosidan

Pelar skrev:
Visst kan man ifrågasätta betygen, men att göra det med argument som dom Nils-Ove för fram tycker jag är underligt.

Bildproffs, det ger jag inte mycket för, åtminstone inte i detta sammanhang. Jag skulle aldrig gå in på ett forum inom mitt yrkesområde och ha mage att påstå att betygen är missvisande och sedan hänvisa till att jag är någon sorts expert. Det här forumet är till för sina medlemmar och vad de tycker om bilderna är de mycket bättre lämpade att tala om själva. Betygen är naturligtvis subjektiva, vad annat kan de vara? Juryn på detta forum är ju inte enskilda personer, speciellt utvalda experter. Vi utgör ju allihopa jury på detta forum.

Åsikter om att medlemmarna givit missvisande (fel) betyg skrämmer bara många från att rösta. Tråkigt, det kanske är åsikter som denna som gör att många aldrig kommenterar bilder.

Du får väl starta upp ett foto-forum där enbart "experter" är välkomna. Eller varför inte strunta i fotoforum och istället skicka dina bilder uteslutande till sådana som du anser vara experter...


Det var tamej faan det bästa jag läst på bra länge !!!
 
Nils-Ove skrev:
En bild som ska publiceras på något sätt(annons,i dagstidning,veckotidning,broschyr eller vad det är så ska den vara perfekt exponerad,bildinnehållet ska fånga betraktarens uppmärksamhet,färgerna ska vara mättade och kompositionen ska vara bildmässig.

Varför måste en bild ha mättade färger?

Det finns massor av bilder som skulle vara mycket sämre om man hade mättade färger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.