Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning

Produkter
(logga in för att koppla)

SoulGod

Medlem
Hejsan.
Det är så att jag ska "hyra in" en fotograf,
för fotografering av en modell.
Och jag vet inte vad som är "skäligt" betalt.

Fotojobbet är:
- Resa 4 mil Tur&Retur
- Ca 40-50 bilder
- Påklädda bilder / lite lätt avklädda bilder
- Fotografen får ej använda bilderna i eget bruk, utan tillstånd.
- Modellen och Soul&Design(mitt projekt) äger copyright-rättigheterna på bilderna

Vet inte vad som är "normalt" betalt för liknande.

SoulGod skrev:
- Fotografen får ej använda bilderna i eget bruk, utan tillstånd.
- Modellen och Soul&Design(mitt projekt) äger copyright-rättigheterna på bilderna

Vet inte vad som är "normalt" betalt för liknande.

Nu har inte jag BLF prislista framför mig men ska du/ni ha "ensamrätt" på bilderna så lär det nog bli dyrt.

Just ensamrätt behövs inte, kanske överdrivet av mig att skriva så.
Det jag "vill", är bara att han skall meddela mig / oss om han använder bilderna.
Det är väl idén.

Men.. ja.. ca?

Låter som om du anlitar en fotograf och betalar för den tid som denne arbetar.
Du har fri tillgång till bilderna, men det har fotografen inte eftersom du är beställaren av arbetet, såvida inte annat överenskommes.

Enligt upphovsrättslagen har alltid fotografen rätt att använda bilderna i reklamsyfte om det inte uttryckligen står i kontraktet... lr är jag helt ute och cyklar?

hailstorm skrev:
Enligt upphovsrättslagen har alltid fotografen rätt att använda bilderna i reklamsyfte om det inte uttryckligen står i kontraktet... lr är jag helt ute och cyklar?
Är du yrkesverksam måste du ha uttryckligen tillstånd av den/de som är med på bilden för att få använda den.
Detta tillstånd kan man inte komma runt genom att skriva egna villkor i sina generella regler som fotograf.

Fotograferar man produkter så har jag svårt att tro att uppdragsgivaren medger att man använder deras bilder i ett annat samanhang.

hasse lundberg skrev:
Är du yrkesverksam måste du ha uttryckligen tillstånd av den/de som är med på bilden för att få använda den.
Detta tillstånd kan man inte komma runt genom att skriva egna villkor i sina generella regler som fotograf.

Fotograferar man produkter så har jag svårt att tro att uppdragsgivaren medger att man använder deras bilder i ett annat samanhang.

jag menar att marknadsföra sig själv.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

men jag är dock itne säker... lite småtrött när jag läste ^^

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto