Annons

Betalning

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju som sagt personligt hur man väljer att göra, jag har en högre timkostnad för fotografering/efterbehandling än vad jag har för restid.

Jag har valt att göra så, men det behöver inte betyda att priset blir lägre i slutet, bara att jag har en annan fördelning.

Hur gör du? Har du en fast timkostnad för all tid oavsett om det är restid, datajobb eller fotografering?

Vad är brukligt inom branschen? Och andra branscher?

BenHur skrev:
Naturligtvis börjar klockan att ticka i samma ögonblick som man sätter foten utanför dörren!!! Nåt annat vore ju orimligt. Vem skulle ta ett entimmes jobb på annan ort om man inte fick betalt för tiden det tar att komma dit?

Stirra dig sen inte blind på vad du får i skattefri reseersättning som anställd, utan räkna ut vad din bil verkligen kostar per mil och debitera därefter.
Som proffissionell ja utan tvekan.
Som amatör är det inte självklart.
Låt säga att du kan lägga fotograferingen en sen fredag. Slutar jobbet och tar bilen till staden där din bror bor. fotograferar och hälsar på brodern hela helgen.

Helt plötsligt är det en gratis resa till din bror.

Men visst tycker jag att du har rätt i princip.

Jag tar halva timersättningen för resande.

Men allt är beroende av kund och tid för jobbet med mera.

Det var länge sedan jag angav ett timpris för en kund, ”jobbet kommer kosta dig detta, acceptera eller inte”

Det blir helt orimligt om man inte följer ungefär denna princip.

Restid debiteras som vanlig arbetstid om resan avviker ifrån den man normalt gör t ex mellan hem, arbetsplats eller mellan två arbetsplatser inom samma ort, dvs är typ 30 min.

Så blir jag ivägskickad till en annan stad eller gör resor på mer än en timme enkel väg debiterar jag det som arbetstid + att jag får reseersättning för själva resekostnaden.

Något annat funkar inte utan gör du inte så har du jobbat gratis.

Värsta scenariot är att man åker iväg tre timmar restid enkel väg. Jobbar 2 timmar och sen har tre timmar enkel väg hem igen. Hur mycket ska du ha för dina 8 timmar?

Allt min tid kostar likadant, förutom kvällar och helger då jag naturligtvis kostar mer.

Utlägg och andra kostnader debiteras separat med lämpligt påslag.

Vet inte hur andra gör, men kan inte komma på nån bra anledning till att inte göra på det sättet. Å andra sidan så håller jag inte på att "fjöla" med minimidebitering. Utan tar jobbet en timme så är det vad kunden betalar.

Borde kanske tillägga att detta blev på kvällstid då det var enda tiden denna person kunde porträtteras, har dock satt ett timpris redan, då jag inte visste att det skulle bli på kvällstid, så om jag nu inte skulle ta något betalt för restiden blir det inte mycket pengar..

incus skrev:
Det blir helt orimligt om man inte följer ungefär denna princip.

Restid debiteras som vanlig arbetstid om resan avviker ifrån den man normalt gör t ex mellan hem, arbetsplats eller mellan två arbetsplatser inom samma ort, dvs är typ 30 min.

Så blir jag ivägskickad till en annan stad eller gör resor på mer än en timme enkel väg debiterar jag det som arbetstid + att jag får reseersättning för själva resekostnaden.

Något annat funkar inte utan gör du inte så har du jobbat gratis.

Värsta scenariot är att man åker iväg tre timmar restid enkel väg. Jobbar 2 timmar och sen har tre timmar enkel väg hem igen. Hur mycket ska du ha för dina 8 timmar?

Där tycker jag att du har helt fel.

Det beror ju precis på vad du debiterar för de olika "timmarna".

Känns betydligt bättre att ta ett lägre pris när man sitter i bilen och ett högre när man jobbar.

Tycker nog att det alternativet är vanligast , iallfall på min arbetsplats.

Där handlar det i och för sig inte om fotografer men det kan vara datakonsulter eller servicetekniker och dom tar/får inte 650-700 kr/tim för att åka bil.

Jag tror det vanligaste är att man har något lägre timkostnad under själva resan.

Men grundprincipen är att man kan inte kräva någon ska resa i flera timmar på arbetstid och inte tjäna pengar under tiden. Då måste det handla om ännu större pengar någon annanstans.

Men handlar det om en timmes resa så brukar det räknas som vanlig pendeltid typ såsom det är många som reser varje dag till jobbet. Man gör det inte värre än det är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar