Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bestulen på min HBL...vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

rapp

Aktiv medlem
Är på semester med min flickvän i södra landsdelarna. Besökte Göteborg igårkväll, shoppade lite i nordstan, och gick sedan på "Bamboo", en mongolisk restaurang. Bilen stod parkerad på etage nr fem i nordstans parkeringshus. När vi mätta och belåtna kom till bilen vid 23.30 tiden blev vi inte belåtna mer, för båda dom små bakrutorna på saab 9000:s passagerardörrar var krossade, skjortor & byxor från dressman + några nya sandaler för 380- var borta, dock inte HENNES nya sandaler. Och värst av allt, min HBL 500EL/M med ett distagon 60mm/3,5 i en liten ryggsäck under framsätet var VÄCK...plus femton rullar film. Och en gammal sekonic ljusmätare. Går det att få ut på hemförsäkringens reseförsäkring? Eller måste man som turist dra med hela bohaget in på krogen?:-((
Miste min oskuld genom våldtäkt här, har aldrig blivit bestulen förr, kan inte bolagen regler alls. Är det någon här som gjort samma trista erfarenhet och kan dela med sig av sin kunskap?
 
Man lämnar inte sin bladare i bilen.... Men gjort är gjort.
I första hand, efter polisanmälan såklart, kontakta alla pantbanker i GTB-området. Beskriv kameran för dem så tar de inte mot den och ringer polisen. Ring alla fotohandlare oxå.
Hoppas bara på att inte försäkringsbolaget börjar tjafsa med dig om att ha dyra grejer i en (olarmad?) bil.

För mig sitter det i ryggmärgen; ta ALLTID med grejerna ur bilen. Hur jobbigt det än är att släpa på dem.
 
hej
har inte upplevt nåt liknande själv men det måste ha känts för jävligt att upptäcka sånt, nej det verkar som man måste ha med sej alla ägodelar i en ryggsäck numera i sverige, hoppas du kan få nåt tillbaka via din hemförsäkring, men du borde nog skaffa en separat försäkring för din fotoutrustning, men framför allt lämna aldrig nåt kvar i bilen..klen tröst jag vet..någon hjälp från polisen lär du väl knappast få dom har väl fullt upp med att sätta fast fortkörare dom...
hoppas det löser sej på ett positivt sätt för dej...
sommarhälsning från staffan
 
Fy fasiken va trist Robert.
Om du blir tokig av att inte ha nån kamera så kan du när du kommer upp till Lappland igen låna en kamera av mig tillsvidare.
Mamiya som har 6x9 6x4,5 och om du nu så gärna vill ha fyrkantiga bilder, även 6x6 format.
Kan bara låna bort ett 90 mm objektiv.
Både 120 film och bladfilmskaetter.
Den har bälg där bak också som kan vara kul att leka med vid närbilder osv. Helmanuell.
Kan skicka den med Leif A som ska upp till mig och fiska om två veckor.
Om inte så.../
Hopas det ordnar sig till det bättre.
Många armbrytarhälsningar från/-Anders
 
TACK Anders, det vore hemskt bussigt. Jag kan höra av mig så snart jag vet hur det blir...//Robert
 
Tyvärr... :-(

Kameror är stöldbegärlig egendom & omfattas inte av försäkringen vid stöld ur bil, källare eller vindsförråd. Inne i bostaden får de faktiskt förvaras, dock. :-/

& även om det hade omfattats av försäkringen är försäkringsbolagen normalt stenhårda vid stölder; Man skall i princip ha stirrat tjuven i ögonen när han med våld försöker rycka prylen ur handen för att få full ersättning. :-(

Jag tror jag skrev det första svaret för fort;

Jag kollade mina egna försäkringar (Länsförsäkringar), och reseförsäkringen täcker under vissa omständigheter faktiskt stöld av kamera ur bil - i mitt fall om den är inlåst i handskfacket eller bagageluckan. I annat fall så kan ersättningen bli nedsatt.

Så det kan ju i alla fall vara värt att undersöka...
 
Senast ändrad:
Har det blivit hårdare?

Både jag själv och flera jag känner har råkat ut för samma sak. Det har aldrig varit några problem med försäkringsbolagen. Jag förutsätter att grejorna varit nedpackade och skymda annars kanske det blir problem?
Lycka till!
 
Hört uttrycket "töm bilen själv"?
Frågan är om bolaget ersätter kameran vid tanke på att den är stöldbegärlig.
Har du en specifik fotograf/kameraförsäkring för din utrustning så kan det vara så att det ordnar sig till en högre självrisk.

Polisanmäl stölden.
Anmäl serienummer etc.
 
Polisanmäld, ja...

Två av dom personer vi ätit tillsammans med var poliser, dock ej i tjänst. De hjälpte oss omgående med anmälan och undersökning.Serienumrena har jag hemma i västerbotten, och dit kommer jag först om en dryg vecka. Allt man har med sig på resa är ju i princip stöldbegärligt, och jag tycker inte det skall begäras att man skall tömma bilen när man är på tillfälligt besök i en stad och skall gå på restaurang. Vart skulle det bära iväg om man alltid ska ha med bilstereos, hela högtalarutrustningen, extraljusen, navkapslarna...med mera in på restaurang eller köpcenter för att få ut på försäkringen om något blir stulet? Vad ska jag förresten med en försäkring mot stöld förresten, om inget finns att stjäla i bilen??? Jag hade ingenstans att ta vägen med grejerna, de låg gömda under några plastkassar och en del sängkläder. (täcken & kuddar) Hörde av någon att det är en fotbollscup i Götet under helgen, och att det stjäls mera under ett sådant evenemang.
 
En kamerautrustning räknas som stöldbegärlig egendom. Jag tror att du sträcker dig lite väl långt om du drar in monterad utrustning i bilen som högtalare och stereo, när vi talar om lösa föremål som kameror, kläder och annat.

Tjyven tar - som i ditt fall - lösa föremål. Knappast en högtalare eller en bilstereoenhet, om de inte tar hela bilen till slakt.

Hoppas däremot att det går vägen med försäkringsbolaget. Om du har en större kamerautrustning kan jag rekommendera dig att försäkra den via en specifik objektsförsäkring. Då har ju försäkringsbolaget aktuella förteckningar över din utrustning etc. Och du får förmodligen lättare att få ut en ersättning. Frågan är ju t ex hur din kamera + glugg värderas av ditt nuvarande bolag etc.
 
Det är nog inte omöjligt att din försäkring täcker det med tanke på att du inte lämnat kameran synlig. Dessutom skriver du att bilen har stått i ett parkeringshus. Det kan vara viktigt i sammanhanget. Du har ju trots allt försökt dölja den med diverse sängkläder och annat. Men det kanske också beror på vilket försäkringsbolag man har kameran försäkrad i!?

Vet heller inte om jämförelsen med ljudanläggning, navkapslar och extraljus är en bra jämförelse då dessa ändå får räknas tillhöra bilen. Men en kamerautrustning gör ju inte riktigt det.

Själv släpar jag med mig ryggsäcken med kamerautrustning överallt..om jag så bara är borta från bilen i några enstaka minuter.
 
...

Tänk, att den lilla människan har alltid fel. Som det känns just nu vill jag ALDRIG mera vistas i staden. Där jag bor kan man lämna bilen med nyckeln i, hela året om. Där vet människorna skillnad mellan mitt och ditt. I staden är även en låst bil "varsågod." Egentligen skulle man kanske inte ens låsa den, det blir ju inget att laga då?
 
Många bolag är stenhårda med saker som stjäls ur bilen som inte tillhör själva bilen.

Är man på resa och har allrisk försäkring så kan det gå att få ersättning, men då tror jag det handlar om kortare tid. Ni hade ju parkerat i ett parkeringshus så tyvvär blir det nog ingen ersättning, men ring ditt bolag och fråga man vet ju aldrig.
 
Sen kan man ju faktiskt lägga sakerna i bagage utrymmer där de inte syns. För biltjuvar gör oftare inbrott i en bil där de ser att det ligger saker än i en bil där det inte gör det. Den stod ju trots allt i ett parkeringshus så de måste ju gått runt och kikat en aning.

Har du pratat med ditt bolag? Vilket bolag har du?
 
Tror inte det spelar någon roll.. Stöldbegärlig utrustning skall alltid tas med.. Jag gissar på att det blir svårt till mycket svårt att få ut något överhuvudtaget...tyvärr.. Men försäkringsbolagen har hårdnat ordentligt nuförtiden.
 
Tyvärr så blir det mycket svårt att få ut något på
din hemförsäkring. Man måste ha en speciell försäkring, s.k tillägsförsäkring på all form av kameror, elektronik mm.Det spelar ingen roll vart man är, vad man gör osv.Ibland undrar man varför det finns försäkringar.
Peter Bergman
 
fritteman skrev:
Tyvärr så blir det mycket svårt att få ut något på
din hemförsäkring. Man måste ha en speciell försäkring, s.k tillägsförsäkring på all form av kameror, elektronik mm.Det spelar ingen roll vart man är, vad man gör osv.Ibland undrar man varför det finns försäkringar.
Peter Bergman

Inför en festival här i gävle, när jag planerade att ha kameran med mig på kvällen och fota så tog jag kontakt med mitt försäkringbolag bara för att höra vad som gäller. (utifall att)

Om jag har kameran med mig (detta är länsförsäkringar) och nån rycker den av mig har jag rätt till ersättning. Den räknas då som medförd egendom.
"Egendomen anses inte medförd om du lämnar den kvar i bil, båt eller vid flygplats, järnvägsstation och liknande, om det inte är för en kortare period"

Den sista meningen ovan ger ju lite utrymme för tolkning....

"försäkringen gäller INTE: stöldbegärlig egendom som lämnas kvar i nattparkerad bil, båt, husvagn eller annat släpfordon."

Även där utrymme för tolkning? Bilen var ju inte nattparkerad vad jag förstår..

Sen finns det vissa aktsamhetskrav..ur bil eller annat fordon gäller följande:
"Fordonet ska vara låst när du lämnar det. Vid förvaring i bil ska stöldbegärlig egendom dessutom vara inlåst i handskfack eller från kupen ej åtkomligt bagageutrymme. Stöldbegärlig egendom får inte lämnas kvar i transportmedlet då det lämnas till hotell, transportföretag eller annan för omhändertagande, tex för service eller reparation"

Efter det lååånga stycket om aktsamhetskrav så kommer ett stycke om nedsättning.
"Har aktsamhetskrav rörande egendom som medförts utanför bostaden åsidosatts kan ersättningen sättas ned (minskas): Vanligtvis blir nedsättningen 50%. Har oaktsamheten varit liten blir det vanligtvis ingen nedsättning."

Det här är taget ur villkoren för min hem och bostadsrättsförsäkring som jag har genom länsförsäkringar. Jag har uttryckligen frågat dem om kamerautrustning räknas som "medförd egendom" eller om det krävs särskild försäkring för kameran... min hemförsäkring ska enligt killen täcka även kameran.

Hoppas det ordnar sig för dig! Man känner sig så jäkla kränkt när man blivit bestulen...

//Malin
 
många rykten här på FS

Det verkar florera en hel del skrönor här på FotoSidan vad gäller försäkringar. Jag tror inte det är något försäkringsbolag som inte betalar ut ersättning i det nämnda fallet (På den ordinarie hemförsäkringen). Detta förstås om kameran inte ligger framme och bilen ej är nattparkerad. På min försäkring är dock beloppet begränsat till 30000 kr vid sådana här fall (Folksam). Det verkar som om personer här gör sina egna tolkningar av försäkringstexterna. Är det så att ni har ett bolag som inte betalar ut för nämnda, eller liknande, fall så bör ni byta bolag. (Jag tvivlar dock)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.