Annons

Bestulen på min HBL...vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bara att gratulera till din tur. Låt mej gissa - inga fler kameror som lämnas i bilen hädanefter :))
 
Grattis Robert, vem hade kunnat tro att det gick att få tillbaka saker som blivit stulna? :)

I fortsättningen när du är i staden: lämna inte kameran i bilen, aldrig någonsin, ens om du bara är borta 5-10 minuter (men det har du nog kommit fram till på egen hand), och lämna aldrig bilen i ett parkeringshus om det finns en tillstymmelse till stöldbegärligt material kvar i den. I parkeringshus kan de operera i stort sett obemärkt och har mycket mer tid till sitt förfogande än om bilen står öppet och synligt på gatan. Polisen i Göteborg avråder till och med ibland folk från att parkera i parkeringshus just av den orsaken att det är så mycket inbrott i bilarna där.
 
Va bra Robert.
Fast lite synd i alla fall.
För nu får du ju inte prova en av mina 6x9:er:0).
Kul att det ordnade sig.
Att Fotosidans läsare skulle agera var nog inte tjuvarna beredda på.
-Anders
 
Men hur dum får man bli? Man snor en Hasselbladare, som är varken världens vanligaste kamera och inte heller världens billigaste, och sedan försöker man bli av med den i en fotoaffär.

Tar ungefär 2 sekunder för fotokillen att lista ut att killarna inte kan något om kameran...
 
När det gäller dumhet är nog den sortens gubbar bottenlösa. Det är liksom....tja - det enda de har obegränsad tillgång till. Deprimerande dumhet som Marvin (Liftarens guide.....) sa'.
Us
 
Tack för alla tips!

Och alla glada tillrop. Nej, aldrig mera att man lämnar kära saker i bilen. Man slapp nu undan med blotta förskräckelsen. Du armbrytarn: Jag kan väl vid tillfälle få låna din 6x9 i alla fall? Schyssta, stora bilder. Men det kan vi i så fall höras mera om.
Tjohoo!
 
Grattis Robert

Vad skönt att det ibland finns en högre makts rättvisa.

Ingen nappade på min fråga. Var/Hur kan man försäkra sig?

Mvh Erik
 
Grattis Robert!

Du gjorde alltså precis rätt! dvs att skicka ut en rejäl beskrivning på vad som försvunnit. När det gäller såpass exklusiva saker är det nog ingen dålig metod. De flesta tjuvar är sannolikt inte hängivna fotografer utan bara ute efter snabba stålar.

Dessutom tror jag att det är bättre att skicka ut en sån här efterlysning i ett sånt här forum än att annonsera på stan. Fattar tjuvarna att bytet inte är omsättningsbart kan det lika gärna hamna på botten i en dyig hamnbassäng :-(

Hoppas du får tillbaka kameran snabbt o elegant så inga administrativa hinder uppstår, jag blev av med ett bildskärmskort en gång i tiden (jo det var på den tiden som såna var dyrare än Hasselbladare) o det behöll polisen ett bra tag för sin "utredning". Men tillbaka det fick jag förstås.
 
Vet en kille som blev tvungen att vänta 3 månader på att få tillbaka sin stulna cykel, trots att den fanns i polisens garage och han kunde bevisa genom kvitto och ramnummer att cykeln var hans (var dessutom han som talade om för polisen var den var eftersom han ville att det skulle gå rätt till).

Så nog kan det administrativa dra ut på tiden alltid...
 
EdwardH skrev:
Men hur dum får man bli? Man snor en Hasselbladare, som är varken världens vanligaste kamera och inte heller världens billigaste, och sedan försöker man bli av med den i en fotoaffär.

Tar ungefär 2 sekunder för fotokillen att lista ut att killarna inte kan något om kameran...
Var skulle du gör av med din nystulna bladare? Knappast så mycket fotointresserat klientel bland skummisarna kan jag anta?
Fotoaffär eller pantbank är väl inte så udda val kanske?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.