Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betala för AF-justering på en ny 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Tänkte bara höra om någon har erfarenhet av af justering och kostnad i samband med detta.

Jag har en nästan ny EOS 50D, ca 2 veckor gammal som där sitter ett Canon EF 24-70 2.8L USM på. Tycker inte jag får den där riktiga skärpan i mina bilder så jag ringde till Intervision i Malmö för att boka tid för AF justering . Killen nämde att 7D vad den "minsta" modellen detta var gratis på. Stämmer detta ? Är det ok att kameror 1 steg ner från 7D har taskig autofokus? Den är ju helt ny och objektivet är ju inte precis det billigaste dom har.

Jag kunde vist få lämna in den på af-justering men dom skulle ha mellan 1000-1200 för det.

Någon?

Låter galet! Om en vara man köper en vara som är behäftad med något fel så gäller garantin. Canon är inget undantag från den regeln då även de lovar 1 år garanti på sina produkter. Ring och be att få prata med någon annan.

/K

Låter galet! Om en vara man köper en vara som är behäftad med något fel så gäller garantin. Canon är inget undantag från den regeln då även de lovar 1 år garanti på sina produkter. Ring och be att få prata med någon annan.

/K

Gissar på att ett fel som att AF:en måste microjusteras inte betraktas som ett "fel" på
"billigare" kameror utan ses som acceptabelt att AF:en inte är 100% rätt och inom någon slags
feltolerans i det prissegmentet.

Bara min gissning men självklart ska jag ringa och bestrida detta, ville bara höra någon annan
här råkat ut för samma behandling.

Du har ju garanti kvar på kameran. Jag tycker du ska kontakta RCC (Göteborg) Tel nr: 031 720 3480
så tror jag definitivt du får ett annat svar. Jag har själv fått helt felaktiga uppgifter från Intervision i Malmö.
mvh/Bengt - Åke

Om det är tillräckligt illa för att klassas som "fel" så ska det gå på garanti. Om det är inom feltoleranser men du vill ha den genomgången tillsammans med ditt objektiv för maximal precision får du antagligen betala för det.

Du har ju garanti kvar på kameran. Jag tycker du ska kontakta RCC (Göteborg) Tel nr: 031 720 3480
så tror jag definitivt du får ett annat svar. Jag har själv fått helt felaktiga uppgifter från Intervision i Malmö.
mvh/Bengt - Åke

Pratade precis med Canon Support och dom förstod inte vad Intervision pratade om. Det finns ingen "magisk gräns" vid 7D utan alla Canon kameror har samma garanti oavsätt modell.

Det jag inte fattar är att dom säger att att det är gratis justering av AF från 7D och upp. Låter nästan som att någon från canon sagt att det går bra att ta ett sådant jobb på garanti från 7D och upp? Varför skulle dom annars neka mig att åtgärda det på garanti?

Om det är tillräckligt illa för att klassas som "fel" så ska det gå på garanti. Om det är inom feltoleranser men du vill ha den genomgången tillsammans med ditt objektiv för maximal precision får du antagligen betala för det.

Ok, så om jag vill ha den genomgången för maximal precision tillsammans med objektivet och
har en 7D eller bättre så bjussar canon på detta men har jag en billigare kamera så får jag betala för det ?

Ok, så om jag vill ha den genomgången för maximal precision tillsammans med objektivet och
har en 7D eller bättre så bjussar canon på detta men har jag en billigare kamera så får jag betala för det ?

Ja, det verkar ju som så. Men du kan naturligtvis fått ett felaktigt svar av Intervision.

Hur mycket felfokuserar kombinationen? Är det bak- eller framfokus?

Innan sommaren hivade jag in en 550d, 100-400 L IS, 50mm 1.8 och 18-135..

Inga dyrgripar precis (möjligtvis bortsett från 100-400) men inga problem med att få det inlämnat på garanti.

Dessutom kom denna info fram: L optik har gratis fokusjustering i 7år från inköp, kamerahus vanligtvis 1år och annan optik 2 år, Om jag minns rätt.

Mitt 100-400 är köpt begagnat och det var inga problem. Som sagt, ditt 24-70 ska du kunna få klaibrerat mot valfritt hus inom 7år från inköp.

Mitt 100-400 är köpt begagnat och det var inga problem. Som sagt, ditt 24-70 ska du kunna få klaibrerat mot valfritt hus inom 7år från inköp.

Visst kan han få L-objektivet justerat, men kanske inte huset? Jag har aldrig hört att man kan få L-objektiv kalibrerad mot "valfritt hus", däremot kan man naturligtvis minimera felmarginalen hos objektivet i sig?

Jag har ingen källa, men kan bekräfta att jag fått ett antal L-objektiv gratis justerade hos Intervision i Solna.Dock tillsammans med en nyinköpt 7D.

Vid det tillfället fick jag informationen att gluggarna inte fick vara äldre än 7 år och 7an inte fick vara äldre än ett år.

Har inte riggat upp nåt fokustest så jag kan inte säga exakt hur mycket den ligger fel. Kan bara högst ovetenskapligt konstatera att när jag lägger fokus mitt på ett ansikte eller liten pryl som tex tändsticksask eller nån leksak (jag vet ovetenskapligt) så blir det inte riktigt skarpt. porträtt framstår skarpare med mitt gamla sigma 18-50 2.8

Pratade precis med Canon Support och dom förstod inte vad Intervision pratade om. Det finns ingen "magisk gräns" vid 7D utan alla Canon kameror har samma garanti oavsätt modell.

Det jag inte fattar är att dom säger att att det är gratis justering av AF från 7D och upp. Låter nästan som att någon från canon sagt att det går bra att ta ett sådant jobb på garanti från 7D och upp? Varför skulle dom annars neka mig att åtgärda det på garanti?

Det är väl skillnad på garantiärende och kalibrering. Så länge din kamera är inom feltoleranserna är det inget "fel" på kameran och således inte ett garantiärende.

För 7D och uppåt (enligt uppgift) spelar det ingen roll utan man kan få kameran kalibrerad till minsta möjliga felmarginal tillsammans med objektiv kostnadsfritt.

Så frågan kvarstår - är det "fel" på din kamera, eller är du helt enkelt väldigt petig?

Hur mycket felfokuserar kombinationen? Är det fram- eller bakfokus?

Visst kan han få L-objektivet justerat, men kanske inte huset? Jag har aldrig hört att man kan få L-objektiv kalibrerad mot "valfritt hus", däremot kan man naturligtvis minimera felmarginalen hos objektivet i sig?

Det är såhär jag har uppfattat det.. Poängen med kalibreringen är ju att du kalibrerar objektivet mot huset, annars kan det bli värre i kombination än innan inlämning ju.. låt säga att canon har en felmarginal på +/-2 (både hus och objektiv), ur fabruk kommer en 50d som precis passerade kontrollen på + 1,9 sedan kommer ett objektiv som kommer genom kontrollen på +1,2. Nollar du då objektivet blir felet större i kombination med huset. Hur ska man veta om det kommer att bli bättre/sämre efter "kalibrering" om man inte kalibrerar de tillsammans?

Hur som helst, jag kan inte garantera att det kommer att gå att få justerat gratis, men jag blir väldigt förvånad om det inte går. En ny 50d + L optik (yngre än 7år) ska gå.

Visst, men man kan ju hävda att man åtgärdar objektivet genom att kalibrera det till felmarginal (nära) noll.

Vill man sedan göra samma sak på kameran får man betala för det.

Sedan kan jag hålla med om att om det är fel på en ny 50D tillsammans med en L-optik yngre än 7 år med kvitto så är det klart att det ska vara gratis.

Innan jag skriver något mer så vill jag bara poängtera att jag på inget sätt tror att TS inte ved vad han håller på med.

MEN...jag har sett tusentals trådar på internetforum över att folk klagar på skärpan på sin nya kamera/nya objektiv och de ska lämna in den för kalibrering o blabalbla. Sedan visar det sig att de har fotat med långa slutartider, fotat med bländare 1,2 och komponerat om, fotat i mycket svåra ljusförhållanden etc etc. Om Canon erbjöd alla nya kameraköper att lämna in sina grejer på gratis AF-kalibrering skulle det bli ohållbart. Så jag förstår att de försöker dra en gräns.

Visst, men man kan ju hävda att man åtgärdar objektivet genom att kalibrera det till felmarginal (nära) noll.

Vill man sedan göra samma sak på kameran får man betala för det.

Jo jag förstår vad du menar, förklarade bara hur jag har uppfattat det.. Möjligt att det kostar om garantin gått ut på huset, men i vilket fall så borde TS få sitt kit kalibrerat utan kostnad.

Kom att tänka på en annan sak - oavsett om man kalibrerar hus med objektiv så måste ju både huset och optiken ner till noll. Annars kommer de ju att få in skiten igen när någon del i kitet byter ägare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar