Annons

Betalning för Musikfoton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurravalbo

Medlem
Har nyligen köpt mej en digitalkamera (Canon 300D) och tycker då om att hjälpa till och fota diverse "projekt" och nu har jag tänkt att hjälpa vänners band med foton. Allt eftersom har jag funderat på att ta betalt men vissa gånger känns det fel.

Tänkte fråga om era åsikter om det och jag vet att det finns inga rätt eller fel, behöver bara få höra någon annans åsikt om följande. Skulle vara roligt vad ni tar för betalt för gruppfoton och sånt?

tack på förhand!

Jag är definitivt ingen expert, men jag kan ju alltid ge mina synpunkter på frågan.

- Jag skulle nog inte kunna ta betalt av mina vänner om jag inte kunde garantera att de skulle bli nöjda med resultatet, dvs jag skulle inte kunna ta betalt av någon om jag inte kunde garantera resultatet.

- Är det -inte- vänner, så är det ju iofs så att om de gillar bilderna, så är det ju bara ta betalt om de är villiga att betala.

- Är du ute efter att ta bilder för din egen skull, eller är det banden som vill att du ska ta bilder av dem? Är det för din skull, så shoot! gå och fota så mycket du vill, sen kan du ju alltid fråga dem om de vill köpa bilderna. Är det för deras skull, så beror allt på hur säker du känner dig. Kommer du ta bilderna som de är ute efter?

Precis, det är för det första svårt att ta betalt av vänner, känns sniket.

Jag brukar nu mer ha som krav att jag får ett tack på skivan och så ett gratis ex, det tycker jag är ett ganska schysst pris? :D

Gurravalbo skrev:
Precis, det är för det första svårt att ta betalt av vänner, känns sniket.
Det är väl första tanken, ifall man inte blivit ombedd att ta kort på uppdrag av vännen i fråga.

Jag brukar nu mer ha som krav att jag får ett tack på skivan och så ett gratis ex, det tycker jag är ett ganska schysst pris? :D
Det är jäkligt schysst, fast vad är det för skivor vi talar om? Är de demoskivor eller är de skivor som säljs kommersiellt? Ska skivorna distribueras kommersiellt så tycker jag definitivt du ska ta betalt.

Jag tycker också det är svårt att ta betalt av kompisar. En av mina bästa vänner vill ha ett par bilder på sin vägg och vill betala för det. Jag känner att mjaaääe...inte kan jag ta betalt av honom...materialet kanske... det är ju bara kul att folk får se ens bilder. Samtidigt måste man kanske börja ta betalt nånstans om man tänker sig att börja leva på bilderna någon gång. Har man börjat ge bort bilder så är det nog svårt att inte göra det till andra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar