Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beteckningar på 3-partsobjektiv för Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

suprapappa

Medlem
hallå

Är nybörjare som precis har köpt min första digitala systemkamera. valet föll på en Nikon D5000 med kitobjektiv 18-55mm 1:3,5-5.6 G II ED.

Om jag ska skaffa fler objektiv har jag förstått att vad gäller Nikons egna ska dom ha AF-S och DX i modellbeteckningen för att ha autofokus i objektivet resp. vara i rätt format för bildsensorn (?)

Vad är motsvarande beteckningar på objektiv från 3:e partstillverkare, t.ex. Tamron och Sigma?

Jag tror att jag i första hand vill ha ett ljusstarkt objektiv för porträttfoto med kort skärpedjup och funderar då på ett Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G. Är det ett klokt val?

Ska snart åka på resa till Vietnam och kan tänka mig att utrustning där är billigare. Har någon erfarenhet av det? Behöver man vara rädd för piratkopior? Finns det andra märken där som är prisvärda som inte finns i Sverige (vad gäller priser är det nog bara utrustning i instegsklassen som är intressant för tillfället)¨

Tack!

Du behöver inte ha några DX-objektiv, det går lika bra med objektiv med bildcirkel som täcker ut småbildsformatet också.

Ibyggd fokusmotor behöver du dock om du inte vill foksuera manuellt. Vad gäller tredjepartarna får du nog kolla specifikt hur det ligger till för varje objektiv. Har för mig att du kan filtrera på det både på Prisjakt och Cyberphoto. Se dock upp, för av vissa objektiv kan det finnas en äldre och en nyare version där den äldre inte har inbyggd fokusmotor.

Ett stalltips är dock att Sigmas objektiv märkta HSM fungerar då de har en motor som liknar Nikons AF-S.

Vill du ha autofokus på din kamera ska det vara ett "AF-S" objektiv (det här gäller alltså Nikons egna objektiv). Vilka Nikon/Tamron/Sigma-objektiv som har autofokus på din D5000 kan du kolla på http://www.cyberphoto.se/, välj "Objektiv" och kryssa för "Nikon" och "Har inbyggd motor".

AF-S DX 35mm f/1.8 är ett utmärkt objektiv (i praktiken ett s.k. normalobjektiv på D5000) som kostar endast dryga 2000 kronor, men det lite dyrare AF-S 50mm f/1.4 passar nog bättre för porträttfoto. Det sistnämnda är inte ett DX-objektiv, vilket innebär att det passar också på s.k. fullformatskameror (dyra proffskameror som D700 och D3s).

tack för svaren!

jag har försökt läsa lite om fullformat resp. småbild (heter det så?) men inte riktigt förstått.

jag har förstått att upplevelsen av brännvidden blir annorlunda mellan formaten men vad kommer att hända om jag sätter ett objektiv för fullformat på min kamera...kommer det jag ser i sökaren att beskäras?

... vad kommer att hända om jag sätter ett objektiv för fullformat på min kamera...kommer det jag ser i sökaren att beskäras?
Så länge du har en D5000 har det ingen betydelse om objektivet du använder är "DX" eller inte, förutom att ett teleobjektiv som också passar för fullformatskameror är lite onödigt stort och tungt (och om man använder fullformatsobjektiv på en DX-kamera så förekommer det ingen vinjettering dvs. inga mörka hörn.)

Men om du köper DX-objektiv, som ofta är lite billigare, så finns det en risk för att de inte passar till din nästa kamera (å andra sidan har det kanske inte så stor betydelse eftersom man kan sälja sina gamla objektiv, och ifall du om några år köper en dyr och tung fullformatskamera (synonymt med småbildskamera) så kanske du ändå vill behålla din D5000 för att den är liten och lätt och du inte behöver vara så rädd om den ...).

Senast ändrad:
tack för svaren!

jag har försökt läsa lite om fullformat resp. småbild (heter det så?) men inte riktigt förstått.

Med småbild avsågs det vanliga 35 mm (eller 135) film, dvs det du troligen avser med fullformat eller som för Nikons DSLR kallas för FX.

DX är lika stort som APS-film, dvs mindre än FX. Som jag skrev spelar det ingen roll om du skruvar på FX eller DX-objektiv på din kamera.

Sätter du ett icke-DX objektiv på din kamera blir det samma sak som att sätta det objektivet på en FX-kamera och klippa ut 50% av mitten av bilden. På samma sätt, sätter du ett DX objektiv på en FX kamera kommer 50% av bilden att saknas (inte riktigt 50%, men du får mörka kanter). Vissa FX har ett DX läge där bara 50% av sensorn används.

Brännvidden på ett DX och ett FX objektiv skrivs på samma sätt, men för att få samma bild med en FX och en DX måste FX kameran ha ett objektiv med 50% längre brännvidd.

Tamrons objektiv ska ha inbyggd motor, tror det heter BIM, för att ha AF på din kamera. För Sigma är det HSM.

Tamrons objektiv ska ha inbyggd motor, tror det heter BIM, för att ha AF på din kamera. För Sigma är det HSM.

Angående Sigma är det lite knepigt. Alla som det står HSM på har inbyggd motor, men på min telezoom från Sigma står inga andra förkortningar än DG, och den har inbyggd motor. På förpackningen står det "Built-in motor drive", så det är väl där man får titta för att få klarhet i saken (om det inte står HSM på objektivet förstås).

Angående Sigma är det lite knepigt. Alla som det står HSM på har inbyggd motor, men på min telezoom från Sigma står inga andra förkortningar än DG, och den har inbyggd motor. På förpackningen står det "Built-in motor drive", så det är väl där man får titta för att få klarhet i saken (om det inte står HSM på objektivet förstås).

Detsamma gäller för övrigt Tamron (kollade nyss upp saken). Ingen beteckning som avgör om det finns motor i eller inte, men t.ex. på cyberphoto så kan man ju filtrera enligt detta så man hittar de med inbyggd fokusmotor.

Observera bara att det finns många objektiv som tidigare varit utan motor, så om man söker bland begagnade lönar sig det alltid att fråga om saken innan köp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar