Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningsproblem med SmugMug

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Någon annan som har problem med att betala årsavgiften för SmugMug? De klarar uppenbarligen inte av kreditkort med 3D-secure vilket ju är standard i Europa nu. Banken accepterar betalningen men eftersom SmugMug inte implementerat 3D-secure i sin process så stoppas den. Den som lyckats betala får gärna berätta om det är något särskilt som behöver göras.

I augusti 2020 fick jag ett liknande problem när jag använde ett Nordea kreditkort kopplat till MasterCard för att betala SmugMug. Nordeas förslag när man loggat in till kreditkort kontot var att trycka på <knappen> ”Tillåt alla onlineköp”. Kortet är då öppet för köp i 60 minuter även på sajter som ej är anslutna till Mastercard Identity check eller VISA Secure och stängs sedan automatiskt för att höja säkerheten. Det fungerade!
SmugMugs Helpdesk svarade snabbt på min fråga men saknade då kunskaper om Mastercard Identity check eller VISA Secure.

Våren 2021 ändrade jag i SmugMug min ”Account Setting” / Subscription till ett annat kort: P.F.C. debetkort med MasterCard koppling.

I augusti i år drog SmugMug årsavgiften utan att jag behövde göra något.

Innan din post trodde jag att SmugMug löst koppling till Mastercard Identity check. Men det kan vara att P.F.C. debetkort inte kräver Mastercard Identity check. P.F.C. debetkort är tänkt för små utgifter och innehåller inte mer än vad man stoppat in.

Om det inte fungerar för dej, kontakta supporten SmugMug Heros som svarar snabbt och kan föreslå alternativ.

/Harry

Tack för tipsen.

SmugMug har inte PayPal som betalalternativ.

Problemet består i 3D-secure som måste hanteras på deras sida. Att öppna för internetköp hjälper inte.

Men SmugMugs support är suverän, har haft många mail med dem i frågan och de svarar snabbt och satte till slut in "halva personalen" ;) på problemet och löste det. Jag vet inte hur men på något sätt finns tydligen hantering för automatisk dragning mot kort som har 3D-secure även om man inte själv är inne och klickar och får upp identifieringsruta.

All heder åt SmugMug. Problemet har funnits sen i våras så de har hittills bara förlängt mitt abonnemang utan knot och nu fick jag bra pris på 3 års abonnemang.

Ok, skönt att höra att de kunde lösa det då.

Avseende Paypal så googlade jag bara lite snabbt på "smugmug paypal" tidigare och de första träffarna verkade visa på att de faktiskt hade det betalningsalternativet, men ser nu att de sidorna hade några år på nacken, så det kanske inte gäller längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar