ANNONS
Annons

Betalning NY-Camera

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Kanske lite off-topic men...
Jag tänkte beställa prylar från New-York Camera i Tyskland. Då kan man tydligen beställa mot postförskott, dvs man betalar vid leverans och priserna är i EURO.
Hur betalar man när man hämtar ut paketet på ICA...? Med exakt belopp i EURO-sedlar, eller svenska stålar enligt någon kurs?
Vilken kurs gäller isåfall? Forex?

Du betalar i svenska kronor. Kursen är nog den som de anger länken till på deras sida. Väntar själv paket därifrån. Blev lite orolig angående det man läste på postens sida att företag som säljer mer än runt 350 000 kr i ett land, där får mottagaren betala svensk moms 25 %. Jag har beställt från Ny-camera massvis av fånger utan svenk moms så jag hoppas inte att det blir några förändringar där. Kolla själv på postens sida, har för mig att det stod något åt det hållet.

Linmajon skrev:
Kanske lite off-topic men...
Jag tänkte beställa prylar från New-York Camera i Tyskland. Då kan man tydligen beställa mot postförskott, dvs man betalar vid leverans och priserna är i EURO.
Hur betalar man när man hämtar ut paketet på ICA...? Med exakt belopp i EURO-sedlar, eller svenska stålar enligt någon kurs?
Vilken kurs gäller isåfall? Forex?

Postförskott ("Bezahling per Nachname" på tyska) innebär att du betalar med svenska kronor på ICA. På paketet står ett belopp i EURO, som räknas om till kronor då postens ombud slår in paketets ID på sin data.

Alternativet vid handel med Tyskland är "Gegen Vorkasse" eller "Vorauszahlung" då du får en räkning i EURO som du går till bank eller post och betalar. Sedan är det bara att vänta!

mvh Janne

Omar skrev:
Du betalar i svenska kronor. Kursen är nog den som de anger länken till på deras sida. Väntar själv paket därifrån. Blev lite orolig angående det man läste på postens sida att företag som säljer mer än runt 350 000 kr i ett land, där får mottagaren betala svensk moms 25 %. Jag har beställt från Ny-camera massvis av fånger utan svenk moms så jag hoppas inte att det blir några förändringar där. Kolla själv på postens sida, har för mig att det stod något åt det hållet.

Nej, eftersom vi båda är medlemmar i EU skall ingen ny moms tillkomma...

/Janne

Jo så har jag alltid tänkt men läste detta på postens sida (kanske något nytt). Men jag har än så länge inte blivit drabbad av det.

"Ett annat undantagsfall som är viktigt att tänka på är att företag inom EU, som säljer varor till Sverige för mer än 320 000 svenska kronor per år, automatiskt blir momspliktiga i Sverige. Detta drabbar dig som kund om varan i ursprungslandet är belagd med moms som är lägre än den svenska skattesatsen."

Tyska momsen ligger på 16%

Men förhoppningsvis är det inget som tillämpas.

Posten ska även ha 95:- i postförsottsavgift.. €'n räknas om till den dagskurs som är aktuell när du hämtar paketet.

Jag köpte ett Sigma 70-200/2.8 med 2x converter från Tyskland.. Fick jag avin i lådan och skulle enlig den betala 9360:-

Kom till posten och fick betala 9240:-

Så det kan skilja...inte många kronor men...

Jag har beställt från Globetrotter och då för 2-3 år sedan betalade jag bara tysk moms, men det har då tydligen ändrats.

Jag beställde en pryl från AC-foto i Tyskland mot postförskott i juni i år för ungefär 4 000 kr. Paketet levererades till dörren men mannen från posten ville inte ha betalt trots att jag envísades att paketet skulle lösas mot postförskott. Jag tog ändå emot paketet och skickade ett mail till AC-foto och talade om att jag inte betalt för varan och undrade hur de ville att jag skulle föra över pengarna. De svarade inte på mitt mail.
I förrgår (drygt 4 månader efter att jag fått paketet) ringde man från posten och bad försynt om betalning för paketet, så det ordnade sig till slut. Förmodligen hade tyska posten ett krav på svenska posten som ju hade gjort fel.
Så kan det gå.

Ja..men Svenskan ser mer ut som Engelska på den sidan... ;)

Det är nog bara för att man ska kännas sig lite mer "hemma" som de har en svensk flagga...

Jeppe skrev:
...Fick jag avin i lådan och skulle enlig den betala 9360:-

Kom till posten och fick betala 9240:-

Så det kan skilja...inte många kronor men...

Kul, det är inte ofta min blir positivt överraskad vid besök hos Posten.

Linmajon skrev:
Hur betalar man när man hämtar ut paketet på ICA...?

Ett litet tips. Ta med kontanter. Försök inte betala med kort.

Jag skulle hämta ut ett paket på ICA för ca 3.500:- och ville betala med kort. Eftersom ICA och Posten har separata kassasystem samt att Posten inte försett ICA (och övriga utlämningsställen antar jag) med ett system för betalkort så var de tvungna att ta ut pengar på mitt kort i kassan... och där kan man bara ta ut en viss summa åt gången (typ 500 spänn). Så istället för ett trevligt litet kvitto fick jag en hel hög med uttagskvitton, samt att det tog lite tid.

Killen i kassa berättade dessutom om en annan kund som skulle hämta ut en dator för 30.000:-.
Gissa om det tog tid!? :)

Lite off tropic men är det inte märkligt det här med att hämta paket på affären.
Där jag bor är det den sunkigaste affären som har blivit en semipost, det är en butik som jag aldrig skulle handla i. Nu ska de hantera mina försändelser som i en del fall redan är betalda. Känns som denna reform kan vara ett avbräck för webshopping nu när äntligen barnsjukdomar med osäkra betalningar, dålig feedback e t c är avhjälpta. Eller vad tror ni?

Det gick aldeles utmärkt att betala med kort

när jag hämtade ut ett paket i början av veckan. Däremot kunde inte "semi-posten" ( bara lite post..) inte ta emot en postväxel jag fått som betalning för en sak jag sålt. Blir inte klok på dem...

Ang Globetrotter så är det bästa att betala med kort direkt på webben.

//Jens

Jag har köpt orylar från Globetrotter ett antal ggr (senast i sommras) och aldrig behövt betala svensk moms. Det förefaller mig mycket märkligt om så skulle vara fallet. Ska granska det där på Postens sida.

/ Andreas

Nu är det ju inhalkat på Globetrotter en del. Undrar då om du Alon menar att man kan slippa betala svensk moms om man betalar med kort på deras hemsida i förskott?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar