Annons

Bestulen på min HBL...vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått ersättning av trygg hansa för stöldbegärliga saker typ cd skivor och mobiltelefon som stulits ur nattparkerad bil med en tillsynens ordinär hemförsäkring. Bilskadorna täcktes av bilförsäkringen. Har också varit med om stöld ur bil vid långresa och då ansågs det än mer naturligt av f bolaget att ersätta stöldbegärliga saker som medförts just pga längden på resan.
mvh
Stefan
 
Helvete vad arg jag blir! Usch.

Jag lämnar aldrig mina kamerasaker i bilen. Mind you, jag har bara en större väska fylld med kameragrejer, ingen stor HBL, men ändå.

Jag får släpa allting med mig, oavsett hur ont jag får i axlarna. Jag litar inte på att allting är i bilen när jag kommer tillbaka från affären. Typ.

Suck, att världen ska vara så här.
 
Tack...

Jag blir nästan rörd, och definitivt tacksam, när jag ser hur många som engagerar sig. Tack, för alla goda råd, tack Malin för mödan med ditt långa inlägg. Jag kanske har skrivit och uttryckt mig barnsligt i forumet, men försök förstå mig...man känner sig kränkt, arg, bortgjord, naiv, rent dum. Hela helgen är förstörd, det dunkar runt i huvudet hela tiden: "om jag gjort annorlunda, jag behövde ju inte kameran med till GBG just då, den hade kunnat lämnas hos svärmor då. Plus en massa andra "om".
Ska börja ringa mitt bolag imorgon.(Ansvar)
Det kanske kan vara av intresse för er att veta hur det går. Går det åt skogen, så är jag en bitter erfarenhet rikare. Den är förresten nog bitter som den är. Jag får göra som ni andra: Kånka med grejerna ALLTID och oavsett omständigheter runtomkring.
Men ännu ska jag väl inte kasta yxan i sjön, man vet aldrig...//Robert
 
Teoretiskt så kommer du få cash för din kära HBL. Mitt förslag är att du sedan investerar de pengarna i en Canon 1Ds.

Varför? För då får du ungefär samma kvalitét på bilderna som med HBLaren MEN kameran är typ 1/5 så stor, vilket betyder att det blir lättare att bära runt skiten. :)
 
Jovisst, jag har funderat i dom banorna, men jag kånkar gärna på den kära skiten för neggen eller diorna från hasselbonkaren är ju 3,5 ggr större än 135:eek:rna...dessutom har jag fyra olika nikon & nikkorobjektiv liggandes, så jag funderar även på en FM3a...
 
Elände...

Har nu ringt mitt försäkringsbolag. Jag får ersättning för kläder och skor som stals. De var nya och obegagnade, jag har kvitto på att dom kostar 1500. Självrisken är på 1200 kr. Sen kan ni ju räkna ut...vad beträffar hasselbladaren, ryggsäcken, film mm får jag inte ett rött öre. Då måste man ha en tilläggsförsäkring på 380 kr per år. //Robert
 
Re: Elände...

rapp skrev:
Har nu ringt mitt försäkringsbolag. Jag får ersättning för kläder och skor som stals. De var nya och obegagnade, jag har kvitto på att dom kostar 1500. Självrisken är på 1200 kr. Sen kan ni ju räkna ut...vad beträffar hasselbladaren, ryggsäcken, film mm får jag inte ett rött öre. Då måste man ha en tilläggsförsäkring på 380 kr per år. //Robert

Bara att beklaga Robert. =(
Du borde däremot försöka överklaga beslutet. Med tanke på vad du förlorar på att inte göra det..

Och till senare, kontakta SFF och deras försäkringsmäklare eller likvärdig. Teckna en utrustningsförsäkring genom dem.
 
Japp!

Man ska stå på sig, annars står andra på en. Kände mig ganska så vissen efter samtalet med Ansvar, men min tjej vill slåss. Hennes arbetsgivare, en ganska stor organisation med 165000 medlemmar bytte nyligen från Ansvar på grund av deras rigida hållning i försäkringsfrågor. Det gick inte att förhandla villkor alls. Med en sådan kund som försvinner, går Ansvar miste om mångmiljonbelopp. Det skiter dom ändå i, så varför skulle dom inte skita i min hasselblad? Det är ju verkligen piss i havet för dom...
 
Jag har en specifik kameraförsäkring och inte ens den gäller om utrustningen blir stulen ur bil, jag måste i princip ha den med mig och bli rånad för att jag skall ha någon nytta av den försäkringen. Funderar på att säga upp den faktiskt.
 
DCS skrev:
Jag har en specifik kameraförsäkring och inte ens den gäller om utrustningen blir stulen ur bil, jag måste i princip ha den med mig och bli rånad för att jag skall ha någon nytta av den försäkringen. Funderar på att säga upp den faktiskt.

Men detta borde vara en tilläggsförsäkring från vanligt konsumentförsäkringsbolag?

SFF:s försäkring täcker om jag inte missminner mig alldeles även stöld ur bil, men till högre självrisk. Utrustningen får dock inte lämnas i nattparkerad bil.
 
Men om olyckan är framme kan det kanske vara värt det?
Framförallt kanske när det gäller värderingen av prylarna jämfört med andra "vanliga" bolag som sätter nollvärde efter fem år.
 
Efter att en av döttrarna hade inbrott i bilen med sönderbrutna lås och tjyvad stereo så är det fakta att det i slutänden är billigare att lämna bilen olåst än låst.
mvh/gunte..
 
Sorry Tony,du bidrar med en skröna.Ordinarie hem/villa försäkring ger ingenting för kameran,kikaren eller vad det är.Du m,åste ha en tilläggsförsäkring typ allrisk, drulle eller vad dom heter och beloppet är maximerat i mitt fall upp till 30.000 kr :s sammanlagda värde.
 
Allrisk, javisst

Visst har jag allrisk inbakad i min hemförsäkring. Trodde det ingick i alla hemförsäkringar (där hade jag fel). Jag skulle då aldrig lösa en hemförsäkring utan allriskdelen.
 
gunte skrev:
Efter att en av döttrarna hade inbrott i bilen med sönderbrutna lås och tjyvad stereo så är det fakta att det i slutänden är billigare att lämna bilen olåst än låst.
mvh/gunte..

När jag bodde i den stora staden fick jag inbrott i min bil, de slog in bakrutan, de skar sej o blodade ner, ryckte ut ett par högtalare och snodde lite småprylar till ett värde understigande självrisken. Det "lustiga" var att bilens alla fyra dörrar var olåsta, så inte ens det hjälpte.
 
lösa föremål

Johan Okker skrev:
Tjyven tar - som i ditt fall - lösa föremål. Knappast en högtalare eller en bilstereoenhet, om de inte tar hela bilen till slakt.



FEL!
Tjuven tar vad han HINNER ta!
De riktigt slipade har med sig elektriska skruvdragare och ofta även egna specialverktyg för att det skall gå extra fort. Inte ens billarm hjälper/avskräcker om bilen står på en plats som tjuven vet "är säker", dvs som inte syns eller där det tar tid innan polisen kommer, alt. det syns i god tid när den arga ägaren kommer ångandes...

TIDEN är helt avgörande för vad som "följer med" från bilen. Spelar ingen roll om det är monterat eller inte. Hur jag vet? Jag hade det tvivelaktiga nöjet att göra lumpen med en f.d. biltjuv...
 
EdwardH skrev:
Teoretiskt så kommer du få cash för din kära HBL. Mitt förslag är att du sedan investerar de pengarna i en Canon 1Ds.

Varför? För då får du ungefär samma kvalitét på bilderna som med HBLaren MEN kameran är typ 1/5 så stor, vilket betyder att det blir lättare att bära runt skiten. :)
Det var då en kille som visste något....
Samma kvalitet - det tål nog att diskuteras. Verkligen. Men 1/5-del så stor. Du kan bara ha sett Hasselbladskamera i annonser. Fösrsök få se en i verkligheteten. Be någon visa dig. Själv skulle du uppenbart inte känna igen den. Och inte 1D heller om du tror att den har storleken av en liten tändsticksask.
Us
 
Hej

När det gäller bilstölder så blir det ett fall av bilen och ett för de lösa inventarierna, dubbla självrisker (om man inte har bilen i samma bolag som hemförsäkringen).

För att få ersättning mer än X (1500-3000) krävs en allrisk/drulleförsäkring i hemförsäkringen. Problemet med allrisken är att den endast ersätter upp till ett maxbelopp som brukar vara satt till 15 eller 30 tusen kronor.
Tyvärr är det inte mycket pengar när vi talar om kameror (inga leksaker).

Sedan skriver försäkringsbolaget ner värdet på kameran i en rasande fart vilket i praktiken innebär att kameran är värdelös försäkringsmässigt redan efter ngra få år.

Flera skriver här om en speciell kameraförsäkring.

Jag försökte teckna en sådan fullvärdesfärsäkring för ngra år sedan.
Problemet var att redan efter 7 år så kunde jag köpa en ny utrustning för premiepengarna och då räknade jag utan ränta.

Finns det ngt sätt att skydda sig mot stöld utan att bli ekonomiskt ruinerad?

Mvh Erik Schalin
 
Man ska ha tumme med makterna

Nu ska ni få höra. En kille på en fotoaffär i GBG (jag säger inte vilken) läste om stölden på detta forum nu i helgen. I måndags kom två skummisar in till honom med en hasselbladare som de vill sälja. Han mindes direkt foruminlägget och blev misstänksamt nyfiken. Efter diverse turer ligger nu kameran på en polisstation i Stan, och det enda som är borta är kameraväskan. All film är ochså med. Vad säger man då? Jo, man säger TACK! Både Gud och änglar finns!!!! //Robert
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.