Annons

Beteckningar på Minolta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Roller

Medlem
Det är inte lätt med alla förkortningar och begrepp för en nybörjare.

Jag har några frågor om objektiv till min Dynax 5.

1: Flera AF objektiv för Minolta har bokstaven "D" i sin beteckning. Vad betyder "D"?

2: APO är en förkortning man ser då och då, vad betyder den?

3a: "Objektivnamn" slutar ofta med en siffra som jag tolkar som största möjliga bländare, ex 28-80/4,5-5,6 eller 50/2,8. Stämmer detta?

3b: I fallet för zoomen ovan ser man följaktligen två värden. Skall detta tolkas som att största bländaren vid 28mm är 4,5 och vid 80mm 5.6?

Tacksam för lite hjälp till en gröngöling. =)

D = avståndsinfo till kamerahuset från objektivet (tror jag)

APO = Apochromatiskt korrigerade objektiv, dvs optiken är i viss mån korrigerad för så att ljus i alla våglängder bryts till samma punkt.

Ja

Ja

Tackar tackar för svaren! =)

D, skulle då alltså innebära avståndsinfo. På vilket sätt är då detta viktigt? Är det någon som vet?

D=det som Gunnar skrev + en koppling som behövs för att erhålla vissa funktioner på Dynax7,5.
T ex. adi blixtmätning.

Har testat med gluggar utan D-koppling på min 7:a och då ville den inte vara med alls.

Ahaa, tack för klargörandet...

...när du skriver att "den" inte ville vara med alls, menar du då kameran eller ADI-mätningen?

Å andra sidan så fungerar min Dynax 7 alldeles utmärkt med äldre objektiv. Så det är kanske läge att låta undersöka kameran alternativt objektivet.

Dynax 7 kan för övrigt tala om skärpedjupet på displayen mha ett D-objektivet. Lättare än att se genom sökaren :)

Mvh
Maverick

Testade precis 5:an med ett icke d-objektiv, dock ett minolta och det funkade bra förutom skärpedjupskontrollen.

Så det kan ju vara min kamera som är lite kinkig.

Ok...

...det är värt att prova med lite olika varianter alltså. Tappar man skärpedjupskontrollen även med piratobjektiv typ Sigma mfl?

Jag använder flera icke D-objektiv med min Dynax 7 och jag har aldrig haft några problem med skärpedjupskontroll eller något annat.

Suck.. som jag trodde då. Det är alltid fel på mina grejer.

Min Sigmaglugg med D-koppling funkar iaf utmärkt så det är ju alltid nåt.

Gamla piratobjektiv fungerar inte alltid på nya kameror, det gäller alla märken. Men kolla med Sigmas generalagent/Expert, de borde kunna uppgradera objektivet.

Med D-objektiv kan man på 7:an se skärpedjupet visuellt på bakre displayen vilket inte fungerar med andra objektiv. I övrigt så fungerar kontrollknappen med de flesta objektiv mao man kan se nerbländningen i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar