Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Besviken på mig själv eller på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avesta

Ny medlem
Hej

Jag är nybörjar med digital system kamera.

Har problem att många bilder blir "bleka" i färgerna. Har en Canon EOS 450 D. ( köpt beg )
Använde tidigare en Nikon " bigzoom" P90 och hade inte detta problemet men andra problem.

Försöker justera färgmättnad i men fick snabbt störande starka färger speciellt gult och rött slår igenom.

Kör oftast på ISO 100 eller ISO 200 för att slipa korningheten. Vilket gör ofta att kombinationen bländare slutar tid är lite svår. Lång slutartid risk för att objekt i rörelse blir suddiga eller med stor blandare dåligt skärpedjup. Men denna del känner jag mig kunna hantera.

Jag vill ha klara och naturlig färg åptergivning. Hur skall jag ställa in kameran för att få ett bättre resultat?

har du några exempel att visa vad du menar med färgerna? ISO 100 och 200 funkar bra om det är utomhus, med riktigt soligt, eller bara lite lite mulet, i övriga situationer kan det bli lite tight. ISO 400 borde inte ge märkbart med brus på din 450D.

Men om du har nåt exempel. och även skriver vilka inställningar du haft så kanske jag kan hjälpa dig :)

Raw eller Jpeg

Raw eller Jpeg? Rawfiler har en tendens att vara lite bleka innan justering. Annars kan du justera mättnad, kontrast och intensitet i bildbehandlingsprogrammet. Det är många faktorer som spelar in, men personligen betraktar jag inte en bild från kameran som färdig... innan den fått liv i datorn.

Färgerna kan bli finare om du inte är ute i starkt soljus t:ex.
Fota då de är lite mulet, eller i skuggan exempelvis.

Lite kvällar är de också svårare...
Men annars är de kanske inställningar också.

Det finns ju inställningar i kameran om man ska envisas med att fota i JPEG :) typ meny-bildstil och där kan man justera sina egna förinställningar.. verkar som att du saknar kontrast!

Hej

Jag är nybörjar med digital system kamera.

Har problem att många bilder blir "bleka" i färgerna. Har en Canon EOS 450 D. ( köpt beg )
Använde tidigare en Nikon " bigzoom" P90 och hade inte detta problemet men andra problem.

Försöker justera färgmättnad i men fick snabbt störande starka färger speciellt gult och rött slår igenom.

Kör oftast på ISO 100 eller ISO 200 för att slipa korningheten. Vilket gör ofta att kombinationen bländare slutar tid är lite svår. Lång slutartid risk för att objekt i rörelse blir suddiga eller med stor blandare dåligt skärpedjup. Men denna del känner jag mig kunna hantera.

Jag vill ha klara och naturlig färg åptergivning. Hur skall jag ställa in kameran för att få ett bättre resultat?

Du kan utan problem köra med 400 iso för att få lite snabbare tider utan skakoskärpa. 450D presterar bra vid den inställningen.
Använd bildstil för att rätta till färgerna. Ladda ner Picture Style Editor från Canon ( gratis ) och bygg en egen bildstil enligt dina önskningar.

Använd motljusskydd. Ställ in rätt vitbalans. Se till att få rätt exponering. Till sist måste du tänka på vilket ljus du fotar i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar