ANNONS
Annons

Betalgömslen i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glenn Bark

Aktiv medlem
Jag har sett att tex Finland har ett rätt bra utbud av färdiga gömslen där man kan betala för att fota en dag. Man kan tex fota fiskade fiskgjuse, havsörnar etc.
Vid Hornborgasjön finns det betalgömslen där man kan fota tranorna. Är det nån som vet vad det kostar för en dag? Och finns det andra ställen i Sverige (finns säkert?) där man kan betala (eller helst nyttja gratis) för tid i färdigställda gömslen? Tipsa mig :))

Hälsningar//Glenn

Prata med någon som är med i ett jaktlag. Dom brukar ha koll på både var djuren befinner sig och om det finns t.ex. jakttorn i närheten som man kan använda (kan ju erkänna att jag ibland lånar jakttorn utan att fråga och det har aldrig varit någon som bråkat om det).

Annars måste jag säga att det var en smart idé att ordna med färdiga gömslen på attraktiva platser.

Som jakttornsägare kan jag ju bara påpeka att det inte gör ett jota om man lånar ett torn. Nu vet jag inte om jag talar för alla tornägare, men jag tror majoriteten inte har nåt emot det.
Gör man ingen åverkan, stänger dörrar och fönster efter sig, gör det inget (sådana saker kan ju faktiskt blåsa sönder).
Man kan ju dock tänka sig lite för. Tex från 16aug och framåt kan det ju vara oerhört dumt att låna ett torn under morgon och kväll. Likaså om man ser en åtel med färsk mat/foder intill passet.

bullen_ skrev:

Man kan ju dock tänka sig lite för. Tex från 16aug och framåt kan det ju vara oerhört dumt att låna ett torn under morgon och kväll. Likaså om man ser en åtel med färsk mat/foder intill passet.

Det är då som man tar fram cammonätet och lägger sig platt på marken 10 meter bort och väntar ;)

Sant, man bör ha koll på när det jagas i aktuellt område och kanske också förse sig med en orange markering på t.ex. mössan eller jackan som de flesta jägare har.

Det kan vara rätt intressant att be att få följa med en jägare på en tur, speciellt om denne är hemtam i markerna, det kan ge bra fotomöjligheter med liten ansträngning :)

En jakttids-tabell får man gratis på järnaffärer och liknande ställen. Järnia-butiker har dom alltid. Rödmarkerad man man ju vara, det är lämpligt.
En fotograf är nog det bästa man kan hitta i sitt torn tror jag. En fotograf är förmodligen lika tyst och diskret som jägaren. Det kan ju dessutom vara trevligt att få lite sällskap i tornet :)

Vill man göra torninnehavaren lycklig så kan man ju återvända och sätta upp en lyckad bild tagen från tornet :)

Och jo, jägare (seriösa sådana) och fotografer (seriösa där också) har nog en hel del gemensamt och kan lätt fördriva tiden på ett pass, kanske så till den grad att båda missar att skjuta när lämpligt objekt visar sig...

Vad sägs om färdigställda vindskydd? Om man hänger en filt över öppningen så borde man ju ha sig ett fint gömsle

Håller, eller rättare sagt: höll, faktiskt på att skissa fram ett portabelt, kompakt, ihopfällbart, bärbart litet gömsle som man kan ha med sig. Det är något som jag saknar. Har för mig att de är mycket dyra att köpa. Nu blev jag sugen på att fortsätta :D

Visst kan man "låna" älgtorn och vindskydd, men dessa sitter oftast inte placerade med tanke på fågelskådande/fotande. Givetvis kan man säkert ha tur och få nån bild på nån nyfiken talltita edyl ;-)

Men vad jag egentligen söker är alltså ställen där det redan finns färdigbyggda gömslen som är avsedda för just fågelskådning/fotande. Tex finns det ett par gömslen på Getterön i Varberg, några gömslen vid Hornborgasjön, MEN det måste ju finnas fler, eller?

Jag har själv för avsikt att sätta upp 2-3 enkla gömslen i mina hemmatrakter, men det hade varit kul att kunna utnyttja annat än bara camo-nätet när man är ute och reser.

//Glenn

Placering av jakttorn är kanske inte alltid optimal för fågelfotografering, men jag tycker att det ändå är rätt ofta man ser t.ex. morkullor och fasaner på behändigt fotoavstånd. Men visst, ofta är det ju annat som de tornen är avsedda för.

Jag har alltså ingen kritik mot jakttornen, men tanken med dem är ju att få lite översikt. Min avsikt är istället att komma ner lågt i ett gömsle, tex i ett vassbälte edyl för att komma nära och helst i ögonhöjd med fåglarna jag fotograferar. Jag tror säkert att det går att få bra flyktbilder på tex morkulla från tornen, eller så har man tur när det sätter sig en tretåig hackspett i trädet bredvid tornet... ;-)

//Glenn

Glenn Bark skrev:
Jag har alltså ingen kritik mot jakttornen, men tanken med dem är ju att få lite översikt. Min avsikt är istället att komma ner lågt i ett gömsle, tex i ett vassbälte edyl för att komma nära och helst i ögonhöjd med fåglarna jag fotograferar.
Precis, jag tror det ligger mycket i det du säger. Torn har man när man jagar för att 1) Få kulfång 2) Få överblick och fri kulbana och 3) Lägga vittringen ovanför djuret.

När man fotograferar vill man ju också undvika vittringen, men det viktigaste är ändå att ha vinden i ansiktet. Den stora nackdelen med torn tycker jag är vinkeln. Med kameran behöver man ju få djuren rätt nära och då fotograferar man djuret snett uppifrån, vilket sällan är optimalt. Bland de mest grundläggande "fotoreglerna" är ju att djur ska fotograferas från djurets nivå.

En annan risk är att djuren inom ett område med högt jakttryck (fina och många torn = många eller ambitiösa jägare) är skyggare än inom t ex ett naturreservat där de lärt sig att människor inte är farliga. Detta beror också på hur jakten bedrivs. Diskret och inte alltför intensiv ensamjakt på pass stör mindre än t ex drevjakt med folk eller hund.

Personligen skulle jag inte vilja ha någon med mig på pass. Det skulle i så fall vara någon jag kände och som jag visste inte skulle börja vifta bort myggor eller gud förbjude prata med mig...

/Pontus

Glenn Bark skrev:
Jag har sett att tex Finland har ett rätt bra utbud av färdiga gömslen där man kan betala för att fota en dag. Man kan tex fota fiskade fiskgjuse, havsörnar etc.
Vid Hornborgasjön finns det betalgömslen där man kan fota tranorna. Är det nån som vet vad det kostar för en dag? Och finns det andra ställen i Sverige (finns säkert?) där man kan betala (eller helst nyttja gratis) för tid i färdigställda gömslen? Tipsa mig :))

Hälsningar//Glenn

Jag skulle tro att det är just din sista parrentes som gör att det inte finns så många betalgömslen i sverige.
Det finns för få fotografer som vill betala för det arbete det tar att bygga gömslen och hålla åtel/utfodring igång.

MVH
Magnus

Re: Re: Betalgömslen i Sverige?

Magnus Nyman skrev:
Jag skulle tro att det är just din sista parrentes som gör att det inte finns så många betalgömslen i sverige.
Det finns för få fotografer som vill betala för det arbete det tar att bygga gömslen och hålla åtel/utfodring igång.

MVH
Magnus

Säkert är det så Magnus, men vad jag ändå saknar är information om gömslen såsom dem som finns vid Hornborgasjön och Getterön. Dessa är ju byggda med avseende på fågelskådning, men funkar ok även för fotografering beroende på tid på dagen/ljus etc. Det finns ju också en herrans massa kända och fina fågellokaler i Sverige, och runt dessa finns det säkert låga torn/gömslen byggda. Det gäller bara att känna till var dem finns.
Att betala för gömsletid är kanske mer utbyggt i tex Finland. Så då återstår att nyttja dessa skådargömslen runt några av Sveriges mer kända fågellokaler. Finns det tex gömslen vid Hjälstaviken, Tåkern, S Öland, Falsterbo...? Det är där skon klämmer, det är den informationen jag vill komma åt. Det borde finnas FS-besökare som har besökt dessa lokaler, eller? :) De flesta har kanske semester just nu (liksom undertecknad)...

Mvh Glenn :)

Glenn!

Vid Tåkern, (Svanshals) fanns det i alla fall förr ett gömsle/lågt torn med täckta väggar och endast små gluggar. Skulle tro att det finns kvar.

MVH
Magnus

Gör ett försök att få igång den här tråden igen, efter semestern... :)

Är det fler som har tips (som ovan) på ställen, i hela Sverige, där det finns gömslen eller låga fågeltorn som lämpar sig för fågelfoto? Jag är ute efter ställen i stil med Getteröns och Hornborgasjöns gömslen. Det måste finnas folk som vet, eller? :)

//Glenn

Re: Re: Betalgömslen i Sverige?

Magnus Nyman skrev:

MVH
Magnus

Hej

Hörde från en fotokollega som nyss var i Finland för att fota björn i betalgömsle. Han förstod varför det kostade runt 200 euro per natt i ett gömsle, det låg mycket arbete (långa transporter) bakom och de lade ut ca 100kg lax i början av säsongen och ca 200kg lax undersäsongen per dag utanför gömslena. Sedan framför gömslena skall det fixas och röjas vegetation och gömslena skall underhållas, tydligen finns det vissa gömslen med toa och säng.

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Hej

Jag personligen som har rätt långt tele, har kanske mindre behov av gömsle. Fotar rätt ofta utan gömsle och från bil.

Ibland kommer man rätt nära utan gömsle, fastän jag hade kortare brännvid än normalt, var i Falsterbo (skåne)för någon dag sedan och vandrade längs stranden och kom väldigt nära kärrsnäppor (kanske 4-5m) och relativt nära myrspovar.

Hade ett 400mm + 1.4xTC + Canon 1d Mark2 på enbensstativ.

Tex

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/47622084

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/47407461

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/47407485

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/47407462

Övriga http://www.pbase.com/omar_brannstrom

Bästa hälsningar
Omar Brännström

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar