Annons

Betala för AF-justering på en ny 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan endast kalibrera för ett specifikt avstående vid en viss brännvid. I mitt tycke inte särskilt användbart i allmänhet, och i synnerhet inte på zoomobjektiv.

Kom att tänka på en annan sak - oavsett om man kalibrerar hus med objektiv så måste ju både huset och optiken ner till noll. Annars kommer de ju att få in skiten igen när någon del i kitet byter ägare.

Jo, det är klart. Men min teori kvarstår ju för det specifika kamera+objektiv-kit.

Nåväl, hoppas TS ringer runt lite och återkommer med resultat :)

Mvh, Anton.

Jag har mailat Intervision i Solna och frågat om jag kan få kalibrera mitt relativt nyinköpta L-tele med:

- 7D (2 år gammal)
- 1DsMkII (hundra år gammal)

Får se vad de svarar.

Sisst jag gjorde det tog det 5 arbetsdagar med CPS-medlemsskap. Gången innan dess (utan CPS) vill jag minnas att det tog lite mer än två veckor. Och det var mitt i mörka vintern då de sa att det var "lite lugnare".

Låter ju bra! Har du någon källa för infon om att L optik har 7års gratis justering?

Intervision har klart för sig vad som kan justeras eller inte eftersom de får direktiv från Canon , Canons policy var denna , se länken http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104797 när jag grävde i AF problemet för några år sedan.
Om ett kamerahus vilket det än må vara slår fel så skall det åtgärdas inom garantitiden gratis .

Canon support ringde upp mig idag och meddelade att mitt ärende eskalerats. Vet fortfarande inte om jag kommer få betala för justeringen på min nya 50D tillsammans med mitt 24-70 men killen på Canon 1:st level hade aldrig hört att det skulle gå en "gräns" vid 7D för att få det gjort gratis som Intervision påstod. Nåja, får väl se vad dom återkommer med från Canon.

jahopp,

Canon ringde upp mig idag. Enl killen jag pratade med så så är det gratis justering på huset men inte på optiken så den får jag betala för att få kalibrerad ihop med huset. Från 7D och upp får man huset kalibrerat ihop med valfri optik. Han dementerade uppgifter om att det skulle vara 7års gratis justing på l-optik, samma garanti service gäller alltså på mitt 24-70 2.8L som på ett 18-55 kittoptik.

Jag kunde få kameran justerad gratis eftersom den är ny men mitt 2år gamla 24-70 får jag betala för.
Summan är att jag måste betala om jag vill ha kamera och objektiv justerade mot varann.

Jag fick svar från Intervision idag att de kalibrerar min L-optik kostnadsfritt tillsammans med valfritt hus så länge den är "yngre" än ett år. Kvitton på husen jag avsåg ta med var de inte intresserade av.

Hur kan man göra test på sin 50D och sitt 70-200 4L hur både hus och optik fokuserar? kan man göra något enkelt test själv och isåfall hur?

hur märker man om objektiv eller hus har problem med fokus? jag har ingen aning hur det ska vara och hur det inte ska vara?

/Anton

jahopp,

Canon ringde upp mig idag. Enl killen jag pratade med så så är det gratis justering på huset men inte på optiken så den får jag betala för att få kalibrerad ihop med huset. Från 7D och upp får man huset kalibrerat ihop med valfri optik. Han dementerade uppgifter om att det skulle vara 7års gratis justing på l-optik, samma garanti service gäller alltså på mitt 24-70 2.8L som på ett 18-55 kittoptik.

Jag kunde få kameran justerad gratis eftersom den är ny men mitt 2år gamla 24-70 får jag betala för.
Summan är att jag måste betala om jag vill ha kamera och objektiv justerade mot varann.

se tidigare inlägg och tråd angående prof hus tillsammans med objektiv .
Objektiv som inte var äldre än 7år kalibrerades tillsammans med dåvarande 1dmk3 samt 5dmk2 utan kostnad

@Anton: Man ska passa sig för att börja se spöken i alla hörn bara för att man läser om AF-kalibrering och felfokusering hit och dit. Då blir man galen.

Som svar på din fråga hur man märker om det är något fel är om inte bilderna blir skarpa eller man tycker att fokus hamnar fel när man fotar vanliga motiv. INTE uppställda batterier, linjaler etc.

Det finns olika självtest man kan ladda ned på nätet, men min erfarenhet är att det inte är helt lätt att göra ett sådant test tillförlitligt på egen hand. Har själv lagt ned ett antal timmar på det och aldrig haft någon glädje av det.

2009 och juni skrev jag

En rättelse: Intervision och RCC kontrollerar alla 1dMK3 1dsmk3 och 5dmk2 tillsammans med objektiven gratis även om garantitiden har gått ut på exv 1dmk3.

Om Canons policy har ändrats är lätt att ta reda på.

NU skall vi klargöra vad som gäller

50d med gällande 1 års garanti + objektiv som har gällande 1 års garanti åtgärdas gratis under garantitiden

7d, 5dmk2 åtgärdas under garantitiden 1 år tillsammans med objektiv som inte är äldre än 7 år

1dmk4 samt 1dsMk3 har en förlängd garanti till 2 år samt att alla objektiv som är yngre än 7år kalibreras

50D räknas inte till prohusen och innefattas därför inte av det som tex gäller 7d och 5dmk2

Man bör helst kunna styrka objektivets ålder med kvitto (helst alltså = inget absolut krav pga att kvitton kan komma bort)

Senast ändrad:
Canon support ringde upp mig idag och meddelade att mitt ärende eskalerats. Vet fortfarande inte om jag kommer få betala för justeringen på min nya 50D tillsammans med mitt 24-70 men killen på Canon 1:st level hade aldrig hört att det skulle gå en "gräns" vid 7D för att få det gjort gratis som Intervision påstod. Nåja, får väl se vad dom återkommer med från Canon.

svaret skulle bli att du måste betala för att kalibrera objektivet om garantitiden har gått ut på objektivet, kamerahusets kalibrering går på kamerahusets garanti

Hade du haft en 7d , 5dmk2 (1dmk3 med förlängd garantitid), 1dmk4 , 1dsmk3 så kalibreras alla objektiv under 7år gratis och under kamerahusets garantitid
se inlägget tidigare.

Intressant.. Då måste jag antingen haft tur eller så orkade personalen på intervision inte glo i kvitton..

Huset hade jag kvar garanti på, liksom resten av optiken.. Men 100-400 påstod de att det skulle vara i 7år och således inte var något problem. Objektivet är äldre än 2år och yngre än 7år (och var även vid tillfället för kalibrering).

Mvh, Anton.

det var nog mer fråga om goodwill från verkstadens sida.
för övrigt så har jag via mail fått bekräftat att mina uppgifter stämmer , SLR ansvarig har läst mina svar här i tråden.

och de prof hus = 7d, 5dmk2, 1dmk4 1dsmk3 med giltlig garanti och där AF justering sker tillsammans med 7år gamla objektiv så behöver inte objektiven vara L optik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar