Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalt för modefotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
En som jag känner ska öppna en klädbutik, och eftersom han känner mig och han tycker att jag fotar ganska bra, så frågade han mig om jag var intresserad av att fota modeller och kläderna, för tex reklam osv, blir väl både i studio och ute skulle jag kunna tänka mig, vad skulle man kunna ta betalt för ett sånt arbete? Finns det något att gå efter som jag kan ta hjälp av? Rekommenderat pris?

Det beror väl lite på hur länge du ska jobba och så vidare. Du ska även tänka på att det är bra träning och om du får använda bilderna till egen del så kan det vara ett bra sätt att bygga upp en portfolio. Så skulle jag ha tänkt i alla fall.

Det kanske är svårt att fråga han hur länge du ska jobba, annars kan du ju ta up en slant i timmen.

fast det är ju jag det.

Har du firma? Kommer han att annars betala skatt och sociala?
Ska det retuscheras oxå? Hur lång tid tar det per bild?

Det är jättesvårt att ge nåt generellt råd vad just du ska ta. Det blir typ ...

-Yrkesfotografer tar minst en tusenlapp i timmen.

- Oj då, det tror jag inte min kompis har råd med.

-Du kan oxå göra jobbet gratis som reklam.

-Nej, jag måste ju få betalt, vill inte bli utnyttjad.

-Tja, ta 400 spänn i timmen då.

- Ja det låter ju som en bra kompromiss.

- Hur många timmar kommer du jobba?

- Det vet jag inte. Kanske blir det 2 dagar först.

- Räkna på 10 timmar per dag. Det blir 8 tusen plus moms? ( alltså 10 papp )

- Oj det låter mycket för min kompis att betala.

Det är lätt att det blir en cirkelgång av allt.

Bestäm en timpenning och kolla upp exakt vad som ska göras så du vet hur lång tid det kommer ta eller ta ett paketpris om det känns lättare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar