Annons

Betygen på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår inte varför det ska klagas hela tiden. Är det inte det ena så är det det andra... Där finns INGEN fotograf som är så duktig/kunnig att han/hon med rätt kan sätta sig över andra. Och komma med pekpinnar på hur allt blir bättre.

Fotosidan är till FÖR ALLA - oavsett om man är erfaren eller nybörjare. Jag blir så trött på alla dessa diskussioner där detta hela tiden ska lyftas fram och klankas på.

Där finns INGEN fotograf som kan säga sig vara bättre på att bedöma bilder än någon annan. Där finns INGEN fotograf i denna världen som tveklöst kan komma med en färdig mall till hur en bra bild kan/ska se ut. Allt vad gäller bilder och bildbedömning grundar sig på SUBJEKTIVA åsikter.

Sluta gnälla nu - och koncewntrera er på att fotografera/titta på bilder och bedöma bilder!

Fotohälsningar från en lätt irriterad
Terje
 
Dessutom: vi diskuterar bilder och sätter betyg. Alvarligare än så är det inte...

Lite lugnare nu...

Terje
 
Tycker tvärtom Terje, sluta inte diskutera detta.
Det är utmärkt att det vädras, att åsikter kommer ut, speciellt eftersom det får en att tänka efter lite, få lite perspektiv. Man får bättre förståelse för hur betygen uppfattas, att spektrat är stort. I det stora hela tror jag att en sådan här tråd är nyttigt tack vare att åsikterna skiljer så mycket.

Att det inte finns någon som vet vad som är rätt eller fel håller nog de flesta med om, i alla fall så länge man inte har ett väldefinerat kontext.
 
Terje skrev:
"Jag förstår inte varför det ska klagas hela tiden. "... "Sluta gnälla nu - och koncentrera er på att fotografera/titta på bilder och bedöma bilder!"..
Bra rutet Terje. Det är nog inte svårare än så.

"Gilla läget"
 
"Håll käft och var snäll"

ok.. tolkar det som att de som har "fel" åsikt ska vara tysta ("sluta gnälla nu").

Vill man inte läsa en tråd är det enkelt att låta bli. Vill man veta hur betyg uppfattas kan man ju diskutera det, ställa frågor till de som säger sig veta.

Och vadå "klagas hela tiden"?
Vad menar du med det? Syftar du på att det diskuteras osakligt?

Självklart har terje rätt när han säger: "Där finns INGEN fotograf som är så duktig/kunnig att han/hon med rätt kan sätta sig över andra".
Det tror jag alla håller med om. Men är det någon som sagt något annat här?

Olle Jansson: Med "Gilla läget" menar du att allt är som det är, vi ska hålla käft och ingen ska tro att det finns något bättre? Man blir lite trött.

(får en obehaglig känsla när jag läser uppmaningar om att vi ska hålla tyst)
 
Re: "Håll käft och var snäll"

müsli skrev:
..."Olle Jansson: Med "Gilla läget" menar du att allt är som det är, vi ska hålla käft och ingen ska tro att det finns något bättre? Man blir lite trött.

(får en obehaglig känsla när jag läser uppmaningar om att vi ska hålla tyst)"...

Nej.

Med att "gilla läget" menar jag att man får ta situationen som den är och agera därefter.

Friheten är mycket stor på fotosidan och bör så förbli.

Mycket av diskussionen verkar gå ut på att "det kunde vara annorlunda men någon annan får fixa det".

Jag har inte uppfattat det som att någon uppmanar någon till någonting, var och en får väl ha sin åsikt och uttrycka den, finns det då ett vettigt innehåll kanske det vinner gehör.

Huruvida någon blir trött av detta, är det dennes ensak.
 
Jag blev medlem här på fotosidan.se så sent som igår och gjorde ganska snart den reflektionen att betygsystemet hellre borde vara graderat från 1-10 än som nu 1-5.

Skulle också gärna se att har man gjort en kommentar måste man också sätta ett betyg.

Vad ger det för signaler om man kommenterat en bild men inte satt något betyg? Jo, att bilden inte ens är värd att sätta betyg på.

Konstaterar också att det är en väldig spännvidd på de som anser sig vara experter när man tittar på deras kritikbilder.

En del vill jag verkligen kalla för skickliga fotografer medan andra som jag uppfattar det själva anser sig höra till den kategorin inte är mer än medelmåttiga amatörer.
 
ulams skrev:

Vad ger det för signaler om man kommenterat en bild men inte satt något betyg? Jo, att bilden inte ens är värd att sätta betyg på.

För egen del är inte betyget viktigast och jag ser det inte som att bilden inte är värd att sätta betyg på, tvärtom.

Värre är ett betyg utan en motivering till detsamma. Som tidigare inlägg tagit upp är detta med hur vi uppfattar bilder högst subjektivt och därför behövs en motivering för att klarlägga vad den som satt betyg har utgått ifrån i sin bedömning.

Även om betyg 1 & 5 kanske på något sätt är en sågning/hyllning av hela bilden finns det ju ett intresse, i alla fall från mig, till varför.
Den där bilden som fått en etta, vad var den främsta orsaken till att den inte fungerade, eller den där femman vad var det som verkligen sög tag och gav den där känslan av en detta är en riktigt bra bild.

Til syvende og sist kommer i mitt tycke de flesta, om inte alla, trådar som handlar om bildkritik och betygssystem till slut att handla om vikten av att vi bemödar oss med att skriva konstruktiv kritik. Jag försöker så gott jag kan till att bidra med det. Känner mig fortfarande lite grön på området, det skall förhoppningsvis bli bättre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.