Annons

Betala för AF-justering på en ny 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael - har du hört någonting om varför 7D endast räcker till CPS silver, medan 5D går som Guld? Det stör mig litegrann.

Jag hade förstått om de drog gränsen vid 1-serien, men varför man gör skilnad på femman och sjuan förstår jag inte riktigt med tanke på hur man ville positionera 7D.

Det får du fråga Canon om. Jag vet inte hur de tänkar.
Ring Per Carlsson han har säkert svar på din fråga

Vi kan dividera vidare ett tag till men idag pratade jag med en trevlig man på Intervision i Malmö igen för att försöka reda ut turerna. På tisdag nästa vecka lämnar jag in min kamera för att få den af justerad samt kalibrerad med mitt 24-70 2.8l utan kostnad :)

Vi kan dividera vidare ett tag till men idag pratade jag med en trevlig man på Intervision i Malmö igen för att försöka reda ut turerna. På tisdag nästa vecka lämnar jag in min kamera för att få den af justerad samt kalibrerad med mitt 24-70 2.8l utan kostnad :)

vad skall vi dividera om?

jag har kollat nuvarande Canon policy vad det gäller kalibrering av kamerahus och objektiv.
SLR ansvarig på Intervision i Malmö har vidimerat uppgifterna och läst igenom tråden idag

NÅGRA FRÅGOR?

Senast ändrad:
50d och samtliga andra nya SLR från Canon som inte är proklassade , med gällande 1 års garanti på kamerahuset + objektiv med 1 års garanti åtgärdas gratis under garantitiden vad det gäller AF problem, dvs både hus och objektiv

7d, 5dmk2 åtgärdas under garantitiden = 1 år men också tillsammans med objektiv som inte är äldre än 7 år.

1dmk4 samt 1dsMk3 har en förlängd garanti till 2 år = alla objektiv som är yngre än 7år kalibreras tillsammans med kamerahusen under garantitiden som gäller för kamerahusen

50D räknas inte till prohusen och innefattas därför inte av det som tex gäller 7d och 5dmk2

Man bör helst kunna styrka objektivets ålder med kvitto (helst alltså = inget absolut krav pga att kvitton kan komma bort)

Senast ändrad:
Är det klart för de flesta hur Canons AF policy ser ut idag och när man kan få betala för tjänsten AF justering??

Fattar inte riktigt vart du vill komma eller vad du menar med dina VERSALER? Är det att jag med mitt "billiga" hus helt enkelt får dega upp för att få det justerat trots att det bara är en vecka gammalt så du och resten av medlemmarna i klubben för inbördes beundran med era x.D hus får fortsätta att känna er priviligierade?

Om det inte var det just detta du menade så ber jag om ursäkt.

jag reagerar på att vi kan dividera vidare ett tag till enligt dig - nej det kan vi inte eftersom jag har lagt ner tid och tagit reda på vad som gäller för Canonkamerorna och objektiv idag genom samtal med SLR ansvaige på Intervision.

och resten i ditt inlägg begriper jag överhuvudtaget inte, priviligerad , inbördes beundran osv

Senast ändrad:
jag reagerar på att vi kan dividera vidare ett tag till, nej det kan vi inte eftersom jag har tagit reda på vad som gäller för Canonkamerorna och objektiv idag .

Är det bara jag som anser det rimligt att kunna kräva 100% träffsäker autofokus på ett splitter nytt kamerahus och ett två år gammalt 24-70 2.8L trots att det inte kvalar in som ett PRO hus? Det tycker iaf jag att man kan ställa som krav på utrustning som betingar ett värde/nypris på över 20k. Det var liksom det jag ville ha bekräftat när jag skapade tråden. Nu har jag lagt ner en hel del tid på detta både med Intervision och Canon 1st och 2nd level support för att slutligen komma i kontakt med en kille på Intervision idag som var av samma uppfattning som mig. Men du som är polare med "slr-ansvarig" på Intervision kan kanske få beslutet om att justera min kamera kostnadsfritt omprövat?

Jag menar så att ordning återigen råder i universum och gällande policy efterföljs?

Jag menade inget illa med att vi kunde dividera vidare, var bara glad över att någon annan tyckte som mig och att jag skulle få mitt hus justerat/kalibrerat utan att behöva betala för det.

I rest my case...

Om intervision eller RCC gör saker av goodwill eller inte är upp till dom.
Jag har tagit reda på vad som gäller idag från Canon och deras policy angående AF justering , i den ingår inte att ta hand om ett 2 år gammalt objektiv tillsammans med ditt kamerahus om det inte tillhör 7d , sena 1d serien eller 5dmk2 , se tidigare svar

Jag gillar fakta och försöker förmedla detta
enligt Canons policy så får du alltså betala för AF justeringen av objektivet, din kamera går under garanti.

Om du sedan får Intervision att även ta hand om ditt objektiv så är det bra- men det ingår inte i Canons AF justerings policy, har du något att anföra mot detta faktum -gör det till Canon direkt.

Senast ändrad:
Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av af justering och kostnad i samband med detta.

Jag har en nästan ny EOS 50D, ca 2 veckor gammal som där sitter ett Canon EF 24-70 2.8L USM på. Tycker inte jag får den där riktiga skärpan i mina bilder så jag ringde till Intervision i Malmö för att boka tid för AF justering . Killen nämde att 7D vad den "minsta" modellen detta var gratis på. Stämmer detta ? Är det ok att kameror 1 steg ner från 7D har taskig autofokus? Den är ju helt ny och objektivet är ju inte precis det billigaste dom har.

Jag kunde vist få lämna in den på af-justering men dom skulle ha mellan 1000-1200 för det.

Någon?

om vi nu benar upp ditt problem
så har du ett kamerahus som enligt Canons policy inte täcker ett 2 år gammalt objektiv AF justering kostnadsfritt även om du har garanti på ditt kamerahus.

ta och skriv ett mail till Per Carlsson så kanske Canon i Sverige ändrar sin policy

Det verkar som att du har haft tur och fått Intervision att ställa upp på att genom lite goodwill justera ditt hus kostnadsfritt. Att de dessutom gör det över dagen är verkligen bussigt av dem, antar att de inte har någonting annat att göra för tillfället.

Sedan tycker jag att det var bra att Mikael tog reda på hur Canons policy såg ut så att det blev lite klarhet i det. Jag har undrat, och nu vet man ju inför framtida kontakter med Intervision vad man MINST ska kunna förvänta sig.

Angående din kommentar om varför man inte ska kunna förvänta sig 100% träffsäkerhet från annat än de kamerahus som ingår i proffsserien (dvs de som kvalificerar för klubben för inbördes beundran) är väl det enkla svaret att det inte är inprisat. I tillverkningen av kamerahusen har man vissa toleranser vad avser AF-träffsäkerhet, helt enkelt eftersom att det skulle vara alldeles för dyrt att tillverka 100% perfekta kameror från bandet. I vissa fall upptäcker man exemplar som hamnat utanför AF-toleranserna och då åtgärdas det på garantin. Om de skulle tillåta alla att hur som helst lämna in sina kameror för kostnadsfri kalibrering (inklusiva alla de klantskallar som tror att de har fel på AF eftersom de inte kan få en skarp bild på slutartid 1/15 och bländare 1.2 efter att ha tagit et steg bakåt) så skulle priset på kameror skjuta i höjden rejält. Det skulle jag tycka var tråkigt.

På 1-serien har man väl dels en betydligt större marginal att ta sådant här på, och sedan är det väl helt enkelt krav som de köparna ställer (och även är beredda att betala för i och med de sanslöst mycket högre priserna på kamerorna),

Tycker att stämningen i tråden verkar ha blivit lite het..

Hur som helst, jag tackar för att någon tog sig tid att reda ut detta.. Det är något jag funderat lite på och det är bra att ha koll på läget inför kommande inköp etc.

Dessutom verkar det som att TS problem har löst sig!

Mvh, Anton.

Vad gäller för Canons telekonvertrar då? Får man Canon EF 1.4x II och Canon EF 2x II justerade tillsammans med optiken gratis? Eller går det inte att justera en konverter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar